Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ben in het bezit van twee balkons en eigenlijk net aan het moestuinen in potten en bakken.

Het ene balkon is op het zuidoosten. Veel zon, weinig wind. In de zomer snikheet. Tot diep in de avond veel hitte vastgehouden in de grindtegels en de bakstenen zijmuren.

En de andere op het noordwesten: ergens in de middag kruipt de zon over de dakrand en geeft een meer mild klimaat tot de zon ondergaat in de Noordzee. Meest een windje vanaf de kust.

En nu natuurlijk de vraag: wat is goede teelt in potten, bakken, een paar oude (en diepere) badkuipen voor het hete balkon resp. het milde balkon? En wat zou ik voor klimgroenten/fruit langs die bakstenen zijmuren kunnen kweken? Mijn dank voor jullie waardevolle tips en ervaringen. Sjaak

Geplaatst:

Hoi Sjaak, opzich zou je kunnen kiezen op het warme balkon de fruitdingen, aardbei, tomaat, lei-boompjes, ballarina appelboompjes enzv.

van uitgaand dat je super je best doet op warme balkon om goed water te geven.

Het koelere balkon is waarschijnlijk meer geschikt voor de blad groente, als sla, prei, andijvie, uitjes, knoflook, kruiden enzv

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Dat denk ik ook, zo'n balkon is dan bijna een oventje; vraag me af of dat uberhaupt goed is voor planten, snikheet is heel wat anders dan lekker warm in het zonnetje!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Dank voor jullie suggesties! Dat gaf mij goede stof ter overdenking.

Voor het hete balkon: Ik vind het idee van een druif erg leuk. Zie het al voor me hoe die over een pergola het balkon van een natuurlijk afdakje voorziet. Daaronder wordt het dan meteen wat aangenamer voor de plantjes die eronder staan. Heb vorig jaar redelijke resultaten behaald met cherry tomatjes in de "oven". Ga het dit jaar proberen met "Balkonstar", hoop dat die zijn naam waar maakt. Verder heb ik bij de vereniging Groei en Bloei in Den Haag enkele aardbeiplantjes op de kop getikt. Die staan er al mooi bij. Heb verder wat thijm en lavendel staan. Die moeten lijkt me wel aardig met de hitte overweg kunnen. Langs de muur wil ik het proberen met courgette, die zal hoop ik mooi omhoog klimmen langs een hekwerkje.

Voor het koele balkon: Ik heb intussen in een mooi oud zinken badkuip inmiddels pootuitjes, wortel, pastinaak, rucola, lollo rosso en radijs gezaaid. Ook op dit balkon ga ik wat "Balkonstar" tomaten proberen, en dan maar zien op welk balkon die het het beste doet. Ik hou jullie op de hoogte, ben reuze benieuwd.

Suggesties blijven natuurlijk welkom. Dank daarvoor, Sjaak

Geplaatst:

Je keuzes zien er goed uit. Hoe groot is die zinken badkuip? Lijkt me een leuk gezicht in zo'n kuip. Ben benieuwd hoe dat allemaal daarin opkomt. Doe je van elke soort een paar zaadjes?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik doelde meer op, als je t balkon nat maakt en er genoeg water ligt, kan je gelijk pootjebaden.

Wil natuurlijk niet als je een vlak balkon hebt.

Good things come in small packages

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...