loes Geplaatst: 4 augustus 2013 Geplaatst: 4 augustus 2013 Ik was vandaag bij mijn ouders in de groente tuin. daar staan een paar mega rabarber planten. ik ben gek op rabarber, kom daarvoor in het voorjaar zelfs speciaal naar mijn ouders. sterker nog ze staan er speciaal voor mij want de rest lust het niet. ik wil dan ook graag rabarberplantje in mijn (toekomstige) kleine moestuintje.nu had mijn vader het erover dat ik dan beter voor een ander soort rabarber kon gaan. een soort met een donkerrode kleur want die blijven kleiner. klopt dit? en zo ja welke soort rabarber en waar kan ik deze vinden? Quote
RobO Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 je kunt ook telkens een nieuw neusje van je vader plantenlekkere jonge stelen en het 1ste jaar toch klein Quote
warmoezenier Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Ik denk dat het in zijn algemeenheid niet opgaat dat rode rabarber kleiner is. Ik heb al jaren het ras 'Holsteiner Bloed' met inderdaad rode stelen en mooie rode rabarbermoes, maar de planten zijn net zo groot als de gewone rabarber (meestal 'Goliath'!).Stelen van ruim een meter dus je hebt gauw 2 á 3 vierkante meter per plant nodig. Quote
loes Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2013 2 a 3 vierkante meter is voor mij dus een beetje teveel, bij mijn ouders is het ook zo'n megaplant.max 1m2 zou meer in de buurt komen. zijn er dan geen kleiner blijvende soorten? of een manier om de plant kleiner te houden? je kunt ook telkens een nieuw neusje van je vader plantenlekkere jonge stelen en het 1ste jaar toch klein dat zou ook een optie kunnen zijn.eerste 1e jaar mag je nog niet oogsten is mij geleerd, dus of dat nu echt handig is... Quote
speets Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 eerste 1e jaar mag je nog niet oogstenAch nee, dat staat nergens in de wet hoor Dat geldt voor mensen die een zo groot mogelijke opbrengst willen. Als je een mooie grote neus hebt gepoot kun je rustig in het eerste jaar al oogsten. Je haalt daarmee wel wat kracht uit de plant, maar in jouw geval lijkt dat juist geen bezwaar.Ik had vorig jaar twee grote neuzen gepoot waar ik behoorlijk veel afgehaald heb. Genoeg om ook nog in te maken. Een andere rabarberregel is dat je na de langste dag niet meer mag oogsten, om de plant niet te verzwakken. Staat ook nergens in de wet. Als je tóch elk jaar een nieuwe neus poot is dat al helemaal geen bezwaar.Later in het jaar zit er wel wat meer oxaalzuur in en is de rabarber wat stugger en zuurder, maar dat kun je compenseren met krijt en suiker Ik zag laatst hier ergens iets over Bonsai-vormen maken van pepers. Zo kun je het ook bekijken: veel oogsten, dan blijft je plant klein(er). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
loes Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2013 dus eigenlijk... als ik in het eerste jaar al oogst dan rem ik de plant in de groei, waardoor de plant het 2e jaar ook kleiner blijft (mits de plant de winter overleeft)? Quote
weknow Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Open vraag: Kun je rabarber telen in een zeer grote pot? Dan zou je zo het probleem kunnen oplossen..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
speets Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 @loes: zo zou ik het doen ja. Ik denk dat ik de plant daarna zou laten overwinteren (waarom zou hij dat niet overleven?) en het tweede jaar zo veel plukken als je wilt. En als hij dan te groot wordt kun je gewoon de bladeren die in de weg staan eraf halen.Overigens is de rode rabarber zoeter. Of eigenlijk minder zuur Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
loes Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2013 hier kan ik wel wat mee. wanneer zou ik de rabarber het beste kunnen splitsen en planten? kan dat nog laat in het najaar of beter wachten tot het voorjaar?duurt nog ff voordat de groente tuin klaar is, sterker nog we moeten nog verhuizen Quote
speets Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Ik zou het in het najaar doen. Het is nu nog te vroeg (en te heet )Eigenlijk kan het altijd, als het maar niet vriest.Op internet is er van alles over te vinden, bijvoorbeeld HIER Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
loes Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2013 nu kan ook nog niet. het gedeelte waar de moestuin moet komen is op dit moment nog volledig bestraat. daar moet nog het een en ander gebeuren voordat er een rabarberplant en andere groente kan komen te staan. dit is alvast voorpret Quote
Bit Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Een klomp rabarber splitsen kun je toch wel het best in het vroege voorjaar doen denk ik. Een grote plant die je splitst is haast een kwestie van zagen of hakken. Je maakt daar best grote "wonden " mee. Niet erg. Maar een natte winter er overheen, en de boel rot weg. Zo makkelijk als de plant op zich wel is. Gevoelig voor rot is ie wel ( zie ook de manier van oogsten ) Van een mini-ssort weet ik niet af. Zóveel soortjes heb je niet op de nederlandse markt ( in engeland en polen meer )Zelf ben ik geen voorstander van net gepote planten oogsten. Maar moet je verder zelf weten. Ik zou ze eerst laten vestigen. Ik weet niet waar je zit ( kan ik nu niet zien ) maar je kan 1 of 2 potten van me krijgen : best forse planten al. Ik heb over.edit : nee, je zit in groningen. das wel wat ver ) Quote
weknow Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Speets schreef: Overigens is de rode rabarber zoeter. Of eigenlijk minder zuur Zo algemeen kun je dat niet stellen. Ligt aan het ras. Ik ben het even kwijt welke dat is , maar er moet een nieuw ras bestaan dat aanzienlijk minder zuur is, dan de reeds bestaande rassen. Was het in het laatste nummer van "Seizoenen" dat daar melding van werd gemaakt....??(Heb het niet bewaard/genoteerd/onthouden omdat mijn lief geen rabarber lust en ik daarom toch geen plant in mijn tuin zet....maar toen wel even overwogen) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2013 Een klomp rabarber splitsen kun je toch wel het best in het vroege voorjaar doen denk ik. Een grote plant die je splitst is haast een kwestie van zagen of hakken. Je maakt daar best grote "wonden " mee. Niet erg. Maar een natte winter er overheen, en de boel rot weg. Zo makkelijk als de plant op zich wel is. Gevoelig voor rot is ie wel ( zie ook de manier van oogsten ) Van een mini-ssort weet ik niet af. Zóveel soortjes heb je niet op de nederlandse markt ( in engeland en polen meer )Zelf ben ik geen voorstander van net gepote planten oogsten. Maar moet je verder zelf weten. Ik zou ze eerst laten vestigen. Ik weet niet waar je zit ( kan ik nu niet zien ) maar je kan 1 of 2 potten van me krijgen : best forse planten al. Ik heb over.edit : nee, je zit in groningen. das wel wat ver ) lief aanbod, maar idd een beetje ver weg. ik kan sowieso via mijn ouders wel aan rabarber planten komen. Quote
Stan Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Weknow vroeg : Open vraag: Kun je rabarber telen in een zeer grote pot? Dan zou je zo het probleem kunnen oplossen.....Ja dat gaat heel goed ik doe dat al jaren en de planten blijven idd iets kleiner. In een emmer krijg je ongeveer de meter die ts wil hebben. Wel op letten je moet wel vaak water geven. En Veul. Heul veul. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Bit Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Ja, en ook wel bijmesten dan . Rabarber eet ook graag veel. Quote
loes Geplaatst: 6 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2013 Ik ben niet goed in water geven dus ik wil juist graag van de bakken af die ik op het balkon had staan. Een bak is voor mij dus minder ideaal. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.