Ga naar inhoud

Zeegroenten (zeekool, zeevenkel, etc.)

Olive

Aanbevolen berichten

Krijgen dit soort groenten ook hun zilte smaak als je ze gewoon in de tuin zaait? Want normaal gesproken worden ze natuurlijk regelmatig overspoelt met zout water.

Wel leuk trouwens. Potje met oesterblad erbij. Haagje van duindoorn erom.

aangepast door Gast

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lamsoor hebben we beide al Jorieke dat noem jij Zulte ,

Olive ik denk inderdaad dat er iets mist van typiche smaak waneer niet brak geteeld, maar of dat lekkerder of juist niet is weet ik niet dan zou je beide moeten kunnen vergelijken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zulte?

Edit: Zuring misschien?

Nee schatje, ik heb het zelf van je gehad gewoon ZULTE, zijn nu een beetje behaarde spits toelopenende

blad rozetten.

Als je latijnse naam gebruikt vindt je meeste foto's dan herken je het vast.

Lamsoor vindt ik een rot nederlandsenaam want er is een veel bekendere lamsoor maar das een sierplant wat ook veel meer op een lam zijn oor lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeekool kan heel veel hebben(kijk maar eens aan de zeekant van de Afsluitdijk, daar groeien er duizenden tussen de basaltstenen. Beschermde plant dus dat word nog wat als ze daar werk moeten uitvoeren )

Maar zeekraal dat moet echt zeer vochtig staan vlakbij het zeewater, daardoor smaakt het ook echt zout.

En die lamsoor heb ik volgens mij ook wel eens gezien bij de dijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij staat er een ijstokje bij wat zoveel betekend dat het van jouw afkomstig is, maar ik twijvel nu ook want

zou kunnen dat het van de godin afkomstig is daar heb ik een x veel vaste groente gekocht in de zelfde tijd ik check het even en dan hoor je het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

éen naam voor twee planten is zó vervelend...

Dit is lamsoor-Limonium vulgare

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lamsoor

en dit is zeeaster/Zulte - Aster tripolium/Tripolium vulgare

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zulte_(plant)

de laatste wordt als groente gegeten.

het groeit hier volop bij Holwerd, ik ga er van de week nog heen om te kijken of er zaden te vinden zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

éen naam voor twee planten is zó vervelend...

Dit is lamsoor-Limonium vulgare

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lamsoor

en dit is zeeaster/Zulte - Aster tripolium/Tripolium vulgare

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zulte_(plant)

de laatste wordt als groente gegeten.

het groeit hier volop bij Holwerd, ik ga er van de week nog heen om te kijken of er zaden te vinden zijn...

Ik begin het te volgen beide zijn dus eetbaar, maar ik was met een derde in de war die niet eetbaar is maar wel onder geneeskrachtige kruiden valt, de Ezelsoor Stachys officinalis

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok....als ik het zo na wat googlen en boeken inzien begrijp zijn ze beide eetbaar.

maar de zulte/zeeaster is dus wel de groente die meestal gegeten wordt (en blijkbaar door zeeuwen lamsoor genoemd wordt)

de echte lamsoor(limonium) heeft een leerachtig vezelig blad.

de bladrozet blijft op de grond, dan komen er 40 cm hoge stengeltjes waar de lila bloemen aan komen.

de zeeaster(Aster/Tripolium) die als lamsoor verkocht wordt heeft stevige breekbare bladeren.

deze plant kan wel 2 meter worden en heeft ook echt asterachtige (ook lila)bloemen.

vergissen is echt onmogelijk...

zeebiet ken ik helaas niet. Zeekool, zeealsem, zeevenkel, zeekraal en oesterblad wel... zeekool heb ik al en ik hoop met de tijd ook de anderen in mijn tuin te krijgen

als ik van deze planten stekken of zaden kan vinden krijg jij ook een stel Jorieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ládingen zeekoolzaden....vers van de afsluitdijk dus als je daarvan wat wilt hebben...

als ik zaden (of wortelstekken als dat kan) van de zeeaster vind dan krijg je die wel...ik denk ook wel aan zeealsem te kunnen komen.

misschien nog wat zeemelde erbij...ik kijk wel wat ik kan vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij dat oesterblad zelf gezaaid Jorieke? En zo ja, waar heb je die vandaan? Ik was ernaar op zoek omdat ik het wel eens gebruik in visgerechten maar voor een klein pakje bij de Macro betaal je 9 euro voor een ieniemienie bakje.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...