wilmer Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Ik heb net rijst met saus gekookt en pas bij het opdienen kom ik erachter dat in de bloemkool een rups verborgen heeft gezeten die lekker in de saus heeft mee geprutteld want alleen zijn huidje was nog over. De hele inhoud zit dus ergens in de saus. Naast dat ik natuurlijk gelijk geen zin meer had in die saus vroeg ik me af of die beestjes verder eigenlijk kwaad kunnen, kan je er ziek van worden, zijn ze giftig, of heb je gewoon wat extra eiwit te pakken? Quote
Stan Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 @Wilmer, Als je groente koopt in de winkel mag er van de warenwet een enkel beestje in zitten (< 1 procent dacht ik zo uit het hoofd). En zelf heb ook wel eens een lieveheersbeestje in de gekochte spinazie gevonden(diepvries). En het idee is dan raar maar, er zijn volksstammen die o.a. van de insecten leven. En iets dat een onsmakelijk beeld geeft of vies ruikt willen we niet ondanks dat het lekker zou kunnen zijn. Als kind zijnde wilde ik al niet meer als er b.v. een vlieg,mug of tor op mijn bord/kom liep(lekker buiten eten ). Nu niet meer hoor . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
aalterse-willy Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Die rups is zeker niet giftig eens gekookt, maar,,,stel u eens de vraag wat ge zoudt gedaan hebben indien ge dat rupsenvelletje niet gezien had?? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Bit Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 haha. Dit doet mij denken aan toen ik iets van 8 jaar ofzo was. Mijn moeder de bloemkool ( in z'n geheel gekookt in laagje water ) aansneed, en daar een wel 8 cm lange, bleekgekookte stijve rups aan de vork zat die ze omhoog hield. Ik zie het beeld nog zo voor me. We hebben de bloemkool gewoon gegeten weet ik nog wel. Quote
wilmer Geplaatst: 6 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2013 Bedankt voor jullie antwoorden. Het ging me er vooral om even te checken dat we geen giftige rupsen hebben in Nederland omdat ik ook kleine kinderen heb en die eten ook gewoon mee.Verder is het idee natuurlijk onsmakelijk, maar ik snap ook wel dat al die beestjes ook wel in ons eten terecht komen en ik ben er verder ook niet vies van als ik ze er af kan wassen. Als ze meekoken en je het water weg kunt gooien is ook nog tot daar aan toe, maar als ze meekoken in de saus dat is toch wel een vies idee Quote
Danuta Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Bedankt voor jullie antwoorden. Het ging me er vooral om even te checken dat we geen giftige rupsen hebben in Nederland omdat ik ook kleine kinderen heb en die eten ook gewoon mee.Verder is het idee natuurlijk onsmakelijk, maar ik snap ook wel dat al die beestjes ook wel in ons eten terecht komen en ik ben er verder ook niet vies van als ik ze er af kan wassen. Als ze meekoken en je het water weg kunt gooien is ook nog tot daar aan toe, maar als ze meekoken in de saus dat is toch wel een vies idee Watje, hele volksstammen zouden er een moord voor doen, gratis extra eiwitten en nog wel biologisch en al ) MVG Danuta (trekt de lijn bij maden.....griezel....) Quote MVG Danuta
wilmer Geplaatst: 13 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2013 Volgende keer gaat ie per post naar jou ok? Quote
Danuta Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Volgende keer gaat ie per post naar jou ok? Ik accepteer alleen levende...daar zit een houdbaarheidsdatum op..... MVG Danuta Quote MVG Danuta
elrike Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 De rups weet iig dat je lekkere bloemkool hebt gemaakt, geen domme beestjes hoor Quote De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
RvO Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Doet me denken aan een maaltijd tijdens mijn studententijd.Na de eerste ronde kwam er een huisjesslak uit de salade wandelen. Voor een tweede rondje salade was erg weinig belangstelling ... Quote
wilmer Geplaatst: 13 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2013 De rups weet iig dat je lekkere bloemkool hebt gemaakt, geen domme beestjes hoor Als ie slim was had ie al weken geleden de vriezer opengemaakt om te ontsnappen Quote
Danuta Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Slimme slak, die weet hoe dat men ze ver weg houd van zijn eten als ie wil gaan wandelen .... Quote MVG Danuta
jdw Geplaatst: 24 augustus 2013 Geplaatst: 24 augustus 2013 Als je geen rupsen in je bloemkool wilt meekoken, moet je de bloemkool eerst in water met wat zout leggen. Rupsen vinden dat beslist niet leuk en zullen naar de oppervlakte zwemmen. Deze tip bleek goud nadat ik mijn eerst geoogste bloemkool had bereid waaruit een twintigtal stijfgekookte rupsen staken. Als je niet beter wist leek het net alsof ze juichend te voorschijn waren gekomen... Quote
Stan Geplaatst: 24 augustus 2013 Geplaatst: 24 augustus 2013 Dat zout gaat ook op bij andere kool als b.v. je boerenkool. Anders kan je ook de worst wel weg laten(zit dan ook al genoeg vlees in ) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
wilmer Geplaatst: 25 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2013 Je zou denken dat je bij het wassen en snijden die beestjes wel ziet zitten, maar blijkbaar niet, dus volgende keer ga ik water met zout proberen. Quote
Bit Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 Hier net een maaltje Brocolli op. Eerst de stronk een tijdje onder water met zout. Leverde 4 rupsen op die redelijk aan de maat waren. Daarna gekeken of er nog meer in die ene stronk zat. Bleek er redelijk vól mee te zitten. Alle maten. Na koken kwamen er nog een stuk of wat stijfgekookt uit te voorschijn. Is er nou geen manier de rupsen eerder te ontdekken ? Jawel, ik kweek onder insectengaas. Quote
greetje Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 pas maar op bit.....van rupsen eten krijg je vlinders in je buik........ Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
geertlaurent Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 Jammer van het lekkere eten.. maar het lijkt me niet meer dan normaal dat je honger even over is na zo'n rups (ook al kan het geen kwaad). Leuke tip met dat zoutwater Quote
Bit Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 Nou, dat is dus waarom ik dit topic even omhoog haalde. Dat zoute water werkt ook wél, met bloemkool bv. Maar mijn brocolli vanavond is toch veel fijnmziger zeg maar. Er bleven echt tig rupsjes in de brocolli vast zitten. Een heel gepeuter en kleiner snijden van de groente dan ik eigenlijk zou willen.Bij brocolli werkt dat zoute water dus niet zo lekker.Dus : zijn er ándere tips, hoe dit te doen ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.