maggy Geplaatst: 4 augustus 2013 Delen Geplaatst: 4 augustus 2013 hallo iedereen ben nieuw hier en heb al een vraagje over een probleem met rupsen op de kolen wat doen jullie eraan liefst natuurlijke mideltjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 4 augustus 2013 Delen Geplaatst: 4 augustus 2013 (aangepast) Niets ingewikkelds. Er af plukken ! En volgend jaar je kolen telen onder insectengaas. Dan krijg je ze niet. Is het rode kool , of witte ? dan zitten de rupsen echt in de krop en dat is niet meer weg te krijgen nu. Boerenkool, Broccoli, bloemkool en spruiten bv, is gewoon nu plukken ( de rupsen )Rode kool oogsten en even in een emmer met zout water. Komen de rupsen boven drijven. 14 augustus 2013 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
maggy Geplaatst: 4 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 augustus 2013 dank u wel voor de tips ik had iets gelezen over ze te begieten met tabakextract zou dit kunne kloppen het gaat over mn bloemkolen broccoli spruitjes en koolrabi afplukken ben ik niet zo zot van ik zou er een paar kippen op kunnen zetten maar deze gaan zich niet houden aan de rupsen alleen waarschijnlijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 4 augustus 2013 Delen Geplaatst: 4 augustus 2013 Wegplukken is het antwoord op 'natuurlijke middeltjes'. Handschoenen een optie? Spuiten met Pyrethrum kan ook, bij de meeste tuinwinkels wel te koop. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
maggy Geplaatst: 4 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 augustus 2013 een jaartje zal ik het bestrijden met product en volgend jaar zoals aangeraden er insectengaas over spannen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aerimath Geplaatst: 4 augustus 2013 Delen Geplaatst: 4 augustus 2013 Ik heb recentelijk ook rupsen ontdekt op de boerenkool! Heb ze er ook af geplukt verder niets gedaan. Ze zijn soms wel extreem lastig te zien, camouflage is goed bij die beestjes! Quote Ik blog over mijn lekenervaringen met tuinieren. Moestuinleek.blogspot.nl. Altijd op zoek naar nieuwe ideeën voor in mijn moestuin. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 5 augustus 2013 Delen Geplaatst: 5 augustus 2013 Ik heb ook rupsen op m'n rode kool.Ik pluk ze eraf en zet ze op m'n rammenas en radijsjes Die hebben genoeg loof.Het gaat hier heel slecht met de populatie vlinders, dus ik probeer ze te helpen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 5 augustus 2013 Delen Geplaatst: 5 augustus 2013 Het gaat hier heel slecht met de populatie vlinders, dus ik probeer ze te helpen.Helemaal mee eens! Het gaat ook slecht met de bijen en de vleermuizen en de ... en de ... en de ... Ik vind het stuitend dat velen denken dat wij mensen het alleenrecht hebben op alles wat groeit en bloeit en dat alles wat ons in de weg zit of irriteert, maar vernietigd en vernield moet worden Wel genieten van de mooie vlinders maar intussen de rupsen vergiftigen...Mierengif spuiten als die gaan zwermen en niet weten dat daardoor die leuke gierzwaluwen dus ook dat gif binnen krijgen...Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is niet persoonlijk bedoeld, maar het valt me steeds op dat (vooral beginnende) moestuiniers nogal eens last denken te hebben van andere organismen die ook op deze aardkloot leven. Zelf willen ze dan 'schone' groenten eten, maar dat gaat dan wel ten koste van het vergiftigen/doden van wat in de weg loopt/kruipt/vliegt. De goeden niet te na gesproken natuurlijk, maar wie de schoen past trekke hem aan. Ik grijp zelf ook in als mijn oogst ten gronde gericht dreigt te worden, maar (moes)tuinieren houdt mijns inziens in dat je MET de natuur werkt en niet TEGEN de natuur. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Ik vind dat men het gebruik van insecticide in de tuin (en de verkoop in winkels en webwinkels) moet reglementeren/afschaffen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jacquie Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Ik heb ook rupsen op m'n rode kool.Ik pluk ze eraf en zet ze op m'n rammenas en radijsjes Die hebben genoeg loof.Het gaat hier heel slecht met de populatie vlinders, dus ik probeer ze te helpen. Beetje een rare vraag misschien maar kan het geen kwaad voor de radijs zelf dat ze het loof van de radijs opeten ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Niet echt.Er zijn veel gaatjes, maar de bladeren worden niet volledig weggevreten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Je kunt (een volgende keer) ook Oost Indische Kers zaaien en ze daar op zetten. Dan kun je het hele proces van rups via pop naar vlinder volgen. Bovendien komen er vogels op de rupsen af, dus er blijven er niet veel over Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jacquie Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 maar dan kan ik de oost indische kers toch ook niet meer eten....bovendien die stond er toevallig nu ook naast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Ik heb een klimmende soort waarvan er altijd wel wat voor mij te eten overblijft.Het was maar een voorstel Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jacquie Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Voorstellen zijn altijd goed...ik ben ook maar een leek....wist niet eens dat er ook klimmende soorten waren Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Holland Geplaatst: 6 augustus 2013 Delen Geplaatst: 6 augustus 2013 Ik vind dat men het gebruik van insecticide in de tuin (en de verkoop in winkels en webwinkels) moet reglementeren/afschaffen. In de verre toekomst misschien. Nu kunnen we nog niet zonder. De huidige insecticide moeten blijven bestaan, totdat de alternatieve producten zich zover ontwikkeld hebben dat ze de huidige producten echt kunnen vervangen. Vergelijk het maar een beetje met de elektrische auto's die nu ook al rijden terwijl de meeste auto's nog een verbrandingsmotor heben. Ik gebruik zelf ecologische producten en "oude" producten door elkaar heen. Met "gangbaar" boeren en tuinieren is niks mis, als je het maar met verstand doet. Maar dat is mijn mening! Natuurlijk is het mooi als er in de toekomst steeds meer goede ecologische alternatieve komen. Quote Vriendelijke groeten, Holland Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Elizabet Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Maar de meeste rupsen eten toch maar 1 soort blad? Zo heb ik alleen op mijn broccoli last van rupsen (en ja, ik pluk ze er ook af, en dat vind ik erg. Maar ik wil ook wel graag broccoli oogsten) Ik zou erg graag iets aanplanten volgend jaar waar ik ze dan in kan zetten. Eten alle rupsen Oost Indische Kers? Quote elizabet.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 De spitskool voor de zuurkool zit bij mij vol rupsen, die zitten daar goed, eten hun buikje vol en worden vlinders.In de andere kolen is het iets anders, zolang ze niet echt in de kolen zelf zitten kan het me ook niet schelen, en de buitenbladeren zijn groot genoeg nu.Slakken is weer iets anders, die vreten de kolen kapot zodat ze gaan rotten.Maar spuiten doe ik nu niet meer, enkel bij kleine plantjes spuit ik met Pyrethreum indien nodig. Dat gespuit kost me teveel geld, vrek die ik ben.Of is dat geen goede reden om niet te spuiten?? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
maggy Geplaatst: 8 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 bij mij heeft het begieten met tabakextract blijkbaar wel geholpen heb eergisteren begoten met een afreksel van tabak dat ik een nacht had laten weken en s avonds waren al de rupsen meer verschrompeld en dood heeft er nog iemand hier ervaring mee? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Eten alle rupsen Oost Indische Kers?De rupsen die op kool zitten, zijn meestal van het Koolwitje (what's in a name ) En die lusten ook OI Kers. tabakextractDan vergiftig je ze dus met nicotine. Dat spul dat ze nu (in een andere vorm) verboden hebben omdat ook de bijen (en de andere insecten) er dood van gaan Zie http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2011/4/ELI-verbiedt-gebruik-neo-nicotinoiden-AGD564388W/ Natuurlijke middeltjes zijn echt niet per definitie onschadelijk hoor.Bijvoorbeeld: een paar happen taxus of monnikskap of dat mooie vingerhoedskruid ... en je bent er geweest. Om maar niet te spreken van paddestoelen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Else Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Ik heb een rupsenhotel voor ze gemaakt. Een glazen bak met gaas op de bovenkant. En daar doe ik dan steeds een paar toch al aangevreten bladeren in van de plant waar ik ze op vond. Zo hoef ik ze niet dood te maken en kunnen ze gewoon vlinders worden. Op deze manier vind ik het niet erg. Ik kijk wel een paar keer per dag of ik nieuwe rupsen zie en die doe ik er dan bij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Ik heb een rupsenhotel voor ze gemaakt.Dat heb ik ook eens gedaan ja Maar weet je wat er gebeurde? Sommigen kropen uit de vlinderkast als ze zich wilden gaan verpoppen en toen gebeurden er hele vreemde dingen: in plaats van dat ze zich verpopten, verschrompelden ze langzaam. En uiteindelijk braken ze open en kwamen er een aantal kleine larfjes uit! Dat kun je je niet voorstellen, zo'n bizar gezicht Die larfjes verpopten zich meteen naast het lege rupsenvel. Wat was het geval? Sommige rupsen waren aangeprikt door parasitaire wespen, die hun eieren in de rupsen gelegd hadden. Dus uit die kleine poppetjes kwamen na verloop van tijd jonge sluipwespen! Dus dat is ook nog een optie: ga sluipwespjes kweken als natuurlijk bestrijdingsmiddel tegen de rupsen in je kool.(Je moet trouwens wel zorgen dat de vlinders veel ruimte hebben om zich te verpoppen, want als ze uit de pop komen poepen ze eerst flink. En als dat op een vlinder eronder komt dan wordt het een plakkerige koek en kan de onderste zijn vleugels niet ontplooien).Is vast ook een lucratief handeltje, naast de lieveheersbeestjesteelt Als ik 20 jaar jonger was en werkeloos... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Else Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Dat lijkt me ook raar inderdaad. Ik hoop dat dat bij die van mij niet gebeurt maar we zullen het zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Had ik niet eens gezegd dat ik de rupsen op de spitskool laat zitten??Hier enkele koolwitjes in spé; In totaal zitten er wel dertig of meer op die kool en ook enkele slakken op de buitenste bladeren. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 14 augustus 2013 Delen Geplaatst: 14 augustus 2013 Niets ingewikkelds. Er af plukken ! En volgend jaar je kolen telen onder insectengaas. Dan krijg je ze niet. Lekker slim, deze post van mij. Van de week geobserveerd : Het koolwitje vliegt vlak boven het insectennet. Ik kijk. Fladder Fladder. Ik zie wat. De vlinder maakt sowieso vreemde vliegbewegingen. Ik ga beter kijken. Wat zie ik ? Het koolwitje vliegt vlak boven het insektengaas boven de boerenkool. Ze laat eitjes vallen !!!. Net weggehaald. Kijken, zoeken. Eitjes gevonden. En ? : rupsen !!!Rupsen geplukt. Rupsen dood.Waarom gebruik ik insectengaas ? Overigens hád ik dit kúnnen weten. Er zijn zat vlinders, die at random hun eitjes laten vallen op grassen bv. hmmm. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.