pet Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Ik weet dat je, in tegenstelling tot andere peulvruchten, erwten ook rauw kunt eten omdat ze weinig tot geen lectines bevatten. (Zie bijv. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/peulvruchten.aspx). En ik vind erwten eigenlijk ongekookt ook lekkerder. Nu vroeg ik me af of ook voor kapucijners zou gelden dat je ze ongekookt kan eten. Daar kan ik eigenlijk geen informatie over vinden.Veel websites stellen heel algemeen dat je peulvruchten beter niet rauw kan eten, terwijl dat dus voor erwten al genuanceerder ligt. Iemand enig idee? Quote
Erny Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Jazeker kan je die rauw en vers eten. Geldt zelfs als een delicatesse! Quote
Merel Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Ik kom net van de tuin waar ik de eerste kapucijnerpeul open heb gemaakt en leeg heb gegeten. Ook eet ik regelmatig doperwten, tuinboontjes, peultjes en sugar snaps rauw. Lekker hoor. Of het gezond of ongezond is weet ik niet, maar je valt er niet meteen dood van neer . Quote indefruitboomgaard
Danuta Geplaatst: 7 juli 2013 Geplaatst: 7 juli 2013 Als je Immuunsysteem al slecht is of je hebt last van trombose is het zeker niet aan te raden...zolang het beperkt is tot heel jonge velderwtjes en geen grote hoeveelheden zie ik geen probleem maar als maaltijd zou ik het echt niet aan willen raden..en zeker niet geven aan zieke/zwakke mensen, ouderen en of kinderen.... MVG Danuta Quote MVG Danuta
pet Geplaatst: 7 juli 2013 Auteur Geplaatst: 7 juli 2013 Ik ben eigenlijk benieuwd of kapucijners directe familie van de erwten zijn of niet. Ik weet dat het in Denemarken bijvoorbeeld heel gewoon is om een schaal rauwe erwten op tafel te zetten. [in peulvruchten komt de natuurlijke gifstof lectine voor. Hierdoor kunnen rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten de werking van de darmen ernstig ontregelen en uiteindelijk zelfs de nieren beschadigen. De verschijnselen van een lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms daalt de bloeddruk. Daarom moeten gedroogde peulvruchten niet rauw gegeten worden. Lectines in niet gekookte, gedroogde peulvruchten maak je onschadelijk door ze te weken en ze minimaal 10 minuten te koken. Peulvruchten uit de diepvries, pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden lectines in. Niet alle lectines zijn gevaarlijk. Lectines in erwten en linzen zijn praktisch ongevaarlijk voor de mens. [voedingscentrum.nl]] Quote
Danuta Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Kapucijners behoren tot de erwten, maar dat zegt dus niets over de hoeveelheid lectine aanwezig.Bedenk gewoon maar dat Ricine, 1 van de gevaarlijkste giffen ter wereld en in gezet wordt/werd als chemisch wapen, ook een lectine is...... (uit de wonderboon trouwens ) Verschillende onderzoeken schijnen uitgewezen te hebben dat kleinere dosis van bepaalde lectinen (minimaal) een goede uitwerking op het immuunsysteem heeft maar de marges zijn klein te noemen, daarboven is het een negatieve werking. Ook onder de verschillende verschijningsvormen van lectine schijnen grote verschillen te zijn maar giftig zijn ze allen boven een bepaalde norm. Lectinen komen voor bij alle boonsoorten (altijd koken), erwtsoorten schijnbaar rauw te eten mits niet in grote hoeveelheden, pindas', sojabonen, aardappels, tarwekiem (het kiempje in de tarwekorrel) MVG Danuta Quote MVG Danuta
pet Geplaatst: 8 juli 2013 Auteur Geplaatst: 8 juli 2013 Dank. Toch maar voorzichtig mee zijn, dus. Jammer. Ik vind erwten/kapucijners lekkerder rauw. Maar goed, dat risico wil je niet lopen. Quote
Danuta Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Nah Pet, ik denk als je het gewoon houdt bij wat je altijd gedaan hebt en er eens lekker een beetje van snoept, lijkt het mij niet zo een probleem bij kleine hoeveelheden erwt en kapucijner....) MVG Danuta Quote MVG Danuta
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.