weknow Geplaatst: 28 januari 2014 Geplaatst: 28 januari 2014 Was gisteren toevallig bij de Aveve. (De Belgische tegenhanger, zeg maar, van de Nederlandse Boerenbond) Zag er, toch iets goedkoper, lavameel en lavagruis en gesteentemeel in diverse vormen. Het lavagruis werd aanbevolen als bodemverbetering (niet zozeer als voedingstof). Zou de bodem wat luchtiger maken. Dacht bij mezelf: Daar gebruik ik compost voor. Kan me nog voorstellen dat als je zelf potgrond mengt, het zinvol kan zijn bij gebrek aan aander luchtig materiaal daarvan iets toe te voegen. Prijs was, dacht ik, 8,50 voor een flinke zak.Lavapoeder (Is dat hetzelfde maar dan fijner vermalen?) was aanzienlijk duurder, daarmee vergeleken. In zakken van 2 of 2,5 kilo rond de 7 euro. Daar werd het aanbevolen voor de mineralen en verder ongeveer hetzelfde verhaal als de zak bij jouw verhaal als bij jouw vraag.Van DCM was er ook nog lavameel en gesteentemeel. 6 a 8 Euro voor 2 liter. Dat kan aan bodem toegevoegd worden voor structuur en mineralen of over planten verstoven worden. Dat laatste wordt wel gedaan om blad wat droog/waterafstotend te houden en daardoor minder gevoelig voor schimmels en om misschien insecten te weren. Bewezen is het allemaal niet, maar er zijn mensen die zeggen dat het wel verschil maakt. Dat planten globaal sterker worden als ze in een gezonde bodem met voldoende organisch materiaal ook allerlei noodzakelijke mineralen vinden (benadering van biologische landbouw) dat kan ik wel goed volgen. Daarom speelt compost in de tuin een essentiële rol. Maar of dit spul echt iets toevoegt dat ontbreekt of je tuin een stap vooruit laat maken, kan ik niet beoordelen. Meer informatie en bijvoorbeeld een chemische analyse op de verpakking (welke sporenelementen zitten er dan in bijvoorbeeld?) ontbreekt geheel. Dat brengt me op iets waar ik me echt aan stoorde. Heb vele soorten mest- en hulpstoffen (Aveve heeft een breed assortiment) bekeken gisteren. Organische, met en zonder bio-label in allerlei vormen en voor allerlei specifieke doelen. Op een uitzondering na was vooral het stikstofaandeel steeds afkomstig van slachtafval uit - meestal - de gevogelteindustrie. Mooie verhalen op de verpakkingen over gezonde, grote, beter smakende gewassen die je erdoor krijgt. Maar wat meestal geheel ontbrak was duidelijke informatie zoals een tabel met de voedingselementen (N-P-K en MgO) en meer dan een - meestal vrij hoog - advies over hoeveel je ervan zou moeten gebruiken. Nu kan ik zelf nog wel iets bepalen op grond van de verplichte vermeldingen over welke ingrediënten gebruikt zijn....maar ik was teleurgesteld en dacht "We worden allemaal bedonderd, waar we bijstaan"...ook hier worden we als domme consumenten gelokt tot veel kopen op grond van vage beloften van gouden bergen. Ik ben weer naar huis gegaan en heb niets gekocht. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
aalterse-willy Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 En juist nu lees ik weer een mooi verhaal over lavameel.http://natuurlijkemoestuin.be/nieuwsbrief/lavameel-is-een-noodzaak-in-de-natuurlijke-moestuin/?awt_l=FpssI&awt_m=3zGSY451TuxD1AXWat moet een mens eindelijk allemaal geloven?Wat ik uit de vele artikels van de verschillende mensen hier begrijp is dat het gebruik van lavameel mogelijks goed is voor de planten en ook mogelijks insecten weghoudt maar niemand durft dat echt met zekerheid te beweren.Dat we van de reclame maar 10% mogen geloven is ook waar en dan worden we nog bedot.Zelf heb ik bentoniet gebruikt om een betere waterhuishouding te verkrijgen in de zandgrond hier, maar of het ook echt gaat werken? Wie zal dat zeggen? Maar ik hoop van wel.Helpt het verstuiven van lavameel echt tegen schimmels en bladluizen want dan zou ik het ook wel gaan gebruiken, liever dat als vergif.Dan heb ik nog een andere vraag maar daar begin ik liever een ander topic over. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 7 juli 2014 Geplaatst: 7 juli 2014 Echt niemand die kan zeggen of dit nu echt werkt of niet?Wie heeft het al toegepast? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
citroen Geplaatst: 8 juli 2014 Geplaatst: 8 juli 2014 Ik ben nog maar juist met Bentoniet begonnen ,op aanraden mede planter die er al jaren mee werkt ,bij ons is het wel zandgrond en geen poldergrond. Quote
Victorus Geplaatst: 27 juli 2014 Geplaatst: 27 juli 2014 Volgens mij is lavameel hetzelfde als vermiculiet of perliet. Het is gemaakt van gemalen en verhit lavasteen. De belangrijkste functie van het spul is het absorptievermogen van water. Bij natte grond neemt het water op en bij droge grond staat het weer water af. Het is dus een regulateur van het vocht in de grond. Het lost niet op in water dus eventuele mineralen worden niet aan de grond (en de plant) afgegeven. Als in het water zouten opgelost zijn dan komen die uiteraard wel beschikbaar als het water weer vrij komt. Quote
Bit Geplaatst: 27 juli 2014 Geplaatst: 27 juli 2014 Sorry Victorus. Lavameel en vermiculiet zijn echt 2 verschillende dingen. Lavameel wordt gewoon gemaakt door gesteente te malen ( vulkanisch gesteente ), heel fijn. Ziet en voelt als meel. zeer fijn. Vermiculiet is een door hitte opgeblazen mineraal. Voor vochtregulering inderdaad enzo. Quote
pippi Geplaatst: 14 februari 2017 Geplaatst: 14 februari 2017 Mede omdat Frank Anrijs er zo enthousiast over is heb ik 20 kilo lavameel besteld bij http://biosolutions.bio/. Ik ga het gewoon uitproberen, wellicht ook wat vergelijken tussen vakken / planten met en zonder lavameel, en ik ben benieuwd. Quote
RobO Geplaatst: 15 februari 2017 Geplaatst: 15 februari 2017 uhm, ik heb dat bedrijf van deknudt even opgezocht, heeft twee adressen, handelt in kantoorbenodigdheden en is verbonden met agriton en is mi niet helemaal koosjer:linkjelinkjelinkje Quote
simke Geplaatst: 15 februari 2017 Geplaatst: 15 februari 2017 Hoi Ik bestel altijd hier volgens mij wel koosjer. http://boerengoed.nu/ Quote
pippi Geplaatst: 15 februari 2017 Geplaatst: 15 februari 2017 Nou ja, afwachten dan maar. Als die bestelling nooit komt ben ik 26 euro armer en een ervaring rijker. (En dan ga ik het bij boerengoed bestellen. Dank voor de link, Simke!) Quote
pippi Geplaatst: 17 februari 2017 Geplaatst: 17 februari 2017 Mijn zak lavameel is binnen, Ik heb een kilo overgeschept in een bakje en dat gaat morgen mee naar de tuin om in de komende periode te gebruiken bij het zaaien en uitplanten. Ik ben echt heel benieuwd of ik straks resultaat zie. Quote
Richard74 Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 Ik heb het vorig jaar voor het eerst gebruikt, ik verstuifde wat in de potjes waar ik in zaaide en bij het verpoten/uit planten gooide ik wat lavameel in het plantgat. Ik vond dat mijn planten er dit jaar goed uit zagen dus ik blijf het doen. Daarnaast, maar dat is aan het einde van het seizoen, als ik compost aanbreng als mulchlaag voor de winter, gooi ik op de bedjes eerst een paar handjes lavagruis, en daar gaat dan dus de compost over heen. Dat is voor de lange termijn zeg maar. Ik heb niet getest met plantjes wel en plantjes geen lavameel maar dat ben ik wel van plan om te gaan doen dit jaar. Het is nu meer mijn gevoel dat zegt dat het werkt Quote
koolrabi Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 uhm, ik heb dat bedrijf van deknudt even opgezocht, heeft twee adressen, handelt in kantoorbenodigdheden en is verbonden met agriton en is mi niet helemaal koosjer:linkjelinkjelinkje Wat is er mis met Agriton? Ik heb voor volgende week een afspraak met hun gemaakt voor een gesprek over hun producten. Ik heb er alle vertrouwen in. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
RobO Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 geen idee, ik vond hetzelfde adres als van deknudt, en die leek me niet goed vandaarik weet ook niet of agriton nl dezelfde is als agriton be Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.