Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik las dus vandaag dat je ook zonder sappan sap kunt maken.

Fruit met beetje water aan de kook brengen, daarna even door koken. Hele zaakie omgooien in een zeef met handdoek. Handdoek opknopen en uit laten lekken.

Daarna het sap wegen en met de juiste hoeveelheid suiker en citroensap terug te pan in. Even drie minuten opkomen en dan de inmiddels gesteriliseerde flessen in.

Ik heb foto's maar die kan ik via de foon niet plaatsen. Er staan nu twee flessen aardbeiensiroop af te koelen.

IMAG1115.jpg

IMAG1116.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Zo heb ik vorig jaar 50 liter druivensap gemaakt, alles in een grote ketel op een houtvuurtje, ff tegen de kook en stampen met een mega-vijzel of aandrukken met aardappelstamper, daarna door vergiet en kaasdoek, nog even kort verwarmen (is afgekoeld inmiddels) niet laten koken en heet in flessen. Ik drink er nu nog van. Ik heb geen suiker toegevoegd en alleen een pietsie water om in het begin aanbranden te voorkomen.

Vooral met grote hoeveelheden is dit handig want met een sappan ben je dan dagen bezig.

Geplaatst:

Voor dat soort sap maken heb ik dit apparaatje:

http://www.brouwmarkt.nl/uitlekzak-standaard-voor-fruit-jammakers-p-2403.html

Ook in Duitsland te koop in bijna elke supermarkt. voor heel weinig!

Onmisbaar, want je kunt het met de pootjes op emmers of grote bakken zetten. Heb je 2 uitlekzakken dan kan je ze in elkaar vouwen dan komt er alleen maar sap door; geen andere dingen.

Toen ik nog 80 kg aardbeien in een weekend kreeg aangeleverd, maakte ik van heel veel aardbeien met een bodempje water een heerlijke siroop.

Kook de aardbeien tot ze grijs zijn, ze hebben dan hun sap aan het vocht afgegeven waarin ze drijven. Dat giet je door die zeef. Laat het uitlekken. Meet het sap en neem voor elke liter sap 750 gram suiker. Je kunt zonder problemen met 2 ltr sap tegelijk koken als je pan groot genoeg is. Heerlijk zo te gebruiken voor op ijs of aangelengd 1:4 met bronwater.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...