Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Salie


rommert

Aanbevolen berichten

@Rommert, ik zou hem gewoon ergens in de grond zetten, ze zijn prima winterhard.

hij staat nu al in een grote pot als ik hem eruit haal dan knak en scheur ik misschien de stengels ach hij kan prima bij mijn andere tuin daar is de grond redelijk licht en kan het water makkelijk wegkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb ik ook gedaan de eerste 3 keer, totdat mijn tante (waar ik dan weer nieuwe ging halen) zich afvroeg wat ik steeds met die oude planten deed .

 

Ik heb nu een apart stukje kruidentuin en weerbestendige kaartjes in de grond gestoken, zodat ik weet, waar, wat gaat opkomen. Sommige plantjes stellen je geduld wel eens op de proef....oregano is erg laat, hier bij mij althans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...
Nou ik ben ook heel spiritueel hoor

Hans heeft nog wat resten Indianenbloed stromen, vandaar de belangstelling

Gee is onze gewone salie dan witte salie? nee toch?

De witte salie die wordt gebruikt is de salvia apiana.

Witte salie wordt bij voorkeur gebrand in Abalone schelp om de vier elementen compleet te maken.

schelp=water,

aansteken=vuur

rook=lucht

salie=aarde

Link naar reactie
Delen op andere sites

- in reepjes snijden om varkensvlees te kruiden:

geeft lekkere vleessaus

 

- aardappeltjes in de oven kruiden:

de aardappels in 2 à 3 cm grote blokjes snijden (grootte van krielaardappels)

een paar blaadjes salie fijnhakken met wilde oregano, mengen met rozemarijnblaadjes, geperste look en olijfolie en over de aardappels gieten

mengen, op een bakplaat verdelen en met wat grof zeezout bestrooien

ongeveer 40 minuten bakken in de oven op 180°C (op het einde hete lucht-systeem gebruiken om de aardappels mooi te laten korsten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans heeft nog wat resten Indianenbloed stromen, vandaar de belangstelling

gebrand in Abalone schelp

 

Het is waar dat ik soms me iets aantrekt ivm indianen, als ik bv lees over een soort blauwe mais dat het een oertype is wat indianen vroeger aten koop ik het gelijk dat trekt op een of andere manier, ook pas nog voor vermogen Moqui stenen gekocht omdat dan het indianen verhaal en de stenen opzich super interesant vindt en graag in echt wil zien, voelen enzv. echt inmpuls aankopen.

 

Salie gebrand in Abalone schelp vindt ik trouwens ook grappig, wist ik niet volgens mij heb ik die nog ergens liggen want

ik herken de schelp wist alleen niet hoe hij hete en ook niet dat hij hiervoor gebruikt werd.

Leuke info Helena

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kookt deegwaren zorg ervoor dat ze niet te ver gekookt zijn, boter in een pan (pas op voor oververhitting) salie in reepjes in de boter en een paar minuutjes smaak laten trekken.

Deegwaren in de pan met een beetje van het kookvocht (best zijn de deegwaren net goed zodat ze direct bij de salie en boter kunnen) goed omroeren en smullen.

Met een beetje gebakken spekblokjes en vers geraspte Parmezaanse kaas, een eenvoudig gerecht maar onvoorstelbaar lekker, ik heb dat in Italië een 20 tal jaar voor het eerst op mijn bordje gekregen en nooit vergeten hoe lekker.

Was klaargemaakt door een Italiaanse mama, zal er ook wel iets aan gedaan hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn kinderen noemden de salie vroeger: het tandenpoetsplantje

,want als je met een blaadje over je tanden wrijft worden ze mooi schoon en glad en helpl ook tegen ontstekingen van keel en kies, het zit ook in paradontax tandpasta....

nu snappen jullie mijn "citaat"ook wel denk ik

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kookt deegwaren zorg ervoor dat ze niet te ver gekookt zijn, boter in een pan (pas op voor oververhitting) salie in reepjes in de boter en een paar minuutjes smaak laten trekken.

Klinkt erg lekker. Kun je een indicatie geven van hoeveelheden blaadjes en pasta?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij nemen 300 gr spaghetti droog, 50 a 60 gr (mag ook iets meer zijn) echte boter is het lekkerst maar kan ook met soja boter of margarine, de hoeveelheid salie hangt af van hoe groot de blaadjes zijn, als de blaadjes jong zijn (+/-10 cm) neem je er een tiental in reepjes van ongeveer één cm gesneden.

We gebruiken ook geen zout omdat salie als zoutvervanger kan gebruikt worden, goed oppassen dat de salie niet verbrand want dan heb je een bitter verhaal.

Een beetje geplette look toevoegen een paar seconden voor de salie gebakken is geeft nog iets extra's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar gebruiken jullie Salie voor, behalve voor thee?

 

Tinctuur

 

Saliebladeren overgieten met bv. wodka (of vergelijkbaar) en donker wegzetten.

Het vocht wordt langzaam bruin, en gaat medicijnachtig ruiken. Kan je gebruiken bij ontsmetting van de mond en keel.

Helpt ook bij overmatig nachtelijk zweten. Daar hebben dames in de overgang soms last van. Ikzelf niet, maar ik ben mijn tinctuur kwijt geraakt aan iemand die er veel baat bij had.

Bij de apotheek kan je trouwens voor weinig druppelflesjes kopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...