Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wel of geen hepa-filter \ glove box gebruiken


paddestoelengek

Aanbevolen berichten

om de hobby verder uit te bouwen heb ik besloten om met liquid cultures te gaan werken

het idee is te gaan klonen op agar in petrischaaltjes en daarna door selectie tot een steeds betere strain te komen

het goede materiaal bewaar ik dan in de koelkast in reageerbuisjes.

 

Als voorbereiding heb ik de video's gedownload (en betaald)

Let's Grow Mushrooms! by Marc R Keith

 

en nu begin ik toch te twijfelen of ik wel of niet een hepa-filter \ glove box moet gebruiken

 

tot nu toe ging het altijd nog goed maar nu twijfel ik

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

gezien de hoeveelheid besmettingen die ik bij mijn probeersels veroorzaak, heb ik dezelfde vraag. Ik denk dat een glovebox voor mij te bewerkelijk (ruimte/stalling) is, een betaalbare oplossing voor een goed hepa filter van bijv. 45x45cm heb ik helaas nog niet kunnen vinden. Indien iemand ideeën heeft...?

 

Stro en houtsnippers, gaat het over het algemeen wel goed om te kweken zonder besmetting. met rogge gaat het soms fout, met mais gaat het bij mij altijd fout

 

als je op agar gaat kweken, hoe zet je het dan uiteindelijk precies door naar stro/rogge of snippers? door een blender en dan in een spuit ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ca.jaar geleden, toen ik geinteresseerd raakte in paddenstoelen zelf kweken, en veel info heb gezocht op internet. Kwam ik gebruikte laboratorium HEPA-filters tegen op marktplaats (bij de Spullenboer uit Geldrop). Niets aangeschaft, wilde en probeer nog steeds alles zo "simple" mogelijk te doen.

Helaas lijkt die Spullenboer verdwenen van marktplaats, maar "De Veilingloods" lijkt dezelfde te wezen (http://www.veilingloods.com/goederen.html),

Ze veilen o.a. laboratorium uitrusting (incubators, flow-kasten, meetapparatuur), dus 2-de hands HEPA-filters zou je daar voor een schappelijke prijs kunnen verkrijgen.

Wel een addertje onder het "mycelium", zijn die 2-hands filters nog goed genoeg en kunnen ze echt "cleanere" lucht produceren?

Anyway, iemand die serieus HEPA-filters overweegd, je kunt altijd contact met die Veilingloods opnemen en navragen.

Succes ermee!

grote parasolzwam = őzlábgomba = "reepoot"-zwam

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nagy_%C5%91zl%C3%A1bgomba

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij gaat eigenlijk alles zonder problemen totdat ik het doorgroeide graan op houtsnippers of stro zet. Vanaf dat moment wil er nog wel eens besmetting optreden. Maar dat krijg ik ook nog wel onder de knie.

ik heb wel eens een pot met graan die ik waarschijnlijk was vergeten met de sporenspuit zeker 8 weken in de incubator gehad zonder dat er contaminatie op trad

Het plan is om vanaf het agar het graan laten doorgroeien. of ik dat met stukjes doe of eerst een vloeistof er van maak wordt denk ik uitproberen (maar zo ver is het nog niet)

Eerst wachten tot mijn spulletjes uit China komen petrischaaltjes reageerbuisjes enz enz....

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met sporenslurrie/voeistoffen gaat werken is een box wel handig(kan je ook zelf maken van een curverbox en rubber handschoenen) maar je kan ook kiemen in een pot en dan de vloeistof met een naald uit het potje halen door de deksel-heen. Dan heb je een simpele manier om toch steriel te kunnen werken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Stan,

 

het werken met vloeistoffen gaat bij mij vlekkeloos zonder contaminaties. Logisch nadenken bij welke handeling je risico kan lopen en op een schone plek werken. Maar ik wil nu met agar gaan werken en dan ontkom ik er niet aan om ent-materiaal en mycelium toch aan de lucht bloot te stellen.

 

Vandaag ga ik bij de kweker hier oesterzwammen kopen (grijs-geel en roze ) en gewoon experimenteren. Treed er te vaak besmetting op dan moet ik dus maatregelen nemen.

 

Trouwens ben ik ook de methode tegengekomen om met een nevel van chlooroplossing de lucht schoner te krijgen. Zal ik nog wel opzoeken

 

ik zal de vorderingen regelmatig posten

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de eigenwijze (zoals ik )

 

ik ga het gewoon proberen zonder filter of box maar wel zo schoon mogelijk!

zoals gezegd eerst naar de kweker geweest en de benodigde oesterzwammen gekocht.

eco geteeld (respect). De roze oesterzwammen brengen veel minder oogst op en zijn slechts zeer kort houdbaar dus daarom zijn ze moeilijk verkrijgbaar volgens de kweker. De gele variant zit tussen de gewone en de roze in.

Wat een feestje als je voor nog geen euro per ons dit mee naar huis mag nemen

2016031918191612111458597267.jpg

Wat mij wel opviel is dat alle oesterzwammen in dezelfde ruimte worden geteeld, dus op dezelfde temperatuur, wie weet vandaar de tegenvallende opbrengst van de gele en de roze soort.....

Bij de Makro nog snel even de koningsoesterzwam op de kop getikt

2016030819370228711458597955.jpg

en aan het werk maar.

Wat is het toch heerlijk dat de liefhebbers van paddenstoelen kunnen beginnen met een oogst... en daarna pas aan het werk hoeven te gaan als ze willen. Eerst een beetje ent-materiaal veiligstellen en daarna gelijk genieten.

feestje180291458597700.JPGfeestje88591458597710.JPG

heerlijk super verse paddenstoelensoep

2016032017024122461458597803.jpg

morgen weer verder...

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik agar voedingsbodems gemaakt volgens het recept

10 ml honing

1 gr gist

5 gr agar

1/2 liter water (mineraalwater)

 

En liquid culture volgens recept

500 ml water (mineraalwater)

10 ml honing

 

20 minuten in de snelkookpan en laten afkoelen.

Het is wel even opletten wanneer het moment daar is om de agar in de schaaltjes te doen zodat het nog wel vloeibaar is maar niet teveel condens in de schaaltjes maakt.

2016032014324217971458654638.jpg

Dit ging allemaal redelijk goed op toch wat condens na.

De liquid culture is mooi heler geel gebleven en zal zo goed als zeker steriel zijn. Ook heb ik goede hoop dat de agar ook is goed gegaan.

 

Dan het stukje operatie oesterzwam. Eerst alles goed schoonmaken en ontsmetten. Brandertje aan en snijden maar.

2016032015410381421458654698.jpg

2016032015341385941458654681.jpg

Het nieuwe hobbymesje werkt niet handig dus zal ik blij zijn als de scalpels uit China binnen komen. Maar het gaat…..

 

De kleine incubator moet wat worden aangepast (het duck tape heeft los gelaten )

2016032120563736441458654741.jpg

maar alles past er precies in.

2016032122331286311458654839.jpg

Alles staat nu op 28 graden stabiel en het grote afwachten begint….. dit is het moeilijkste onderdeel

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder zodat we de eerste resultaten kunnen bekijken.

van de 12 agar agar bodems zijn er 3 die een besmetting hebben opgelopen met een groene schimmel

2016033022472624501459511501.jpg

het kan zijn dat de kloon niet helemaal zuiver was of ik ben toch niet voorzichtig genoeg geweest

2016033022485749541459511506.jpg

en wat hier is gebeurd????

 

de groei van de grijze oesterzwam en de duinvoet gaat zeker voorspoedig

2016033022422669101459511491.jpg

de gele en de roze oesterzwam hebben wat meer moeite om de agar te veroveren

 

voor de klonen in de liquids geld hetzelfde

sorry voor de onduidelijke foto's

2016033022553292141459511512.jpg

2016033022554680431459511517.jpg

 

uit beide potjes heb ik een spuit gevuld en geïnjecteerd in graan

 

wordt vervolgd

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...