Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Guerilla-gardening


dennislp

Aanbevolen berichten

Zijn er nog bepaalde groenten die zichzelf makkelijk uitzaaien die geschikt zijn voor Guerrilla gardening?

boomspinazie.

Meeste mensen herkennen het niet eens als groente. Plant is heel sterk, groeit 1,5-2 meter hoog en heeft mooie paarse vlekken op het blad. Geeft ook nog eens super-lekkere spinazie. De plant zaait zichzelf heel goed uit, en zaad oogsten is heel makkelijk voor verdere verspreiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

On ze gemeente moedigt guerillagardening nu ook aan! Nouja, of het echt nog guerilla is als je de gemeente gaat vragen of je een perkje mag kapen... In ieder geval wel positief dat het zo toegejuichd wordt door de gemeente. Tegenwoordig kun je zelfs bij de gemeente aanvragen of ZIJ eetbare struiken en bomen op openbare plaatsen willen planten! Ik vind dat een goede ontwikkeling. Het stukje park dat ze hier vlakbij laatst aangeplant hebben bevat in ieder geval ook al vlier, hazelaar, rozen, tamme kastanje, mirabellen en een aantal mij onbekende struiken met bessen, waardoor ik vermoed dat ze zelfs helemaal uit zichzelf ervoor gekozen hebben om het met enkel eetbare struiken en bomen aan te planten. Dat maakt mij blij!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mijke

welke gemeente is dat? Klinkt goed zeg.

Is toch ook van de zotte dat in parken suffe struikjes plek staan in te nemen terwijl daar bessen kunnen groeien voor mens en dier.

 

@Jorieke123

leuk! Had ik laatst in de achtertuin, ik weet zeker dat niemand daar boomspinazie had neergezet. Moet uit mijn tuin-doos zijn gevallen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Groningen heeft haar maaibeleid ook aangepast. Gras mag op allerlei plaatsen heel hoog worden en wordt dan in etappes gemaaid, gemaaide gras blijft even liggen zodat de bevolking een ander heenkomen kan zoeken en wordt daarna pas opgeruimd. Ook spuiten ze de straten en stoepen niet meer tegen het onkruid en zetten zelfs een schaapskudde in om het gras in stad weg te eten.

Dus het meer en meer aanplanten van eetbare bomen en struiken past goed in dat plaatje. Daar zijn ze trouwens al een tijd mee bezig, het is nu alleen wat meer "in beeld" en er is beleid en budget voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Naast ons huis is een groenstrook en daarnaast een strook gras met daarop twee walnoten. Alles prachtig, leuk lief en aardig, maar in het najaar krijgen sommige mensen het echt op de heupen en klimmen zelfs in die (hoog opgesnoeide) walnootbomen om de noten eruit te schudden. Tassen vol gaan mee naar huis en het blad- en notenschillenafval blijft fijn op het grasveld liggen. Tot daar aan toe geen probleem, mogen ze van mij, al bloedt mijn hart als de bomen beschadigd raken.

Naast het gras ligt echter nog een pad, waar echt de halve wijk overheen loopt (en fietst) en de schillen die daar vallen blijven ook liggen. Gevolg: troep! Het verdwijnt wel met een paar weken, maar intussen moet wel iedereen daar overheen. De mensen die de noten "oogsten" laten dat lekker liggen. Gisteren al hooglopende ruzie gehad met een medewijkbewoner (die niet 's morgens in alle vroegte wordt wakker gemaakt door iemand die een metalen buis in de boom gooit, vervolgens met een voorbijganger gaat staan praten op luide toon en waarbij ook nog eens een hond hard blijft blaffen zonder gecorrigeerd te worden), die mijn probleem echt niet zag en boos was omdat ik hem kwam vertellen hoe hij zijn noten had te oogsten (wat ik dus echt niet deed, ik kwam hem vertellen dat hij zijn troep aan de kant moet vegen!).

Het is niet alleen rozengeur en maneschijn, die eetbare aanplant....

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja als er in 1 stad maar 2 notenbomen staan dan kun je die taferelen misschien verwachten. Zou het ook nog zo gaan als er overal eetbare bomen stonden?

Hier in de straat staan 8 boomhazelaars, maar echt niemand die je hier hazelnoten ziet rapen. De troep komt desalniettemin wel. Noten vallen nu eenmaal uit de boom, vogels hebben er een mooi maaltje aan, maar ruimen ook hun troep niet op. De appelbomen aan het eind van de straat laten ook hun appels vallen, die niemand komt rapen behalve wij. Nog meer troep. Maar met niet eetbare bomen heb je het net zo goed. Kastanjes, om maar iets te noemen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik 10x liever die natuurlijke, zichzelf opruimende 'troep' heb, dan de echte troep die op het gazon achter onze flat gegooid wordt. Potten pindakaas, schoenen, plastic bordjes, enzovoort. Daar komt nooit iemand 'dus' heeft er ook niemand echt last van, maar dat vind ik pas echt asociaal

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, in diezelfde groenstrook ligt ook al enkele weken een kapotte vuilniszak met inhoud, zoiets als wat jij beschrijft, en dat is inderdaad asociaal en smerig; het vervelende is: de honden en katten uit de buurt vinden hem ook. Wat nog "eetbaar" is wordt verorberd en de rest ligt te vergammelen. Niemand die het opruimt, dus ik zal wat dit betreft maar even over mijn hart strijken en het weghalen, maar de restanten blad en schil uit die boom laat ik toch echt liggen. Dat vergaat, net wat je zegt, en de rest van de wijk mag er wat mij betreft ook last van hebben. Misschien dat ze dan een keer in actie komen of in ieder geval hun stem laten horen.

Overigens staan hier door heel de wijk van die bomen, ook eetbare kastanjes, en wilde bramen etc. (en ik help een handje door hazelaarzaailingen uit te zetten, maar die hebben ze nog niet ontdekt) en zijn het juist mensen uit andere wijken die hier de bomen inklauteren en gaan staan schudden enzo. De mensen uit de eigen wijk lopen er regelmatig langs en rapen wat er ligt. En zo hoort het bij noten toch ook: rapen

Ik kan me er beter niet aan ergeren geloof ik, want mensen leren het niet af door mijn gemopper.

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of uitzoeken uit welke voedselboomloze wijken die notenschudders komen en daar flink veel hazelaars planten?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

@roosmarij

wat vervelend dat die mensen zo'n lawaai maken. In de bomen klimmen is ook geen manier om noten te verzamelen.

Klink suf, maar misschien een bordje op die bomen hangen dat mensen welkom zijn om noten te rapen maar aub stil zijn, respect hebben voor omwonenenden en niet in de bomen klimmen?

 

@mijke

inderdaad. Of misschien de meer toenaderbare notenschudders aanspreken en vertellen dat ze een stek kunnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...