Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterajuin zaai echo F1 radar plant snowball test


Waaslander

Aanbevolen berichten

Kwam ik dit weekend tegen iemand ervaring mee ? Maar bij googelen kom ik enkel op resultaten van de zaadhandel . Bij de beschrijving denk ik dit is de ideale ui . Zaaien augustus/september ,als je deze voorzaai in kleine potjes of prespotjes zodat ze zo weinig mogelijk hinder hebben van het verplanten kan dit als er al wat grond vrij gekomen is . En oogsten april/mei dus rond de ijsheiligen zijn ze geoogst . En gemiddeld gewicht 400gr.

 

Op het forum ook gezocht op winterajuin en daar word toch een latere oogstperiode vernoemd. Waardoor het minder geschikt is als tussen (winter) teelt . En zijn de ajuinen maar 1:2 van wat ze schrijven nog heel mooie ajuin

 

Alvast bedankt

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar uitgetest... van de geplante winteruitjes bleven er in het voorjaar maar enkelen over te zijn en die waren ook maar hoogstens 2 weken eerder te oogsten als de in het voorjaar gepote uien.

Dus ik doe het niet weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja blijkbaar velen die dit proberen en de meeste lukt het niet echt.

Bij het opzoekwerk viel het me op dat alle andere hun oogsttijd een stuk later is, daardoor vroeg ik me af klopt dit? google brengt niet echt antwoord voor deze soort.

De tuin is zandgrond en ook geen last van water in de winter . Wat ook kans op succes vergroot als ik het zo lees in het algemeen.

En omdat de zomerajuin dit jaar mislukt is doordat kippen ontsnapt waren en hun erg hebben in uitgeleefd enkele uren vermoedelijk .

Denk ik er toch aan deze eens te proberen ,ook gelezen over de reuzenajuin en teelt handleiding voorzaaien rond de jaarwissel verwarmd en dergelijke .

Daarom dat ik dacht waarom deze methode eens niet proberen maar dan als de warmte er nog is van de zon zelf en uitplanten in het najaar ? En andere planten voorzaaien is toch gedaan voor dit jaar dus materiaal kom ter beschikking . Ja en eens iets nieuws proberen en dan volgens teeltkalender buiten seizoen van de andere planten . Hier even met experimenteren en zo de vroege lentekriebels proberen te beperken, en daardoor te vroeg proberen te zaaien? Wat meestal tot niks leid op een natuurlijke manier , en nu nog moeilijker zal zijn omdat er een serre komt. Ik ben er nog niet echt uit wel of niet doen ,want dat is dan het 2de winter probeersel naast winterbloemkool oogsten volgen fabrikant oktober november . Begin augustus serre plaatsen daardoor zal deze tot begin volgend jaar grootste deel leeg staan daarom ook deze test gedeelte buiten gedeelte in koude serre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ras Echo F1 ken ik niet. Ik heb nu 3x het ras Radar gehad als plantui. Poten in september/oktober. Ben zeer tevreden. Makkelijke teelt, grote oogst. Bemesting hier alleen met flinke portie compost en in april beetje extra kalium. Weinig ziekten/aantastingen. Oogst is ca. 4 weken vroeger dan van voorjaars-plantuien.

 

Zie ook deze draad: https://www.moestuinforum.nl/ik-zoek-winter-ui-zaden-t10510.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radar hebben ze ook zowel in zaad als plantajuin . Als oogsttijdstip zaad geven ze half april tot eind mei op en van het plantgoed half mei tot eind juli. Vind ik opmerkelijk, foutje ? Ik had al gedacht het eens te proberen met de 2 soorten beval het zaad voor meerdere jaren ? Plantajuin is te bestellen vanaf september tot november wanneer zaaiajuin al plantjes moeten zijn . Misschien deze 2 nu even bestellen en dan kijken in de boerenbond (hebben ook grote keuze) hier in de buurt voor plantgoed radar. En er een driedelige test van maken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

REUZENUI KELSAE heb ik ook bekeken en de teelthandleiding . Wanneer heb jij die gezaaid ? De teelthandleiding die ik heb bekeken sprak men zaaien rond de jaarwissel verwarmd en dan binnen opkweken tot in de lente binnen . En dat binnen zaaien wil ik juist hoeveel mogelijk verminderen omdat het hier toch steeds niet het gewenste succes geeft ik vermoed door te grote temperatuurschommelingen door verwarmen met houtkachel en ja ik ken mijn eigen je bent dan toch bezig dan maar nog iets anders voorzaaien. En deze zouden buiten kunnen staan tijdens winter en in voorjaar zomer vroeger oogsten zodat op die plaats nog een nateelt kan gebeuren. Niet dat het niet aantrekkelijk lijk eens reuzenui te proberen . Ja blijft toch aantrekkelijk een ui van enkele kg.

 

Ik denk dat uitval van winterui ook afhankelijk is van welke winter we krijgen ? Vorige 2 winters waren totaal verschillend . Welk % van uitval spreekt je dan ongeveer ?

Onder winterui weinig te vinden op dit forum maar bij zoeken voorzaaien wel heel wat gevonden van uien voozaaien met sommige met succes met andere met minder goede resultaten (maar lijkt een groot deel door fileren ) Ik denk er aan ze voor te zaaien in aparte vakjes zodat ze geen hinder ondervinden door te verplanten en enkele te laten staan in ingegraven P9 potje (reserve spelers voor de uitvallers op te vangen) Bij handleiding van reuzenui spreken ze ook van verplanten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitval%e was ongeveer 35%, waarschijnlijk door het natte najaar

 

Uien en knoflook kunnen slecht tegen natte voeten. Tip: plant ze in een "ruggetje" (heuveltje in rij) van 10 a 15 cm hoogte.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar 65% rendement vind ik voor winteruien niet slecht.

 

Is zeker mooi volgens mij omdat je dit in het najaar kunt planten als er plaats vrij komt en hoe je schreef eind mei juist na ijsheiligen terug vrij is . Wat je dan heb van oogst is dan altijd extra want een deel van de tuin ligt dan toch vrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat betreft de teelt van de reuzen ui.....is eigenlijk helemaal off topic.

 

Maar ik heb ze inderdaad gezaaid in december rond kerst en later in trays verspeend, toen meteen ook af laten harden en zo vroeg mogelijk uitplanten zodra het weer het toelaat, rond eind mrt/ april.

Dat is mij prima bevallen dus zo wil het ook gaan doen met de winter ajuin....ik zie wel wat het wordt. Ga ze straks buiten zaaien en verspenen in tray's en wanneer het kouder word achter koud glas wegzetten en dan rond maart? april? de tuin in...of zo..

Moet er wel bij zeggen dat ik op verhoogde bedden teel en zo geen last van wateroverlast heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ze straks buiten zaaien en verspenen in tray's

 

Vind ik een opmerkelijke methode . Eerst in volle grond en dan in tray's . Ik zou ze zaaien in tray's 1 zaadje per vakje buiten en dan overzetten in P9 potjes en/of buiten zodat er geen wortel beschadigging is bij het verpotten . Het is mijn eerste keer dus zullen wel zien hoe het loopt .En verschil tussen buiten tijdens de winter of in koude serre . Hoe groot zijn de vakjes/potjes van u tray's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, sorry niet duidelijk geweest...mijn fout

 

met buiten zaaien bedoel in niet in volle grond, maar in zaaibakjes en die buiten laten staan. In vroege voorjaar zaai ik binnen voor, ivm de koude...je moet dan laten afharden voor je ze in de volle grond zet. Tja ik zit dus wel vanaf dec met bakjes thuis in vensterbank....maar goed het is de moeite wel waard. Mijn zaaitrays vind ik aan de grote kant.....3 bij 3 of 4 bij 4 of zoiets. Ik wil kleinere zaaitrays gaan aanschaffen. Uitjes laten zich gemakkelijk verspenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dus eigenlijk zoals ik het van plan was zaaien buiten maar in potgrond . 3of 4 cm tray's te groot ik heb er een 4cm diameter en 4cm diep en was vorige week verwonderd hoe snel de voorgezaaide groenten er door zaten langs onder . Waren potjes te klein of kwam dit door het bij marie water geven (tray's in bak met water plaatsen tot grond langs boven vochtig was en dan water uit de bak verwijderen). en de warmte van toen dat plantjes bron van water gingen opzoeken Groeien de wortels van uien zo traag in het begin ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat de zaaiuitjes potlooddik zijn duurt wel even, en aangezien de koude de groei ook wat vertraagd moet het volgens mij wel kunnen, maar wie ben ik? Dit zal voor mij ook de eerste keer zijn dat ik winterajuin ga zaaien. Maar zoals ik al zei, de reuze uien en de weeuwenteelt bloemkool en spitskool gingen zo prima, het enige verschil is dat ik ze nu vroeger moet zaaien dan december..

 

Maar vergeef mij, ik ben niet zo van het steeds verspenen en verwennen van planten....verspenen dat doe ik voor ze de grond in gaan maar 1x. Ik heb daar de plaats (al die afzonderlijke potjes en het houd bij mij niet met een stuk of 10 op he?) en het geduld niet voor. Bij mij moeten ze het zelf zien te redden. Heb mij dit jaar ook flink verkeken op het aantal pepers en paprika's, na 1x verspenen stond de kamer vol Ik had er toen maar 3 gezaaid van 10 verschillende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verplanten hier ook maar 1 maal voor ze naar definitieve plaats gaan (van zaaitrya's naar P9) Veel groenten geef ik hier de voorkeur voor bladgroenten kolen zaai je er in volle grond steeds veel te veel is makkelijker te doseren als je ze in aparte potjes zaai ,en omdat ik nogal veel last heb van onkruid veel gemakkelijker onkruid vrij te houden zowel in potten en de volle grond . En gemakkelijker meerdere keren kleinere hoeveelheden te zaaien snellere opvolging van de opeenvolgende teelten . En op Andere groenten worden hier wel gezaaid in volle grond zoals prei door grotere hoeveelheid die je nodig heb . Dat zaaien en uitplanten binnenhuis wil ik ook zoveel mogelijk beperken (en door serre zullen er wel paprika's pepers en tomaten voorgezaait moeten worden) , bij sommige zaken zoals courgetten vraag ik me zelf af dat je geen achterstand krijgt door te vroeg voor te zaaien i.p.v. een voorsprong. Uien gebruik ik normaal in het voorjaar plantgoed maar nu winterui is zaad en door voor te zaaien en niet meteen ter plaatsen heb ik nog even tijd om plantbed klaar te maken en zaaitrya's zijn nu toch vrij , moest het om uien zijn die gezaaid moeten worden in de lente zou ik niet weten of ik ze niet ter plaatsen zou zaaien omdat je er toch grotere hoeveelheden voor nodig heb, en er dan veel meer voor te zaaien is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wat een hondenweer dan binnen maar zaadjes voorgezaaid 3 bakken met telkens 55 potjes 2x echo en 1x radar . Kwestie van te kunnen vergelijken met ander ras , en radar zou ook gemakkelijk te verkrijgen zijn als pootgoed . Ik denk er aan om later nog wat pootgoed te planten om dit ook te vergelijken.

 

Ideale zaaiperiode zou van 15 tot 25 augustus zijn toch wel erg kort en vrijdag is het toch al de 15den .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vorige week zaterdag stonden er al een deel juist boven (na 6 dagen dus). Nu zijn er nog die pas boven komen piepen . Ze blijven wel erg lang in U staan (de bovenkant met zaadschulp in de grond). Waar ik van schrok de verhouding onder/boven de grond lijkt wel 1/1 terwijl ik dacht dat de wortels van ajuin vrij oppervlakkig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Stand van zaken beginnen hier en daar een worteltje uit de potjes te komen maar bij uithalen van een van de plantjes uit potje met diameter 5.5cm was de verrassing groot

DSCN014053171410888905.JPG

Zoals te zien op de foto's zijn wortels zelf omhoog aan het groeien daarom vandaag maar helft overgeplant naar P9 potten (zij die mogen overwinteren in de serre) rest volgende week uitplanten buiten in volle grond

DSCN013590191410888152.JPG

Echo

DSCN013493721410934038.JPG

Radar

 

Voor de duidelijkheid niet aan de wortels geweest enkel voorzichtig uit kleine potjes gehaald en in kuiltje in P9 pot geplaatst

 

(17/9 foto van radar gewisseld in juiste stond 2 maal zelfde foto)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...