Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vergunning nodig voor verkoop jams e.d.


freggel

Aanbevolen berichten

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=huisverkoop%20regelgeving&source=web&cd=1&ved=0CD0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.boerderijwinkels.net%2Fdocumenten%2FHuisverkoopboekje%2520def.doc&ei=ps3bTp-1NY2f-QaR6a2SCw&usg=AFQjCNEk8YVFYenGbFA5a5NZnBuhEua7lQ&sig2=uDm5AgG8nlhdfg6baWKBIA&cad=rja

 

Dit is misschien handig. Daarin staat o.a.

 

Moet ik me registreren bij de Voedsel en Waren Autoriteit?

Alle bedrijven die levensmiddelen verkopen zijn per 1 januari 2006 verplicht om zich te laten registreren bij de Voedsel en Waren Autoriteit (zie de website http://www.vwa.nl). Producenten die kleine hoeveelheden rechtstreeks leveren aan de consument en de lokale detailhandel hoeven zich niet te laten registreren.

 

Moet ik me extra verzekeren bij huisverkoop?

Omdat meer mensen op uw bedrijf komen om producten te kopen is het raadzaam om uw aansprakelijkheidsverzekering na te gaan. U kunt verantwoordelijk gesteld worden voor valpartijen of andere ongelukjes die gebeuren op uw terrein. Als u eigengemaakte producten gaat bewerken en/of verkopen, dan bent u ook verantwoordelijk voor (de kwaliteit van) uw producten. Tegen productaansprakelijkheid kunt u zich (extra) verzekeren.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook aan zitten denken om een kraampje neer te zetten, maar waar ik op stuitte is dat ik binnen de bebouwde kom woon(al is het maar 5 meter!)en dan mag het in onze gemeente niet, buiten de bebouwde kom op bedrijven(lees boerderijen) wel. De link van Olive betreft ook verkoop van af boerderijen of te wel een reeds bestaand bedrijf.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat sowieso, maar in dit geval, stomme gemeente dan. Het schijnt per gemeente te verschillen, vaak kun je op de gemeentelijke site zo de info die je nodig hebt vinden.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wij wonen dan weer in het buitengebied, maar hebben het agrarische label van ons landje verloren. En zijn dus geen boerderij/bedrijf.

 

Ach.. voorlopig heb ik nog niet eens jam voor mezelf, dus daar verdiep ik me later wel in.

Ik zou zeggen: gewoon doen! Zolang het bij een paar potjes jam blijft....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook aan zitten denken om een kraampje neer te zetten, maar waar ik op stuitte is dat ik binnen de bebouwde kom woon(al is het maar 5 meter!)en dan mag het in onze gemeente niet, buiten de bebouwde kom op bedrijven(lees boerderijen) wel. De link van Olive betreft ook verkoop van af boerderijen of te wel een reeds bestaand bedrijf.

 

Is het voor je niet mogelijk een kraampje, of je verkooppuntje net even buiten de bebouwde kom neer te zetten...

 

Maar goed, ondanks alle goedbedoelde regeltjes kan ik me niet voorstellen dat er een ambtenaar is, die van een eerlijke verkoop van jam een punt gaat maken Gewoon doen. Het zal al een plezier zijn iemand ander blij te kunnen maken met de jam waarvan je zelf al weet hoe lekker die is

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag een bordje in je tuin wel?

Met "jammakerij...ingang om de hoek" erop?

en dat daar dan toevallig je garage is met een rek jampotjes die je best kan kopen als je dat persé wil...... creatief omgaan met regeltjes

 

maar zo'n kraampje is tuurlijk gezelliger en veel uitnodigender

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn altijd manieren om de regeltjes te omzeilen...

 

een paar jaar geleden heb ik fietsen verkocht.

mijn man knapte ze op, ik zette ze voor de deur met een bordje erop.

binnen een week had ik de politie op m'n dak!

een of twee fietsen mocht wel...meer niet.

dus zette ik voortaan 2 fietsen voor huis en de rest achter....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite mogen wij van de eigenaar (Vlaams Gewest, is dus de Boswachter!) van de grond van de tuinen geen groenten en fruit verkopen, enkel voor eigen gebruik.

Dit is wel een mondelinge gezegde regel op een staan-loopvergadering.

 

Deze regel is natuurlijk om er geen pacht van te maken, want een boer die grond pacht krijgen ze bijna niet meer van de grond vanaf.

 

De boer die achter ons koeien had staan en de grond pacht moest er weg, die ging naar de rechtbank en won de zaak, die kan er nog jaren blijven.

 

Dus de plannen om er natuurzone van te maken steken in de ijskast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen winkel...een stichting met tentoonstelling van oude ambachten: het ambachtelijk vervaardigen van jam ...en de stichting doet dan de opbrengst weer terug in de stichting om materialen te vernieuwen

 

 

stom regeltjes land....wandelen is zoooo gezellig langs al die huiselijke kraampjes

 

misschien moeten we maar de politiek in: "Partij voor de moestuinierders en jammakers"

 

slogan: zeg niet nee tegen de PMJ

Link naar reactie
Delen op andere sites

he even mee bemoeien hoor

ik verkoop natuurlijk ook, en heb hier eigenlijk een vergunning voor nodig van de gemeente en zou het moeten aangeven bij de belasting en kvk nummer moeten hebben dat houd weer in dat er op het etiket oa moet staan de ingredienten, houdbaarheid enz en de deksels zouden altijd nieuw moeten zijn. kleine greep wat er allemaal moet ...eigenlijk.....

maar.....

de wedhoudster van onze gemeente heft mij verteld dat zolang ik geen overlast veroorzaak voor de gemeenschap, binnen de perken blijf van normaal ik geen vergunning nodig heb.

mijn stalletje staat op een parkeer strook naast de weg voor ons huis.

ik blijf onder de norm van wat je bij mag verdienen van de belasting zonder dat op te geven en dit gaat prima.

maar ja je moet geen lastige buren hebben of mensen die niets anders te doen hebben om de regels na te volgen....

ik zou het gewoon proberen met een klein tafeltje bij de voordeur waar je wel goed op aangeeft dat je product uit eigen tuin komt, dit is voor de huisverkoop zeer belangrijk je mag eigenlijk niets van buitenaf gebruiken en daar winst op maken, hoe dat zit weet ik eigenlijk niet, is mij eens verteld....ik moet nu snel weer kids ophalen wordt vervolgd.....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

"mijn stalletje staat op een parkeer strook naast de weg voor ons huis." aldus Thessa.

 

De gemeente is VERPLICHT precario te heffen.

Er zijn per AMvB uitzonderingen gemaakt, en dit zijn onder andere telefooncellen (bestaan die nog?) en bushaltes.

Al het overige boven, op en onder de openbare plaats is precario plichtig.

Zelfs zonneschermen aan woonhuizen, welke boven de openbare weg (trottoir) hangen, zijn precario plichtig.

Dat het niet (altijd) gehandhaafd word is wat anders.

 

Verder kan de eerste beste bevoegde BOA/politie agent een bekeuring uitschrijven (wet Mulder) omdat een parkeerplaats op een andere dan daarvoor voorziene wijze wordt bezet.(Feitcode R59 nog wat )

Dat de wethouder je die toezegging geeft, ontheft je niet van de wet.

De wethouder is namelijk geen wetgever, eerder een wetopvolger.

Tenzij je natuurlijk een formele ontheffing hebt. zoiets bijvoorbeeld: http://s809.nxs.nl/cvdr/images/Tubbergen/i35784.jpg

 

Tot die tijd is het hopen op clementie van de ordehandhavers en niet klagende buren.

Dus houdt ze te vriend.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met plezier heb ik dit topic gevolgd..wat een heerlijkheid, je jams te kunnen verkopen..wat een sof, het mag niet.

Bij ons op de jaarmarkt staan altijd mensen met zelfgemaakt jams, opgepotte kruiden, geperste appelsap en honing..allen amateur-producent.

Hoe is het in NL, op braderieën, vlooienmarkten en Koninginnedag mag het wel?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach, handel is handel

buren te vriend houden en veel mensen blij maken met je jam

je doet het natuurlijk netjes en zonder iets grootschaligs zal een bezuinigende overheid hier geen moeite in voor doen je een kleinschalig handeltje onmogelijk te maken

 

ik kom vaak dergelijke kleine verkooppuntjes tegen die enkel een aanwinst zijn en voor degene die er niet kopen helemaal geen last van hebben

die verkooppuntjes zijn er al jaren, dus...

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons langs de Lekdijk zie je in het seizoen niet anders hoor ! Voor de fietsende ouwetjes enzo : potjes jam , honing , zakje gedroogd dit, zakje zaad dat. Met een blikken trommel ernaast waar je het geld in kan stoppen , Soms hele stellages, die ook al jaren opgesteld worden. Ik ken het ook van zeeland en Limburg en stukken Brabant.

kortom. gedoogd wordt het overal ( en ook leuk gevonden )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

In Groningen vooral aardappelen en uien

 

Woon zelf in Duitsland en zie het hier ook heel veel hoor. Heb er zelf ook wel aangedacht, maar we wonen "verstopt" aan een doodlopend straatje. Dus dat schiet niet echt op

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk en nuttig topic dit. Wij gaan komend jaar ook spullen in een kraampje langs de weg zetten. Wij wonen in het buitengebied dus dat scheelt misschien, enige is dat wij in een (gevaarlijke) bocht wonen. Voor auto's is het dus altijd even opletten als ze stoppen. Ook loopt er een fietspad voor ons huis langs. Niet supertoeristisch maar druk genoeg.

 

Het idee is alle 'overproductie' langs de weg te zetten, dus plantjes die over zijn en het overschot aan courgettes (ga dit jaar 6 planten zetten omdat ik 3 verschillende soorten heb....) etc. In de toekomst zou ik jam ook wel willen, maar ben een beetje bang voor keuringsdienst. Met onbewerkte groentes gaat niet veel mis, van plantjes wordt je ook niet ziek, maar bij jam is dat misschien net iets anders. Ik ben niet zo bang voor mijn jam maar wellicht dat je er sneller problemen mee krijgt met overheden?

 

We zullen zien. Mijn vader is in ieder geval enthousiast en heeft al houten kratjes gemaakt voor de oogst met daarin gefreesd het logo dat mijn vriend ontworpen heeft. Hoe cool is dat

kratje-logo47541327521682.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...