Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat kan er gezaaid worden in ... Januari 2014


tds

Aanbevolen berichten

Zo, alweer een nieuwe maand, dus bij deze een nieuwe 'Wie zaait wat'.

 

Vandaag heb ik het volgende gezaaid:

 

Erwten (Feltham First)

Peulen (Heraut)

Voorts aardbeiplantjes uitgeplant in de tunnelserre.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, alweer een nieuwe maand, dus bij deze een nieuwe 'Wie zaait wat'.

 

Vandaag heb ik het volgende gezaaid:

 

Erwten (Feltham First)

Peulen (Heraut)

Voorts aardbeiplantjes uitgeplant in de tunnelserre.

 

 

Vandaag de zomerprei gezaaid in 2 potjes en binnen in de huiskamer gezet.

 

Bij opkomst verhuizen ze naar de slaapkamer bij het raam en vanaf ???? wil ik ze inde koude kas zetten (iemand een suggestie wanneer dit het beste kan gebeuren?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai de zomerprei niet binnenshuis maar in een zaaibak in de kas, ergens deze week. Gaat prima, maar groeien uiteraard wel trager dan die binnenhuis gezaaid zijn bij warme temperaturen. Binnen zit je echter ook met het licht en in combinatie met de warmte krijg je al snel slungelige plantjes. Dus als je ze binnen wilt houden: liefst op een koele, lichte plaats zetten. Bij voorkeur ergens waar het licht uit meerdere hoeken op de plant valt. Geldt voor alle plantjes. In de koude kas pas als ze het kiemplantje stadium voorbij zijn en wat sterker zijn. Liefst eerst even paar keer afharden als het nog te koud is, voor ze permanent te verhuizen. Eind februari kan denk ik wel.

 

p.s. we hebben ook dit topic, waar veel mensen bijhouden wat ze wanneer hebben gezaaid. https://www.moestuinforum.nl/wat-heb-je-net-gezaaid-geplant-seizoen-2014-t11947.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken ook wel mensen die in januari (eind januari dan wel) tomaten zaaien. Die gaan dan twee maanden later, begin april, de serre in. Als het wat meezit kan je op een zonnige dag al makkelijk 30 °C halen in je serre.

 

Ik heb geen serre. Ik begin hier pas de eerste week van februari, dan zaai ik labbonen in potjes onder koud glas. Die knal ik een maand later de volle grond in. Eind februari zet ik wortelen en sla. Maar januari? Dat is nog even geduld Tomaten heb ik enkel volle grond, dus die zaai ik pas midden maart, om twee maanden later buiten te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zijn er nou ineens twee topics waarin je kwijt kunt wat je vandaag gezaaid hebt? We hadden toch al een topic met 'wat heb je net gezaaid/geplant seizoen 2014?', en dan nu ook nog ineens per maand en topic met wat je gezaaid heb. Nogal dubbelop, lijkt me...? Ik vind het niet erg handig in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken ook wel mensen die in januari (eind januari dan wel) tomaten zaaien. Die gaan dan twee maanden later, begin april, de serre in. Als het wat meezit kan je op een zonnige dag al makkelijk 30 °C halen in je serre.

Ik doe het ook zo.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De combinatie is niet zo handig. Als ik mag kiezen zou ik voor deze gaan... per maand... is makkelijker terug te zoeken voor mensen die willen weten wat ze in maart kunnen zaaien enzo....

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik HEB het nog niet gezaaid hoor Alleen geantwoord op de topicvraag "wie zaait wat in januari" De vraag is of dit topic inderdaad wel toevoegende waarde heeft, al lijkt het mij wel (zoals iemand eerder noemde) handig met nazoeken en wellicht kan er wat meer aandacht besteed worden aan welke specifieke rassen op DIT moment misschien gezaaid kunnen worden of gewoon wat meer heen en weer gevraag/geklets/informatie uitwisselen dan alleen maar droog melden wat je gezaaid hebt in het andere topic..? Ik zie anders niet veel nut van dit extra topic..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, dat vind ik dus ook...

Denk dat als we de titels van deze topics ietwat veranderen het een goed naslagwerk kan worden over wat er zoal gezaaid kán worden in die maanden. En het onderling gefilosofeer daarover.

 

Voor het bijhouden van wat er elke dag gezaaid is vind ik het persoonlijk niet geschikt. Totaal onoverzichtelijk. En dat is juist zo fijn aan het "wat heb je net/vandaag gezaaid" topic, gewoon terugscrollen en je weet wat er dat jaar is gebeurd... én wat je zelf hebt gezaaid als je dat weer eens vergeten hebt dat in je logboek te noteren...

Werkt al jaren hartstikke goed... dus waarom veranderen?

 

Maar dan moeten de verschillen tussen de topics wel duidelijker worden gemaakt want zo werkt het in ieder geval NIET...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm als naslagwerk vind ik het ook niet zo interessant omdat het weer toch per jaar best wel kan verschillen. Wat dit jaar in januari kan, kan volgend jaar misschien wel niet omdat het dan al 10 graden vriest ofzo (ik noem maar wat).

Wat mij betreft is het topic dat al bestaat (wat heb je vandaag gezaaid/geplant) prima, daar kun je gewoon per dag inspiratie opdoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien de naam van dit topic veranderen in : wat kán er gezaaid worden in : Januari

 

Topicstarter ? Wellicht een idee om de titel van dit topic iets aan te passen ?

 

Is dit topic overigens geopend bij onderdeel 'groente' dus dat is al sowieso de beperking. Dus meer over en weer gepraat over wat je denkt al te kunnen zaaien kwa groentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...