Heleen1963 Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Heeft er iemand van jullie ervaring met stekken afnemen van de gewone hortensia ?Hoe deed je dat ? In wat voor aarde zette je ze ? Moet je ze echt vertroetelen om resultaat te krijgen? Of kan ik beter naar het tuincentrum fietsen en een nieuwe kopen, om zeker te zijn van resultaat??De grote plant heeft mijn (inmiddels overleden ) schoonmoeder ooit in de tuin geplant,dus doe ik het eigenlijk meer uit piëteit , dan om practische redenen, maar het lijkt me zo leuk als het slaagt.Alvast bedankt voor het lezen en je goede raad! Quote
geedee Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Je neemt een top van de plant en dan ongeveer 30 cm lang....onderste bladeren verwijderen en in potgrond met 1/3 zand zetten. Vochtig houden maar geen moeras ervan maken ....eerder aan de drogere kant maar nooit laten uitdrogen. Ik steek er zo een stuk of 10 in een grote pot....gaan voor 80 % aan. Quote
Heleen1963 Geplaatst: 13 juli 2013 Auteur Geplaatst: 13 juli 2013 hhhmmmm ik heb de stekkies 10 cm afgeknipt en 5 cm in de grond geduwd, met een knop eronder waarvan ik hoop dat er wortels aan komen ,maarre ik heb ze in potgrond staan is dat ook goed ?? Quote
Bit Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Nee. Vooral te kort. Je moet echt langer hout nemen, dat is wel belangrijk. Het hout ( niet te verse toppen zou ik doen ) fungeert ahw als zijn leef-vooraad tot ie wortels heeft. 20-30 cm is goed. Potgrond lukt wel denk, maar het zand is voor de extra luchtigheid. Ik knip ook nog de helft van elk blad wat je laat zitten bovenaan eraf ( halveren van het blad ( verdamping ))Uit de zon en de wind wegzetten. Niet té nat : rot Quote
dennislp Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 10cm is kort.. Maar kan lukken! Heb ik afgelopen jaar ook gedaan, bij gebrek aan beter op dat moment. Bedenk bij het stekken vooral dat hij in het begin niks kan opnemen, maar wel kan verdampen.. Dus inderdaad uit de wind en zon zoals Bit zegt. Je kan eventueel nog een halve plastic fles als een soort van kasje er over zetten, maar zorg dan wel dat het kan luchten (dop er soms op doen, soms niet), anders kan het weer gaan schimmelen. Zo deed ik het bij een roos Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Heleen1963 Geplaatst: 3 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2013 kleine update: Alle 5 stekjes leven nog, ze hebben geen ontbijtzakjes meer over de pot heen getrokken, en ze krijgen allemaal al weer blaadjes, de een meer dan de ander maar goed ik ben in elk geval heel positief ,dank voor al jullie bijdragen ! Quote
geedee Geplaatst: 3 augustus 2013 Geplaatst: 3 augustus 2013 Dat is mooi! Dit is een van mijn 2 jaar oude stekken (in 2011 gestekt) die in de regenton staat bij te komen van een droog weekje (ik was m vergeten ) Quote
Heleen1963 Geplaatst: 3 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2013 super zeg !!! Wat zal dat een fijn gevoel zijn dat de plant aanslaat en doet wat ie doen moet groeien en mooie bloemen maken mijn planten zien er heel gezond uit , dus ik denk dat het wel goed komt. Quote
Chrones Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 super zeg! ik wil hortensia's altijd klein houden maar bij mij blijven ze altijd zo hard groeien, ondanks ik altijd netjes de snoeitips opvolg Quote
Bert1239 Geplaatst: 12 augustus 2013 Geplaatst: 12 augustus 2013 Ik had gewoon takjes van ong. 10cm afgeknipt en in de grond gestopt. Allemaal zijn ze aangeslagen! Hortensia is volgens mij heel makkelijk te stekken. Quote Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
bio-fee Geplaatst: 12 augustus 2013 Geplaatst: 12 augustus 2013 Kan dat eigenlijk nu nog? Of is het daarvoor al te laat? Quote
Heleen1963 Geplaatst: 12 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 12 augustus 2013 Geen idee Bio fee mijn project is mislukt. De stekken kregen wel blaadjes, maar geen worteltjes. Desalniettemin ga ik het nog een keer proberen .Don't give up !! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.