Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op dit moment ben ik bezig met het fermenteren van gemengde groente. Minimaal 6 dagen wachten, en ik ben op dag vier. Het valt me op dat het niet zo pruttelt als de zuurkool van een tijdje geleden. Na twee dagen een boontje geproefd, en dat gaf een enthousiaste belofte ... begon al lekker te smaken... de smaak van de verse koriander was goed proefbaar.

Het leuke is dat ik geen waterslot nodig heb. Geheel toevallig. Ik had bovenop de groente cellofaan gelegd, en dat weer gevuld met hetzelfde zoute water (als het lekt, maakt het niks uit, daar bovenop een steentje, en de boel afgesloten met ring en klem. De eerste dagen deed ik de deksel zo nu en dan open om te ontluchten, maar dat hoefde niet. Ik had al gauw door dat er spontaan een soort waterslot gevormd was. door het cellofaan en de ring ontsnapt de lucht vanzelf, sterker nog.... de pot staat continu te lekken. Eerst zette ik er een theedoek onder, later een schoteltje, en zojuist maar een extra bord.

dscn585933201374052706.JPG

Het is jammer dat het resultaat hierna in de koelkast bewaard moet blijven. Dan is het wel maanden houdbaar, maar neemt veel ruimte in beslag (indien je voorraad wilt maken). Pickles op azijn zet je gewoon in je voorraadkast. Als iemand me kan vertellen hoe ik dit een half jaar kan bewaren zonder koelkast, zou ik wel blij zijn.

Geplaatst:

Fijne link, veel info. Maar ik krijg ook een waarschuwing van McAfee:

"We hebben deze pagina getest en inhoud geblokkeerd die afkomstig is van mogelijk gevaarlijke of verdachte websites. Sta deze inhoud alleen toe als u er zeker van bent dat deze afkomstig is van veilige websites. "

naamloos34051374078856.JPG

Dus ik zou hem niet downloaden.

Wil je dat wel, dan moet je op Herunterladen klikken Greetje (die oranje knop), en dan vertellen waar je het PDFbestand wilt opslaan.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
jasmine...

kun je stap voor stap uitleggen hoe je dit gedaan hebt?

Alles wat ik aan groente voor handen had hapklaar gesneden (witte bietje, rode bietjes, koriander, bosui, duiveboon, wortel etc.). Een gesteriliseerde pot genomen. 1 Liter water plus 50 gram zout. Geen peper (heb ik nou wel spijt van). Met cellofaan de boel naar beneden geduwd, steen en water erin (zelfde zoute water). Eigenlijk hetzelfde als met zuurkool. Afgesloten, en wachten...

Ik had gewoon wat kimchi en ander fermentatie filmpjes bekeken. Gek genoeg borrelt het allemaal niet super. Proeft ook nog maar licht zuur en ook nog steeds zoutig.

Misschien de weersomstandigheden... het is hier drukkend, vochtig, benauwd. Mijn gekookte eten bederft alsof het de hondsdagen zijn (is al bijna, maar meestal heb ik er pas in augustus last van)...

Geplaatst:

Grin, please geen geschifte melk ) Wei is dat wat overblijft nadat je kwark of kaas hebt gemaakt, een licht groenig waterig, soms nog een beetje wittig vocht, dit kun je gebruiken om te bakken (brood, gebak etc) pudding maken en aanzuren van zaken zoals te fermenteren groente. Het zit vol melkzuurbacterien die lustig door willen werken.

Maak je geen kaas of kwark, neem dan een volle natuurjoghurt uit de winkel, doe deze in een kaasdoek en hang hem op, vang het vocht op, dit duurt ongeveer 24 uur, er blijft over een dike hangop, errug lekker en wei die je kunt gebruiken voor fermenteren.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Update: Ik vind die gemengde groenten nog steeds niet iets lekkers geworden.

Echter: Ik had zilveruitjes op zout water gezet. Leek een mislukking, allemaal kaam er op.

Wou het allang weggooien, was er te belabberd voor (beter gezegd: ik kon geen afscheid nemen van mijn enthousiast geteelde kleine witte uitjes)

Gisteren wou ik het weggooien, toch nog met doodsverachting 1 uitje geproefd: LEKKER!!!!

Zuur, zacht geworden, met een fantastisch aroma.... nou wil ik nooit meer zo'n fabrieksuitje op azijn.... ik zweer het je!!!

Volgens jaar een massa van die kleintjes zaaien!!!

• 1 year later...
Geplaatst:

Goed even een vraagje zijn er leden die hier iets mee doen en ook wat ervaring mee hebben ?

Ik wil eigenlijk ook heel graag weten of je na het conserveren e.e.a. ook nog kan wecken. Ik weet dat de melkzuurbacterieen dan dood zijn maar door deze techniek kan je zonder azijn werken en zou je product dus zijn smaak wel moeten behouden en dan hoeft het niet meer heel erg koel te bewaren(denk ik dan !).

Op het net maar een dame gezien die dit doet en ik wil gewoon wat extra informatie om niet de proef op de som te gaan nemen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ja maar RobO, om nu augurken in het zuur in de vriezer te doen lijkt me niets. Echter Bloemzuurkool(bloemkool op het zuur ) moet weer wel kunnen. Daar komt ook bij dat ik eigenlijk de vriezer ook niet bom vol wil hebben en op zoek ben naar andere technieken met een iets andere smaak.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 5 years later...
Geplaatst:

Vandaag ook de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met groente te fermenteren..nou ja begonnen, ik maak al jaren zuurkool maar daar houd het dan ook mee op. Ik praat wel al jaren over prei tot zuurkool verwerken en heb daarvoor dit jaar een dubbele hoeveelheid prei geplant.

Dat is helaas niet helemaal goed gegaan, droogte doorschieten en woelmuizen heeft mijn preiveld aangetast, gelukkig heb ik nog aardig prei over.

Maar vandaag als eerste test bietjes. Ik heb meerdere recepten gelezen op het net en meerdere zouthoeveelheden gezien. Uiteindelijk heb ik besloten tot een 2,5% toevoeging in mijn geval 25 gram zout op een liter water.

Het water had ik gekookt en afgekoeld. dit omdat het water hier sinds de grote regelval best naar bleek ruikt.

Enfin:

800 gram geschilde bietjes fijn geschaafd met de keukenmachien.

een pink-lang stukje gember geschild en gesnipperd

greepje karwij

greepje korianderzaad.

Alles met de handen gemengd en in uitgekookte potten gestopt, met de stamper aangestampt

afgedekt met een miniblaadje rode kool

De brine over de groente gegoten totdat het geheel volledig onderstaat

Toen vond ik het lastig, ik heb Balls potten gebruikt, met zo n afdekdekseltje en een schroefring. Dit er uiteindelijk met losjes opgelegd en de schroefring niet helemaal dichtgedraaid.

Nog een hele pot met zout water over, dat kan ik toch wel even bewaren?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...