Ga naar inhoud

Frambozen snoeien, niet dragende takken en verplaatsen

carsten888

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar stukken frambozen oerwoud in mijn tuintje.

2013-07-02-1565791372782505.55

Om het plukken makkelijker te maken wil ik volgend jaar rijen maken, met steuntjes en net, ipv deze prikkelige struikenzooi. Ik heb me aardig ingelezen over frambozen, maar verbeter me als ik het fout heb. Ik ben van plan, na de oogst, de (kluit met) grootste niet-dragende takken, naast de takken die nu wel dragend zijn, te verplaatsen in een rij. De nu dragende tak moet dan tot de grond gesnoeit, las ik. De niet-dragende takken wil ik tot 50 cm snoeien.

Ik wil 2 rijen maken. 1 voor zomer frambozen en 1 voor de najaar frambozen.

Nu heb ik dus super veel takken en zie door de bomen het bos niet meer. Waarschijnlijk ga ik de helft van de takken die ik nu heb niet eens gebruiken. Kan ik die vast wegsnoeien? Of beschadig ik de andere takken uit dezelfde kluit dan?

Heeft er iemand tips over hoe ik deze operatie het beste aan kan pakken? Kan ik dit het best meteen na de oogst doen, of wellicht later?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een hersft- of zomerfamboos?

Indien een herfstframboos nu alleen uitdunnen(1 tak per 15 cm overhouden), op 't einde van 't jaar alles wegsnoeien en verplanten.

Indien zomerframboos wachten tot na de oogst, alle afgedragen takken wegsnijden. De nieuwe takken uitdunnen tot 1 per 15 cm. op 't einde van 't jaar verplanten (en de scheuten behouden)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sugar

Ik ben nu aan het oogsten, dus dat zijn zomerframbozen. Maar ik weet dat ik ergens ook een herfstframboos moet hebben. Dus fijn dat je voor beide aangeeft.

Eind van het jaar. Bedoel je dan december, wat als het vriest? (sorry voor wellicht hele domme vraag)

dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frambozen kunnen prima worden verplant. Na de oogst alle scheuten die hebben gedragen, snoeien op 30 cm. De stompen verteren in de winter. De reden van snoeien is om ruimte te maken voor de reeds ontwikkelde nieuwe scheuten. Deze nieuwe scheuten aanbinden aan draden, gespannen op 75 en 150 cm hoogte. Voor de draden gebruik ik RVS wire-line, gekregen van een relatie uit de aardolieorganisatie. Je kan ook een goede kwaliteit gegalvaniseerd draad gebruiken (3 mm). Met gegalvaniseerd draad uit de bouwmarkt heb ik slechte ervaringen. Het roest snel. Zoek een betere kwaliteit. Voor het aanbinden gebruik stukjes PVC zwart electradraad 1,5 mm2. Er zijn ook speciale klemmetjes in de handel. Ik probeer de nieuwe scheueten op 15 cm te houden. Teveel en zwakken scheuten bij de grond afsnoeien. Als je de zwakke scheuetn niet wegsnoeit, krijg je veel kleien frambozen. Vallen er grote gaten in de rij, dan verplaats ik een krachtige scheut door hem vierkant uit te steken. Als je dat voorzichtig doet en de aarde blijft hangen (natte grond) gaat dat prima.

Frambozen houden van vochtige,losse, hummesrijke grond. Vergeet ook niet de bemesting. Frambozen kunnen uitstekend in halfschaduw worden geteeld.

Dit alles geldt voor gewone frambozen. Ik heb wel herfstframbozen, doch doe daar weinig aan.

Pigion

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 8 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...