loes Geplaatst: 24 juli 2013 Geplaatst: 24 juli 2013 het gaat om deze lavendel. volgens het kaartje "lavandula angustifolia". het zijn 6 kleine plantjes. de lavendel is in de bloembakken geplaatst in afwachting van ons tuintje. dan is het de bedoeling om er een border rand van te maken. daarvoor heb ik nog meer plantjes nodig via stekken.nu kreeg ik vandaag te horen dat ik deze lavendelplantjes dit jaar het beste meerdere keren snoei omdat ze dit toch nog niet bloeien. zo krijgt de plant meer vertakkingen en blijft compacte. wel zo mooi bij een borderrand. kan ik deze lavendel nu al snoeien of beter wachten tot het najaar? en kan ik de gesnoeide takjes stekken? Quote
Bit Geplaatst: 24 juli 2013 Geplaatst: 24 juli 2013 NU snoeien ja. Nu stekken ook ( het snoeisel ) Je moet wel beseffen dat je niet veel overhoudt dan nu. Je zal als het ware de huidige planten in maat halveren. De planten zullen nu nieuwe zijtakjes maken ( nieuw schot ) en dat zal nog goed kunnen afrijpen voor de winter.Wel de 6 planjes nu uit elkaar zetten , niet zo als groepje van 6 laten. Uit elkaar en op een zeer lichte en zonnige plek, dan groeien ze het mooist uit. Het duurt een paar jaar voor je mooie volle wat forsere struiken hebt. Elk jaar , liefst nog IN de bloei terugknippen. Krijg je mooie compacte planten en vol en niet lelijk verhout. Quote
loes Geplaatst: 24 juli 2013 Auteur Geplaatst: 24 juli 2013 dankjedat er nu niet veel van het plantje overblijft maakt niet uit. liever nu een klein plantje dan straks een plant die te groot wordt en uit elkaar valt.wanneer ik direct mooie planten had willen hebben, dan had ik grote (dure) lavendel moeten kopen ik zal de plantjes verplanten en dan direct snoeien. op welke afstand kan ik de plantjes het beste plaatsen zodat het straks een mooie aaneengesloten borderhaagje gaat worden?op het kaartje stond 50cm van elkaar maar online lees ik voor haagjes een afstand van 30-35cm. Quote
Bit Geplaatst: 24 juli 2013 Geplaatst: 24 juli 2013 Ja. De angustifolia wordt toch best wel fors uiteindelijk. Maar 35 cm uit elkaar zal wel goed gaan en uiteindelijk een mooi haagje maken. Wel elk jaar goed fors ( in de zomer ) terugnemen. Vooral niet te laat in het seizoen. Veel mensen snoeien natuurlijk liever niet in de bloei, maar de 1e jaren is dat echt wel aan te bevelen. Worden ze het mooist compact. Als ze ouder zijn, kun je ze ook in vroege voorjaar snoeien en de zomersnoei laten. Heel oud wordt het haagje echter nooit hoor. Lavendel is niet echt langlevend ( op een mooie manier ) in ons klimaat. Quote
loes Geplaatst: 24 juli 2013 Auteur Geplaatst: 24 juli 2013 dat verouderen hoop ik dan ook op te lossen met steken. na een aantal jaar een rij van de oudere planten vervangen voor 1jarige stekken. maar zover is het nog lang niet. eerst morgen deze plantjes maar eens verplanten, snoeien en het snoeimateriaal stekken zodat ik uiteindelijk een haagje kan vormen zonder teveel plantjes te moeten kopen. Quote
geedee Geplaatst: 25 juli 2013 Geplaatst: 25 juli 2013 Stekken van zulk jong snoeisel gaat slecht is mijn ervaring. als je struikjes wat ouder zijn kun je ervoor zorgen dat er een klein stukje van de oudere houten stengel meekomt, het hieltje noem je dat. Dat zorgt ervoor dat het nieuwe stekje makkelijker kan aanslaan. Quote
jasmin Geplaatst: 25 juli 2013 Geplaatst: 25 juli 2013 Geedee, zet jij die hielstekjes in de volle grond of in potgrond/potjes? Ik heb wel eens hielstekjes van rozemarijn in volle grond gedaan: matig resultaat. Of is het normaal om niet maximaal resultaat te verkrijgen bij stekken? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
loes Geplaatst: 25 juli 2013 Auteur Geplaatst: 25 juli 2013 oudere planten heb ik nog niet dus ik probeer het met deze jonge stekken.de stekjes staan nu in een bak potgrond gemengd met metselzand. dan kan ik de bak binnen laten overwinteren.volgens de gevonden informatie is stekpoeder niet nodig. of is dit wel aan te raden bij de jonge stekken? ik heb nu 3 van de 6 plantjes gesnoeid. de andere 3 verplaatst en daarmee wacht ik nog even met snoeien, risicospreiding Quote
Bit Geplaatst: 25 juli 2013 Geplaatst: 25 juli 2013 Op zich heeft Geedee ook wel gelijk hoor, maar ik doe het eigenlijk zelf niet. Met hielstekken vind ik het verlies in maat bij de moederplant te groot tov de hoeveelheid stekken die je maakt. Het kan zijn dat het slagingspercentage wel stijgt mét hielstekken. Maar zelf ervaar ik dat zorgvuldigheid en schoon werken en zorg daarna meer loont in het slagingspercentage.Lavendels en ook rozemarijn bv stekken helemaal niet zo makkelijk als je zou willen. Percentage 60% ongeveer ? Kan je verhogen door rot tegen te gaan ( = wél stekpoeder gebruiken ( heel dunnetjes )) maar ook later is het heel belangrijk dat je ze beschermd tegen uitdroging ( wind ) en tegen zon ( uitdroging ). Ze maken niet snel wortels. Dat duurt wel even. Maar ze tonen het ook heel laat dat je stek mislukt is. Dat is ook wel lastig, dat neemt namelijk allemaal tijd ( = seizoen ). Vroege voorjaar is stek bij zulke planten bij mij het succesvolst. Maar 2e periode is nu. Ik moet toch wel 80% halen vind ik zelf. Anders is de lol er wel vanaf. Ik doe zelf ( in tegenstelling wat wel aanbevolen wordt volgens "zoals het hoort" ) dus geen hielstekken, wel iets verhout hout, wél stekpoeder ( heel dun ) en ook steksubstraat, wat ik zelfs nog armer of luchtiger maak met grit of brekerszand. Potgrond en brekerszand ook wel. water van onderaf. Echt zeer beschermd wegzetten. 1 takje per potje of in tray. Quote
loes Geplaatst: 25 juli 2013 Auteur Geplaatst: 25 juli 2013 dan doe ik het bijna zoals je beschrijft. alleen de stekpoeder ontbreekt en ik zal water gaan geven van onderaf. met de 2e helft zal ik wel stekpoeder gebruiken, leuk testje om te zien of het veel verschil maakt. nu eerst alleen nog een stektray erbij want dit kleintje wat ik had zit bijna vol. Quote
geedee Geplaatst: 25 juli 2013 Geplaatst: 25 juli 2013 Geedee, zet jij die hielstekjes in de volle grond of in potgrond/potjes? Ik heb wel eens hielstekjes van rozemarijn in volle grond gedaan: matig resultaat. Of is het normaal om niet maximaal resultaat te verkrijgen bij stekken? Ik heb een enorme lavendelstruik gerooid vorig jaar en nam daar hielstekken van die ik in een balkonbak gevuld met potgrond/zand heb gestoken, zonder stekpoeder. Die bak heeft overwinterd in koude kas en 80% heeft t gered op deze wijze. Ook rozemarijn op de hoekjes in diezelfde bak gestoken en die waren alle 4 door! Quote
Bit Geplaatst: 26 juli 2013 Geplaatst: 26 juli 2013 @ Geedee: Is wel de manier ja, denk ik ook hoor. Maar er zijn bij topicstarter 2 verschillen nu. Ze wil nú de stekken nemen ( en dus geen winterstek ) en de moederplanten zijn klein.Bij winterstek gebruik ik eigenlijk sowieso nooit stekpoeder. Stekpoeder zet ik eigenlijk alleen maar in als ik rot en schimmels verwacht, die kans is 's winters klein. Quote
greetje Geplaatst: 28 juli 2013 Geplaatst: 28 juli 2013 kan ik hier ook even mooi mijn vraag kwijt:mijn lavendel ziet er van boven redelijk "keurig" uit: maar het zijaanzicht is dit:ik wil hem nu eigenlijk stekken, zo te lezen kan dit,maar....knip ik hem kaal en stek die snoeitakken dan of moet ik er maar 'n paar afhalen???? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
loes Geplaatst: 22 februari 2014 Auteur Geplaatst: 22 februari 2014 Kleine update: de eerst stekken zijn allemaal een beetje mislukt door de verhuizing, vergeten water te geven waardoor maar 1 stekje is aangeslagen de 2e helft heb ik opgedeeld.- de grootste stekken heb ik bij de planten in de grond gestoken. dus gewoon buiten in een bloembak. voor zover ik nu kan zien is 100% aangeslagen. de zachte winter zal ook hebben bijgedragen. - de kleinste stekken heb ik binnen in water gezet. nadat er wortels zichtbaar waren heb ik deze overgeplant naar een bloembak binnen. hiervan is >80% aangeslagen. - de resterende stekken heb ik binnen in stekbakjes gezet, met stekpoeder. hiervan is wederom maar weinig aangeslagen. conclusie: ik ben niet goed in water geven. nu is het natuurlijk nog afwachten hoe het met de stekken gaat na het uitplanten (na ijsheiligen). maar tot nog toe valt het me heel erg mee. Quote
RvO Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Niet helemaal on topic.Vorig jaar heb ik zaad gekocht. Ik ben er toen niet aan toegekomen. Dit jaar beter hoop ik. Maar voor mensen met mislukte stekjes heb ik wel wat zaadjes weg te geven. Doe maar een berichtje of pb. Quote
loes Geplaatst: 16 mei 2014 Auteur Geplaatst: 16 mei 2014 (aangepast) nog maar even een update. de stekken zijn een tijdje geleden al buiten uitgeplant, het stond me teveel in de weg om te wachten tot ijsheiligen.maar zo te zien is dat allemaal prima gegaan. helemaal met de grote hoeveelheid regen de afgelopen week schieten ze omhoog. wanneer kan ik beginnen met snoeien zodat het een mooie compacte plant gaat worden? dit is een van de 6 begin plantjes van vorig jaar.door het snoeien al mooi compact 16 mei 2014 aangepast door Gast Quote
Pietl Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 Ik persoonlijk zou de top (bovenste twee blaadjes) er uit nemen zodat je een meer bossig plantje krijgt.Ik heb van stekken 2 jaar terug één exemplaar in een bloembak gezet (35 cm diameter), eerste groei jaarde bloemen eruit gehaald en top, en dit jaar is de volledige diameter al praktisch bezet en veel bloemen.Het gaat vrij snel eens ze in gang zijn (heb ze klein beetje koemest gegeven en in het najaar wat gekalkt overigens). Quote
Bit Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 Een beetje afhankelijk van wat je wil. Mogen ze bloeien ? Dan het best in de bloei ( halverwege de bloei ) struikje kortwieken. de bloemstengels en een paar cm van de groei van dit jaar ( tot halveren ) De lavendel maakt dan nog wat groei dit jaar, maar niet te veel en loopt daar volgend voorjaar mooi compact op uit. Ook dan weer in of nét na de bloei snoeien. Ligt wél een beetje aan de winter of de lavendels er goed doorheen komen. En je grondje. Volle zon, iets verhoogd het liefst. Zo mogelijk niet te nat in de winter. Niet té veel mesten ( had je al moeten doen ), maar ook niet denken dat ze totaal niks hoeven. En inderdaad kalk ja. Ze houden van kalk. Ik geef ze ook een mulch van grit en steentjes ( droge hals van de plant ) Quote
loes Geplaatst: 16 mei 2014 Auteur Geplaatst: 16 mei 2014 Dit jaar verwacht ik nog niet veel bloei, lekker snoeien tijdens de bloei dus de voortuin is in het voorjaar voorzien van compost. de grond is opgehoogd en de lavendel geplant op ruggetjes. aan de voorkant is de tuin nog iets aan de vochtige kant doordat het afschot van de stoep naar de tuin toe loopt. maar dat wordt als het goed is voor de winter nog opgelost (aldus de gemeente). kalk pas in het najaar geven? Quote
Bit Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 Neuh. Zou ik nu al doen. Mét de kalk, kan de plant de andere voedingsstoffen beter opnemen. Niet te dicht op mekaar geven ( mest en kalk ) Quote
Bit Geplaatst: 17 mei 2014 Geplaatst: 17 mei 2014 Vandaag even een foto gemaakt van 1 van mijn Lavendels.Niet dat deze gestekt was ( is een soortje uit mijn verzameling, ik koop die dingen ), maar was een klein p9 plantje 3 jaar terug. Je ziet dacht ik goed, dat hieraan niets oud, verhout is of wat dan ook.Groeit prima compact op. Ik snoei in de bloei, na een week of 2 bloeien, vrij diep overigens. De andere soortjes zien er ook zo uit. Quote
mijke Geplaatst: 17 mei 2014 Geplaatst: 17 mei 2014 wij hebben in onze buurttuin ook lavendelhaagjes, die staan nu weelderig vol in de bloei. Begrijp ik het goed dat we het beste elk jaar tijdens de bloei (dus nu) de struik terug kunnen snoeien, om er voor te zorgen dat de haag klein genoeg blijft, compact groeit, en niet te erg verhout aan de onderkant? Hoe gaat dat snoeien in zijn werk, haal je de bovenkant er af, ga je helemaal rondom? Hoe ver snoei je terug? Ook willen we een aantal planten die inmiddels te groot zijn doormidden doen, kan dit ook nu of moeten we daar juist nog ff tot in de herfst mee wachten? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
CherryCharlie Geplaatst: 1 oktober 2020 Geplaatst: 1 oktober 2020 Ik heb een paar jaar geleden deze lavendel uit zaad opgekweekt, maar omdat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben en hoe netjes snoeien werkt, heb ik eigenlijk alleen dode takjes eruit geknipt. Nu heb ik het idee dat hij behoorlijk is wildgegroeid: ik heb vooral blaadjes en geen bloemen. (Dit jaar voor het eerst, wel 2 hele bloemen!)Nu heb ik wat vraagjes:1) Is het normaal dat de bloemen nu pas komen?2) Kan ik nu, begin oktober, nog rigoureus snoeien om komend jaar weer mooie uitlopers (en hopelijk meer bloemen) te krijgen?3) Ik heb wel gegoogled naar lavendel snoeien, maar vind het nog een beetje eng. Ik weet niet precies hoeveel ik kan snoeien. Rondom de basis zitten al wel weer groene plukjes. Kan ik hele takken wegsnoeien zodat ik terug ben bij een basis met die fijne kleine groene plukjes? Gaat dat goed?Bijgevoegd 3 foto's, 1 van de wildgegroeide plant en 2 closeups van de groene plukjes op oude verhoute takken. Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.