Erny Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 Uitgeroeid??? Maar wél een goeie opbrengst hadden die... Mocht je ze weer opnieuw willen dan weet je waar mijn voortuin woont... Quote
HuubvG Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 Ernyyy, nee! Uitgeroeid uit mijn huistuintje! Maar in de moestuin en bij de buuv staan de nakomelingen van de jouwe ook al hoor, en daar blijven ze ook wel. Quote
simonvb Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 Mijn aardperen zijn hier al volledig aan het afsterven. Sommige stengels zijn al bijna volledig verdord. Ze hebben vanaf eind juli uitbundig staan bloeien tot eind augustus en zijn ongeveer 2.5m hoog, dus heb wel lang kunnen genieten van de bloemen.Vorig jaar had ik hetzelfde en maar zeer weinig oogst, jaar ervoor bleven ze veel langer in orde en was de oogst zeer groot. Zou ik deze nu al moeten oogsten of beter wachten tot na de vorst zoals men overal aanraadt. Heb het idee dat ze hier op de zandgrond veel voorlopen tegenover wat ik lees. Quote
Marc&Gizelle Geplaatst: 17 oktober 2016 Geplaatst: 17 oktober 2016 We hebben er nu 2, beide midden juni als klein plantje geplant en ze staan beide rond de 2.50m hoog nu. Eentje bloeit (foto), de ander gaat zo te zien nog even bloeien. Eerste keer dat we aardpeer hebben dus we zijn heel benieuwd! Na de eerste nachtvorst en wanneer de boel afsterft lees ik, dus wij wachten nog even. Resultaat volgt! Quote
Spitskool Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je aardperen pas in januari oogst, omdat je de maanden ervoor wellicht geen tijd had, weg was en ze vergeten was... Want dat is dus precies het geval bij mij. Ik ga ze morgen rooien, maar ben eigenlijk benieuwd of iemand een idee heeft wat ik aan kan treffen. Houden ze het even vol onder de grond, of rotten ze vrij snel weg? Normaal oogst ik de aardpeer in oktober of november, dan is de opbrengst al helemaal goed. Dit jaar... Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Patrijs Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Ze blijven prima onder de grond, totdat ze weer uit gaan lopen in het voorjaar! Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Yep wat Patrijs zegt! Dus geen haast komend jaar met oogsten Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Tenzij je een familie woelmuizen hebt die er een heerlijk feestmaal van hebben gemaakt Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ann123 Geplaatst: 12 januari 2018 Geplaatst: 12 januari 2018 Ik haal ze telkens uit de grond wanneer we ze gaan eten. Kunnen prima daar blijven. Telkens beetje graven en enkele aardperen boven halen. Eens ze beginnen uitlopen (ik denk dat dat in februari is) zijn ze te vezels en niet meer lekker. Quote
Erny Geplaatst: 12 januari 2018 Geplaatst: 12 januari 2018 Aardpeer is moeilijk bewaarbaar, paar dagen maar, dus het is juist erg handig dat ze in de grond gewoon goed blijven. Oogsten totdat ze gaan uitlopen dus. Quote
Stan Geplaatst: 13 januari 2018 Geplaatst: 13 januari 2018 Leuk even in dit draadje kijken. Mensen er zijn verschillende soorten. Van de rode zijn verschillende soorten waarvan met en zonder bloemen. Je hebt ook nog de Hollandse variant en die knollen zijn wit lijken soms ook wel wat meer op gember dan aardpeer. De smaak van de wite is ook iets meer nootachtig. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Spitskool Geplaatst: 13 januari 2018 Geplaatst: 13 januari 2018 En je kunt ze dus ook echt prima in januari oogsten, zo blijkt. Ik ben er helemaal mee in mijn nopjes, deze (toch nog) onverwachte oogstopbrengst. Het zijn mooie, flinke knollen. De komende weken maar eens behoorlijk wat aardpeergerechten op tafel zetten. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
koolrabi Geplaatst: 13 januari 2018 Geplaatst: 13 januari 2018 Ik heb de aardperen in oktober/november geoogst. Ik bewaar ze in een ton met aarde die koel staat. Dat gaat prima. Ik wilde de ruimte waar ze stonden weer vrij maken en niet het risico lopen dat ze zich straks enorm gaan verspreiden. Ze groeien wel erg in de breedte. Ik hoop dat het gelukt is. Ik hou ze in de gaten. Wat een oogst heb je overigens van maar een paar aardperen. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
sannevdheuvel Geplaatst: 13 april 2018 Geplaatst: 13 april 2018 Euhmmm en wat nou als je echt totaal vergeten was dat je aardpeer in de grond had zitten (omdat je bijvoorbeeld net een kind hebt gekregen en even niet zo met de moestuin bezig was) en dat je zojuist bij het uitplanten van stekjes in de tuin ineens een berg aardpeerknollen van hier tot gunter tegenkomt... ze lijken al enigszins aan het uitlopen. Kan je deze dan nog eten? Om soep van te maken bijvoorbeeld? Quote
Erny Geplaatst: 13 april 2018 Geplaatst: 13 april 2018 Het schijnt dat ze minder lekker worden als ze uitlopen, wat ook wel logisch is.Zou degenen met uitlopers terugpoten en de rest snel tot moes en soep koken en opeten (of invriezen). Geoogste aardperen blijven maar een dag of drie goed zonder goede bewaarmethodes. Quote
Patrijs Geplaatst: 13 april 2018 Geplaatst: 13 april 2018 Deze zijn nog prima te eten, maar veel langer moet je niet wachten.In een papieren zak onder in de koelkast blijven ze nog wel even goed.Koel zijn ze prima te bewaren, zolang ze maar niet uitdrogen. Aardpeer op 25 april. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.