sokrates Geplaatst: 18 mei 2014 Share Geplaatst: 18 mei 2014 Als vroege aardappel kweek ik meestal Doré. Het is een relatief laagblijvende plant, met een beperkte groei. Ik heb hem nog nooit zien bloeien.Maar omdat ik dit jaar extra ruimte in de tuin heb gebruikt voor de moes, dacht ik dit jaar een extra ras, Eersteling (gewone, geen rode), te poten. Op een deel van dat stuk stonden vorig jaar bonen, en ik heb er in de herfst flink wat stalmest op gegooid. Zowel de Doré als Eersteling is op 29 maart de grond ingegaan. De standaardtijd voor vroege aardappelen, zeg maar. De Doré ontwikkelt zich zoals ik gewend ben: het heeft nog niet het hele bed bedekt en blijft vrij klein. Maar vanaf de opkomst is de Eersteling omhoog geschoten. Het staat al meer dan kniehoog (voor iemand met lange benen) en begint zelfs al te bloeien. Maar door die snelle groei is de plant broos: ze staan redelijk beschut, maar ik vrees dat een flinke wind de planten makkelijk kan breken. Mijn vraag: Is Eersteling een hardgroeiend ras dat snel bloeit? Of staan mijn plofpiepers op een bed van teveel krachtvoer? Op hetzelfde bed staan ook late aardappels (Surprise) die veel matiger groeien.Oja, en hoe smaken ze eigenlijk? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 18 mei 2014 Share Geplaatst: 18 mei 2014 Geen ervaring met Eersteling, maar ik heb Frieslanders en Anais gepoot half februari en de eersten Anais staan nu ook in bloei. terwijl de Anais niet zulke hele grote planten zijn, maar de Frieslanderds staan ook zeker kniehoog en zijn dit jaar echt heel stevig, dik en vitaal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sokrates Geplaatst: 19 mei 2014 Auteur Share Geplaatst: 19 mei 2014 Maar die zitten er dus al minstens een maand langer in. Ik heb nog nooit gezien dat aardappels al binnen 7 weken gaan bloeien. Maar ik zou niet weten of dat normaal is voor dit ras... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Riverdale27 Geplaatst: 19 mei 2014 Share Geplaatst: 19 mei 2014 Ik heb ook rode Eersteling gezet en één van mijn planten staat al in bloei. Verder lijkt het allemaal vrij identiek als bij jou te verlopen. Ze zijn ook al vrij hoog. Natuurlijk is het wel belangrijk die planten goed aan te aarden. Niet alleen heb je dan meer aardappelen, maar de plant zal ook véél meer steun tegen windstoten hebben. Nu, ik had mijn planten nog niet aangeaard toen het vorige week zo'n regen en wind festijn was. Eigenlijk hebben ze daar niet heel veel last van gehad. Kunnen wel ergens tegen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
prettig gestoord Geplaatst: 3 juni 2015 Share Geplaatst: 3 juni 2015 Even een oud topic naar boven ghaald, hier bloeien de vroege aardappels al een dikke week! Ondanks dat ze toch forse kou, -9.7 op hun kop hebben gehad doen ze het goed. Planten zijn een 80cm hoog, bij even "toucheren" zaten er ook al wel leuke aardappels aan. Zou er dan voor het eerste jaar een aardappeloogst goed gaan?! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.