Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke fruitboom is dit?

Terra nullius

Aanbevolen berichten

Hoi,

In onze tuin staat er een fruitboom (volgens mij toch), maar ik weet niet van wat. Hij stond hier al. Ik vermoed dat het een appel of pruim is, maar ik weet het eigenlijk niet. De boom heeft redelijk veel lange, steile takken, maar er hangt geen enkele vrucht aan de boom. Komt dat doordat de boom misschien nooit of niet goed gesnoeid werd? Want verder ziet hij er wel gezond uit.

boom150951375617566.JPGboom222951375617581.JPGboom326271375617596.JPGboom427421375617606.JPGboom558071375617615.JPGboom676641375617625.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kans lijkt me klein want binnen een straal van 20 meter staat er nog een hoogstam Elstar, laagstam Fuji Kiku en Topaz. Maar aangezien ik het ras van deze boom niet ken, is het niet uitgesloten.

Kan het iets te maken hebben met de stam? Het lijkt mij alsof dat dit een oude appelboom is waar ze ooit de stam van door hebben gezaagd. Je ziet dat er uit de "oude stam" allemaal nieuwe takken gegroeid zijn. Of is dit gewoon een entplaats?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad een appelboom. De stam is afgezaagd. Als reactie op deze 'snoeiwijze' is de boom veel steile takken gaan maken. Op dit soort takken zul je de eerste tijd geen bloesem (en dus geen vruchten) aantreffen. Je kunt proberen om de takken uit te buigen als je de boom snel weer vruchtbaar wilt maken, Je kunt ook gewoon een paar jaar wachten tot de boom uit zichzelf weer vruchthout gaat ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad een appelboom. De stam is afgezaagd. Als reactie op deze 'snoeiwijze' is de boom veel steile takken gaan maken. Op dit soort takken zul je de eerste tijd geen bloesem (en dus geen vruchten) aantreffen. Je kunt proberen om de takken uit te buigen als je de boom snel weer vruchtbaar wilt maken, Je kunt ook gewoon een paar jaar wachten tot de boom uit zichzelf weer vruchthout gaat ontwikkelen.

Top! Dat is wat ik wilde weten.

Met uitbuigen heb ik geen ervaring. Gaat dat nog wel met zo'n lange en dikke takken? Een appelboom gaat dus sneller bloesems produceren als de takken horizontaal groeien?

En als ik de boom gewoon een paar jaar laat doen, moet ik dan snoeien of niet? (nadeel is dan dat die takken serieus lang worden, ze komen nu al tot boven het bladergedeelte van de plantaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoeiadviezen geven via internet is lastig. In principe kun je een appelboom op vrijwel elke gewenste manier snoeien. Veel snoeien betekent echter minder of uitgestelde vruchtopbrengst.Het is de vraag of je al die moeite moet doen. Misschien is het wel een sierappeltje. Mogelijk is de boom afgezaagd onder de entplaats en heb je nu slechts een onderstam. Die geeft inferieure vruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als je een nieuwe boom plaatst zul je ook weer enkele jaren moeten wachen op vruchten, maar je weet dan wel zeker wat je hebt. Misschien weet de vorige eigenaar nog wat soort appel het was?

Over de entplaats het volgende: In Nederland worden fruitbomen meestal 20 cm boven de grond veredeld. Bij hoogstam wordt er soms een tussenstam geplaatst op 20 cm hoogte van de onderstam waarna de ent op 1,80m bovenop de tussenstam geplaatst wordt. Misschien zit je nu dus wel tegen een uitgeschoten onderstam of tussenstam aan te kijken (ik denk overigens niet dat dit het geval is bij jouw boom, maar het is wel mogelijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ga je weinig vruchten op die boom krijgen. Ik zie op enkele detailfoto's toch al sporen (vierde foto), daar zouden bloemen op moeten gekomen zijn dit jaar. Er staan ook enkele takken redelijk horizontaal ingeplant in de top, daar zou je toch al enige vorm van bloesem moeten in gekregen hebben.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...