Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Niet speciaal een vijg moet op voedingsarme bodem staan ivm met vrucht ontwikkeling, en teveel te hard groeien van tak/bladeren.

Players only love you when they're playing.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb het stekken nog op een andere manier geprobeerd. Ik heb een flinke vijgenboom, Nero di Terlizzi, met veel mooie vertakkingen die elk jaar veel vruchten geeft. Het snoeien en die in de grond steken heeft nog nooit gewerkt, ook niet op water zoals je op YouTube veel ziet was ook niet succesvol. DUS heb ik bedacht dat als afleggen goed werkt dit vast ook wel. Ik heb potten ingesneden, een gat onderin gemaakt, en om de gewenste takken (die te groot worden en dit najaar eraf moeten) geklemd. Deze weer gevuld met zand en dicht getapet. Afleggen van een andere scheut duurde 2 maanden dat hij flink wortels had, misschien omdat het nog aan de plant vastzit dat het sneller wortelt?

Op goed geluk dus! Heb even wat foto's gemaakt voor de liefhebbers. sdc1195715891342554005.JPGsdc1195824591342554045.JPGsdc1196214391342554087.JPGsdc1196178641342554109.JPG

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Volgens mij zou je je potje beter 10cm hoger steken , dat die 2 mooie groene scheuten in de aarde zitten.

Die gaan volgens mij veel makkelijker wortelen dan de meerjarige twijg. en je hebt er meteen ook 2 in 1 klap

Geplaatst:

@powerlite, de reden dat we dat niet gedaan hebben is dat de takjes af dreigden te knappen door het gewicht van de potjes, dus op goed geluk maar wat lager geplaatst. Al met al hangen er nu 5 potjes op deze manier in de boom. Iemand nog een idee of ik die beter kan laten zitten tot het voorjaar of net voor de winter eraf halen?

Geplaatst:

Deze methode heeft nog naam ook marcotteren, ik zou zeker voor de winter eraf halen, lijkt mij anders erg vorstgevoelig.

De methode van een kale tak op water moet wel in winter gebeuren in zomer met blad mislukt denk door verdamping, een winterstek op water lukt vrijwel altijd.

Players only love you when they're playing.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Twee van de gestekte, afgelegde vijgen, de grote is als 20cm plantje in Mei de grond in gegaan en is ondertussen 110cm. Ik verwacht de experiment takken waar ik potten om heb gebonden eind volgende maand los te snoeien, ik ben HEEEEEEL benieuwd!!sdc1216059081347028862.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

ik heb eigelijk net zo een vijgen boom die 2 takken heeft

nu wil ik van die 1 tak .allemaal stekjes van maken ..... overalwaar die rode streepjes staan wil ik hem dan afknippen en dan helemaal met de grond gelijk knippen ..als de bladeren er vanaf zijn wil ik die stekjes dan nemen

dan hou ik 1 rechte stam over die tak wat ik weg wil .hangt me daar te veel na voren

zie foto

005-6.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dit werkt dus echt supergoed, na ruim 2 maanden heb ik flinke wortelkluiten!!! Zojuist overgepot in flinke potten, nu zien dat ik ze de winter doorkrijg. Denk bij bar en boos toch maar in de kouwe kas van de winter, iig inpakken in bubbeltjes plastic dat ik helaas niet mag laten knappen

Geplaatst:
Dit werkt dus echt supergoed, na ruim 2 maanden heb ik flinke wortelkluiten!!! Zojuist overgepot in flinke potten, nu zien dat ik ze de winter doorkrijg. Denk bij bar en boos toch maar in de kouwe kas van de winter, iig inpakken in bubbeltjes plastic dat ik helaas niet mag laten knappen

Ja dat had ik ook gedaan afgelopen winter, maar helaas overleden door de kou in februari.

Als ik die stek van jou krijg, laat ik hem in een vorstvrije berging overwinteren.

Zal me niet meer gebeuren.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

@ Persica....als je een stek overhebt...ik hou me aanbevolen

Ik heb een vijg staan maar sinds die een paar jaar geleden bevroren is geven de nieuwe uitlopers geen vruchten meer.

Geplaatst:

Is Oké Bertus, zoals je ziet ze lopen al wel uit, maar wortels maken is een ander hoofdstuk

volgens enkele vijgenkwekers zou het zo wel moeten kunnen lukken.

Ik hoop echt dat er in ieder geval eentje het echt gaat doen, want ik heb er twee jaar op moeten wachten vooralleer ik

deze stekken mocht knippen.

Een soortnaam heb ik niet, de man heeft een stekje ruim 20 j geleden uit zijn thuisland maroc meegebracht en ze doen het in ons land uitstekend.

Vorige winter met de strenge februari vorst is zijn boom bevroren, in de lente begon hij toch weer vanuit het wortelgestel

uit te lopen, hiervan heb ik dus tijdig voor de vorstinval in november deze stekken van mogen knippen, wie weet zit de man na deze winter nu helemaal zonder ,..?

Geplaatst:

Dat ziet er weer perfect uit Persica Leuk leuk. En ik wist niet dat vijgen zo makkelijk stekten. Ga ik óok weer proberen.

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Misschien niet de juiste plek maar het gaat wel over een vijgenboompje. Ik heb al 2 jaar achter elkaar een bevroren boompje gehad lees werkelijk boompje want het is niet meer dan 25 cm hoog. Het staat in een verhoogde bak die wel in contact staat met de vaste ondergrond. Aarde is niet te voedingsrijk na 2 keer de boel omspitten. Vaste grond is oude landbouw grond( we wonen nieuwbouw op een oud weiland) boven laag is pot grond. Niet te veel mest want ik had de arme rond tip al gehad. Ook dit jaar lijkt het boompje meer dood dan levend wil kan mij wat tips geven?

Geplaatst:

Bedankt Robo,

De kalk ga ik zeker proberen we hadden een flinke laag mos rond de plant gelegd omdat we van de tuinder te horen kregen dat inpakken niet erg zinvol was. Het bevriest toch als het koud is. Maar voor de zekerheid een natuurlijk laagje isolatie is niet weg dachten we.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...