Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een stel doorgeschoten mosterdplanten staan die lekker zaad aan het zetten zijn, maar hoe ga ik nou straks dat zaad oogsten?

(en hoe weet ik dat het zaad 'gaar' is?)

Geplaatst:

De stengels en peultjes worden geel/bruinig, en als je er eentje aanraakt, dan vallen de gele zaadjes er vrij makkelijk uit. Dan zijn ze 'gaar' Knip de plant (voorzichtig) af, en doe hem in een zak die je maakt van een kussensloop/laken/wat dan ook. En dat hang je dan nog even ergens op. Na een tijdje kan je er tegen slaan en knijpen enz tot de zaadjes allemaal onderin die zak liggen.

Geplaatst:

Aha, dat is eigenlijk heel logisch

Ik zag mezelf al al die peultjes eraf plukken en dan doppen, zoals je tuinbonen dopt.

Ik begon al te twijfelen of het de moeite waard ging zijn

Geplaatst:

Ik droog de pods en wrijf en knijp ze dan (met werkhandschoen aan tegen de stekels) in een vergiet kapot. De zaadjes vallen door de vierkante gaatjes, de meeste troep blijft achter. De rest van de troepjes blaas of schud ik (in de wind, net als vroeger) er zoveel mogelijk uit.

Maar ik heb dan ook géén enorme hoeveelheden...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...