Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi

ik ben nu bezig mn aarbeien veldje wat netjes te maken en de uitlopers weghalen maar kun je de aarbeien ook snoeien? bijvoorbeeld alle bladeren eraf halen? of gaan de daar dood van?

Geplaatst:

Aardbeien hoeven niet gesnoeid te worden.

Vaak haal ik de uitlopers tzt wel weg omdat ik geen groter veld wil, maar naast het gewoonlijke onderhoud laat ik ze gewoon voor wat ze zijn.

Geplaatst:

maar ik zou ze wel graag snoeien, voor beter overzicht want nu is het een groot oerwoud en dan heb ik weer een beetje zicht op alles.

maar zouden ze er echt dood van gaan of komen ze gewoon terug?

Geplaatst:

wat wil je er dan vanaf snoeien?

alle bladeren????

of de nieuwe lange uitlopers met jonge stek? want dat kan wel

die kun je ook laten wortelen voor nieuwe plantjes en kun je later uitzetten op een plekje waar je meer ruimte hebt...

maar ik zou niet alle bladeren eraf halen!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

ja weet ik heb ik vanmorgen al gedaan

maar idd de bladeren voor wat meer overzicht want er staat nu veel onkruid tussen en het wat een rommeltje geworden

Geplaatst:

je kan wel iets van de bladeren weghalen, zeg maar de onderbladeren en die niet mooi meer zijn[half dor], maar pas wel op: het wordt weer heet en je wilt denk niet dat je plantjes verbranden!!!!!

want die bladeren slaan ook voeding op,hé

ik zou gewoon een week of 2 wachten, dan is het ook weer wat koeler

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Lekker fatsoeneren , al het blad er af maaien , gewortelde stekken er tussenuit halen , ( ik noem dat geheel "opschonen" ), daarna mesten met een complete mest en laagje compost tussen de planten en lekker ruim water geven.

Opfrisbeurt. Kan ja. Kan nu ( niet in hittegolf misschien ), en verder tot voor de winter met rust laten.

Ga ik er wél vanuit dat je er geen doordragers tussen hebt staan.

edit: Jorg was me voor.

Geplaatst:

@jorg

ik had dus ook bij je moestuinupdate gekeken en daar had ik het dus ook een beedje van

en het lijkt ook veel beter

@ bit

nee de aardbeien oogst is net geweest dus er hangen nu geen aardbeien meer aan

• 1 year later...
Geplaatst:

Het beste kun je direct na de pluk de Aardbeiplant geheel terugsnoeien, Dat wil zeggen alle oude bladeren, zaadlijsten en uitlopers verwijderen.

Maar let op, doe dit voorzichtig en spaar vooral de nieuwe bladneuzen.

Daarna kun je alle onkruid verwijderen en door grond tussen de planten los te maken en kun je weer lucht in de grond brengen.

Hierna bemesten met de voor jou gebruikelijke mestsoorten.

Let op:

Gooi aardbeienblad nooit op de composthoop omdat verrotting evenals als dat bij aardappelen plaatsvindt, zorgen voor ziektekiemen.

Het beste is on ze gewoon te verbranden.

Wil graag nieuwe planten volgend seizoen, dan kun je die veel beter kopen dan uit eigen planten te kweken.

Maar als je toch eigen plante kweekt, plaats deze dan op een nieuw stuk grond waar tenmionste drie jaar geen aardbeien, aardappelen of rozen hebben gestaan.

Succes.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.

Geplaatst:

Sorry Leendert, zoals jij het adviseert zal het ongetwijfeld kunnen. Maar vanuit een meer ecologische manier van werken deel ik je advies op een aantal punten niet. Zet dus een ander advies naast dat van jou. Ik wil graag ieder zijn vrijheid laten om het te doen als hij/zij zelf verkiest; maar vind het ook belangrijk dat wij als liefhebbers zo schoon en natuurlijk mogelijk kunnen werken in onze tuinen. Dat kan met jarenlange uitstekende resultaten (hoge en smakelijke opbrengst, gezondheid van de tuin) is mijn ervaring.

Het beste kun je direct na de pluk de Aardbeiplant geheel terugsnoeien,
Kan, hoeft niet, het mindere blad en evt. ongewenste uitlopers wel verwijderen. (Als je nieuwe planten wilt, de beste laten staan en verzorgen) Het blad er aan laten zorgt voor een bescherming en bedekking van het bed.

Daarna kun je alle onkruid verwijderen en door grond tussen de planten los te maken en kun je weer lucht in de grond brengen.

Onkruid verwijderen sowieso altijd. Grond oppervlakkig schoffelen altijd zinvol. Maar niet dieper omwerken. Als je bodem voldoende compost bevat is luchtigheid geen enkel probleem en bodemleven bij deze bosplant zo weinig mogelijk verstoren. Eventueel - kan ook in najaar, nieuwe laag compost aanbrengen en wat aanaarden.

Hierna bemesten met de voor jou gebruikelijke mestsoorten.

Juist aardbeien doen het erg goed en groeien veel gezonder op een zeer humusrijke bodem en met organische bemesting. Gebruik volop rijpe compost ((waarin eventueel ook mest mee is gecomposteerd). Kunstmest doodt het bodemleven.

Gooi aardbeienblad nooit op de composthoop omdat verrotting evenals als dat bij aardappelen plaatsvindt, zorgen voor ziektekiemen.

Het beste is on ze gewoon te verbranden.

Aardbeienblad is prima om mee te composteren. Risico van ziekten doorgeven is nihil. Verbranden is zeer milieuvervuilend!

Maar als je toch eigen plante kweekt, plaats deze dan op een nieuw stuk grond waar tenminste drie jaar geen aardbeien, aardappelen of rozen hebben gestaan.

Zieke, kwijnende of afwijkende planten meteen verwijderen en niet vermeerderen. Neem nieuwe planten alleen van de uitlopers van je beste, gezondste, goed-dragende planten (eventueel markeren welke dat zijn). Advies wisselteelt: 6 jaar. 3 jaar is te kort.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Beste Weknow,

Uiteraard zal ik nooit iemand iets opdringen, het is niet meer dan het plaatsen van mijn ervaring en mogelijk kan iemand daar iets mee.

Overigens tuinier ik ook zo ecologisch mogelijk en gebruik ik geen of nauwelijks bestrijdingsmiddelen en/of kunstmeststoffen.

Dat verbranden van aardappel-loof en aardbeien-loof het milieu zou schaden betwijfel ik, als dit goed gedroogd is komen er geen of nauwelijks residuen vrij.

En wat het losmaken van de aarde betreft tussen de aardbeienplanten is uiteraard sterk afhankelijk van de bodem ter plekke.

Op mijn tuin bestaande uit een rivierbodem met kleiachtige grond is dit wel van belang na een plukseizoen is deze aardig vast geworden.

Om warmte en zuurstof die de doorgroei van het wortelgestel nodig niet te belemmeren wordt de aarde losgemaakt.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.

Geplaatst:

Echt 'leegsnoeien' van het blad doe ik eigenlijk nooit. Hier en daar wat grote bladeren weghalen die tussen de rijen hangen dat wel, en dan na de winter het oud blad opruimen maar daar stopt het dan ook. Met een grasmaaier erover dat durf ik niet hoor

Geplaatst:

Beste Leendert,

Dat je heel veel ervaring hebt en veel van af weet van groenten telen is heel duidelijk en in mijn ogen waardevol voor anderen op dit forum. Ik denk dat mijn beweegredenen niet zo anders zijn, dat we anderen een stapje verder proberen te helpen vanuit wat we zelf in de loop der jaren geleerd hebben. Het is nooit dat een bepaalde manier, ook niet die van mij, alleen de goede is... door die verschillende inzichten te bespreken en toe te lichten steken mensen (en ook ikzelf) weer wat op.

Ik ben zelf bijna 40 jaar actief met (moes)tuinieren...vaak verhuisd en ook door veel werk lang niet altijd zo intensief als de laatste jaren... heb vanaf het begin wel altijd ook naar de biologische methoden gekeken. Sinds een aantal jaren, met weer een vaste eigen moestuin en veel tijd, ben ik er dagelijks en intensief weer mee bezig en mijn inzichten (en ervaring) is daarmee toch wel sterk veranderd. Vooral de fundamentele rol van een gezonde humusrijke bodem en de rol die (micro-)organismen daarin spelen bepalen het succes (gezondheid, productie, kwaliteit van gewassen er uit en de ecologische waarde ervan op zich) van een tuin. Dit uitgangspunt en een manier van tuinieren die hier op inspeelt, geven me en veel meer voldoening over wat ik doe en geven ook betere resultaten; zo is nu mijn ervaring. Ik kan moeilijk anders, als ik probeer mee te denken met vragen die mensen stellen of als zaken die aan de orde komen op dit forum, ook met die inzichten en overtuigingen te reageren. Daarmee ben ik niet negatief over hoe anderen te werk gaan of wat ze zeggen....ik kan daar zeker ook nog van leren en, zoals gezegd, vaak kan het op meerdere manieren.....maar ik kan ook moeilijk anders dan naar voren brengen wat mijn ervaring me geleerd heeft.

Dus wat mij betreft: Alle waardering voor je bijdragen en antwoorden en ook al zijn we het misschien niet altijd eens, dat bespreken en aan elkaar uitleggen maakt het forum alleen maar informatiever en leerzamer (ook voor mijzelf).

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...