Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zwarte luizen op Labbonen

citroen

Aanbevolen berichten

Bij ons op het complex worden er veel Labbonen geteeld

Praktisch overal zie ik aan de bovenkant Zwarte luizen

Iedereen laat ze zitten

Kan de naburige teelt van gewassen daar geen hinder van hebben ?

Ik denk vooral aan de andere bonensoorten

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij spuiten meestal met iets van brandnetelgier of verdunde groep zeepoplossing tegen luis. Tot nu toe heb ik de zwarte luis nog niet op andere planten gehad dan op de tuinbonen. Zodra ik ze zie, neem ik de top van de plant eruit aangezien ze daar vooral zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hete dagen kunnen ook helpen. Zwarte bladluis gedijt goed bij warm weer maar als het echt heet wordt en de planten in de volle zon staan werkt dat weer in zijn nadeel en sterven de beestjes massaal af. Ik had er veel last van dit jaar maar na de paar zeer warme dagen hier in het zuiden hangt het overgrote deel van de zwarte luizen momenteel dood en verdroogd aan de planten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar besloten er niks aan te doen. Het kostte me veel en veel geduld. Effe spuiten met wat zeep/look is zoveel makkelijker.

Maar - eindelijk - zijn ze er, de lieveheersbeestjes. Hopelijk planten ze zich goed voort en heb ik volgend jaar weinig last van luizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in de (gemengde) tuin beperken zwarte luizen zich in hoofdzaak tot één bepaalde sierplant.

De toppen daarvan zitten dan meestal behoorlijk vol, maar de plant an sich lijkt er weinig last van te hebben.

Zelfs de toppen blijven er gewoon redelijk gezond uitzien.

Het is een plant die behoorlijk sterk is en zelfs rigoureuze snoei makkelijk doorstaat.

Als het te erg wordt met zwarte luis, dan knip ik simpelweg de meeste toppen eruit en voer die af.

Op die manier wordt de populatie aan zwarte luis plots sterk verminderd en kunnen natuurlijke vijanden eenvoudiger de overhand krijgen.

Het geeft me toch een soort van idee alsof ik ze biologisch bestrijd, ik gebruik tenslotte geen spuitmiddeltjes.

Ik weet de naam verder niet van de betreffende plant.

Het is een plant die vrij laat bloeit en zich uitzaait en waarbij elke individuele plant telkens een andere kleur bloem heeft.

Zal straks eens een foto maken, wellicht herkent iemand de betreffende plant.

Edit, deze plant is het;

onb-plant-125401496570647.jpg

onb-plant-223381496570649.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuinbonen hebben wel zwarte luis. En de toppen heb ik er een tijd geleden al afgeknepen. En lekker door de pastasaus gedaan. (Die zaten nog niet onder de luis. Ik heb er verder niks aan gedaan en het lijkt verder wel mee te vallen en zelfs over te gaan. Er zitten wel van die baby lieveheersbeestjes op en zo.

Volgend jaar wil ik een heel bed van twee bij 1.20 vol met tuinbonen. Dit jaar maar de helft ongeveer.

Ik ga trouwens in de herfst al zaaien deze keer. Ik wil dat weleens uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je dat gaat uitproberen, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Ik vraag mij af waarom tuinbonen altijd last lijken te hebben van veel luizen. Alsof er iets is waardoor ze zich nooit optimaal voelen. De mate van belaging geeft mij het idee dat ze een zwakke prooi zijn, ook al zaai je ze vroeg genoeg. De top eruit breken, vind ik toch een kunstmatige ingreep.

Heeft iemand hier een idee over of heeft iemand misschien ervaring met tuinbonen die er goed gezond bij stonden en geen of weinig luizen hadden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De top eruit breken, vind ik toch een kunstmatige ingreep.

de hele moestuin ontstaat door menselijk ingrijpen, daar ontkom je niet aan.

de toppen kan je eten, dan noem je het oogsten ipv een kunstmatige ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja misschien ga ik dat ook eens proberen, zaaien in het najaar.

Toppen oogsten, klinkt inderdaad leuker

Maar ook al is de moestuin een produkt van menselijk ingrijpen, de ene ingreep is de andere niet. Ik houd zelf van een zo natuurlijk mogelijke moestuin. Ik probeer de wijsheden uit de natuur na te bootsen en mijn ingrepen te beperken.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe een tuinboonplant uit zichzelf zich goed genoeg kan voelen om niet standaard bedolven te worden onder de luizen.

Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat luizen een plant kunnen helpen (iets met de sapstromen ik weet het niet precies meer). Toch heb ik het idee dat tuinbonen met de gangbare hoeveelheden luizen er eerder onder lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op beschutte plaatsen zie ik meer luis op de bonen, dus een onbeschutte plaats en niet al te dicht op elkaar helpt.

Zaaien in het najaar helpt bij mij niet; een paar verdwaalde bonen zijn uit zichzelf in het najaar al opgekomen, maar één daarvan zit ook vol luis en de planten zijn niet veel verder dan wat ik eind Feb/ begin Maart heb gezaaid. Misschien dat in warmere streken het wel helpt.

Toch spreekt die najaars-teelt me wel aan; een voorstander van gespreide zaaiperiodes ben ik toch al.

Toppen eruit doe ik standaard als onderaan de eerste peulen aardig beginnen te vormen; daar wil ik dan de groei naartoe. Op een meter hoogte krijg je toch geen peulen meer. Of het helpt tegen luizen vraag ik me af, want als de toppen eruit zijn gaan de luizen zich concentreren op de zich net vormende peultjes en richten daar meer schade aan.

Ik heb dit jaar wel veel meer last van luis dan vorig jaar, toen een regenbui de planten af en toe schoonspoelde van luis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren mijn planten bekeken en ze zijn inmiddels 1 meter hoog maar ik kan nog geen luis vinden. Waarom bij mij niet en bij mijn buurman wel weet ik niet, behalve dat ik een ander ras heb. Ik ben van plan om toch maar te toppen om inderdaad de groei van de bonen te stimuleren.

Bonenkruid en dille schijnen de luizen weg te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...