Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen,

Ik heb voor het eerst een moestuin, maar nou komt het volgende in mijn bloemkool plant zit het helemaal vol van de rupsen, na 1, 5 week niet op de tuin kunnen zijn.. maar wat kan ik hiervoor kopen of aan doen?? en welke bemesting kan ik hrt beste nemen om mijn grond goed en gezond te houden??

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Als de plant nu nog niet kaal is, de plant nu gewoon leegplukken van de rupsen. Overgebleven bladeren laten zitten ook bijna kaal gegeten nerven van bladeren laten zitten. alle rupsen eraf plukken en weg. Is de plant al helemaal kaal en de bloemkool al best groot, de bloemkool oogsten en de plant eruit. Is de plant nog wat jonger, en heeft nog geen bloemkool ? Dan de rupsen wegplukken en een insecten-netje erover spannen. Het koolwitje kan dan niet bij de kolen komen. Geldt voor alle koolachtigen.

Bloemkolen nu nog bemesten, als de kolen al bijna klaar zijn, heeft niet zo veel zin. Zijn de kolenplanten nog klein, dan kan je nu nog wel bemesten met een vloeibare complete mest en ruim gieten ( gewoon in de oplossing zoals aangegeven op de fles. Koemest ofzo had veel eerder gekund, dat werkt nu wel wat te langzaam nog ( heeft veel meer tijd nodig om de meststoffen af te geven. Heb je alleen koemestkorrels, kán het nog met wat koemestwater. Handje dag laten staan in laagje water en dat gieten. Maar ook dat gaat niet zo vlot nu.

Brandnetelgier gieten. Zie dat topic. Kolen zijn mestvreters.

Voor algemene bemesting van de verdere moestuin zie de betreffende topics en zoekfunctie.

Geplaatst:

Bedankt voor de snelle reactie, maar er zit bijna geen blad meer aan en over mijn planten zit een net maar ik keek gisteren en het zit helemaal vol ook tussen hrt kool is het dan niet beter om de hele plant te verwijderen?? of spuiten met biologisch middel?? en waar kan ik al die bemesting kopen??

Geplaatst:

Op de 's Gravenweg , Capelle, zitten 3 vrij grote tuincentra.

Als je kolen dik aangevreten zijn door rupsen en je had wél een net gespannen ? Tja. Heb je met dat net iets verkeerds gedaan. Er gewoon er over gelegd bv ? ( dan leggen de vlinders de eitjes gewoon door het net heen op de kolen ). Of was het wel een insectennet ? of een vogelnet ? Vogelnetten houden geen vlinders tegen.

Ja. Je kan middeltje kopen : Pyrethrum bv. Dat is de werkzame stof in anti-rups-spuitmiddelen. Verschillende merken. Neem je Ecostyle; heb je ook nog het gevoel dat het niet al te schadelijk is voor het milieu

Geplaatst:

ja het is inderdaad een vogel net. is het nou te laat voor een insecten net?? kan ik die ook kopen op de sgravenweg? maar het is namelijk mijn eerste keer en het is een proef tuin in capelle. dus mag niet met vergif spuiten maar valt mijn bloemkool nog te redden want er zit al wel een kleine kool in.. en nog 1 vraag rode kool en spitskool zijn die ook gevoelig voor rupsen? ?

Geplaatst:

Heb inmiddels ook gereageerd in je moestuinseizoen.

Nee hoor. Dat insectennet ( = groen, met kleine mazen ) is niet te laat. Iets anders ( vitrage bv ) kan ook. Maar moeten wel eerst al die rupsen weg he ? Wil je dat niet met de hand doen, dan gelijk vandaag spuiten wel, die rupsen eten als kool.

Ja, koolwitjes leggen eitjes onder op het blad bij alle koolachtigen, hebben wel voorkeur voor bepaalde kolen ( jij hebt de lekkerste staan natuurlijk ), maar op alle ja.

Spuiten met iets waar Pyrethrum in zit, is niet on-biologisch. Is een bestanddeel van bloemen.( Margriet-achtigen ) Maar vaak ook chemisch. Tja. Moet je willen. Ik zou een uurtje nemen om te plukken wel, maar moet je zelf weten. En alle eitjes wegnemen is wel heul veel werk. Eitjes dood je niet met het middel, dus middel moet je herhaald spuiten.

Swinkels 's Gravenweg heeft wel netten denk ik. Maar Jaarsveld ( meer aan jouw kant ) heeft alles.

edit. Al het onkruid zorgvuldig verwijderen bij de kolen helpt ook in de beschikbaarheid van meststoffen.

en de bloemkolen dichtvouwen met touwtje als er een kooltje te zien is

en kolen gewoon laten staan ( onder insectennet ) want die groeien nog wel gewoon door ja ( wel wat minder dan ))

Geplaatst:

ok dankje wel voor de reactie en tips.. maar als ik de rupsen weghaal blijven ze dan ook weg als ik zo'n net erover heen span? want dat spuiten iscwel ideaal maar moet echr biologisch zijn.. en mijn andere bloemkool plant heb ik nog niks gezien.. ik zal vanmiddag even kijken alleen heb op het moment weinig of geen tijd.. s hoe krijg ik de eitjes of rupsen weg tussen mijn bloemkool? en er zit bijna of wijnig blad meer aan dus dichtbinden gaat lastig.. is het verstandig om gelijk te bemesten??

Geplaatst:

Nu ja, de rupsen zitten op/onder het blad, niet op de bloemkool zelf. De rupsen kan je ook gewoon wegplukken hoor, gewoon kwestie van goed kijken ( neemt inderdaad wel even tijd ja )

Als de andere planten niet echt lijken te zijn aangetast ( nu ) , kan je ook morgen even goed zoeken op de andere planten. Maar dikke kans dat ze ook daar op zitten of daar ook eieren zijn gelegd, en dan komen de rupsen morgen of overmorgen wel.

Brandnetelgier, daar houden ook de rupsen niet van, dus dat spuiten helpt ook wel wat. Gieten voor de bemesting en spuiten tegen de rupsen.

Je hebt wel een spuittankje neem ik aan ( of een plantenspuit ) De brandnetelgier in tankje moet wel goed gezeefd zijn, anders verstopt je tankje.

Die netten spannen is misschien ook niet meer echt heel erg nodig. De koolwitjes leggen het liefst op planten die nog klein zijn. Grotere koolplanten zijn weerbaarder ook. ( is mijn gevoel , niks wetenschappelijks ) of gewoon minder lekker. Maar je hebt ook nog kleiener planten staan zag ik. Daarom dus.

Gewoon , niet te gek veel, bemesten, kan nu ook nog ja. Die koemestkorrels is echt wel wat laat in het seizoen voor de kolen.

Geplaatst:

oke dankje wel dus je denkt dat zo'n net geen zin meer heeft?? voor de grote planten?? maar ik zag dat er ook eitjes lagen rond dr kool en hrt zijn beetje zwarte groene rupsen... maar dat spul om te spuiten is dat ook bij jaarsveld te krijgen??? ik lees nu allemaal dingen waarvan ik zeg pff wat is dat nou weer hahaha

Geplaatst:

Nu ja, ik ben wat zwabberig met mijn advies misschien, omdat het allemaal ook niet zo eenduidig is he ? Was het maar zo simpel. Er zijn tal van factoren en variabelen waar je rekening mee kunt houden . Sorry voor mijn niet zo duidelijk benadering misschien.

Maar simpeler: Ja. Net kopen ( ook heb je daar andere jaren wat aan , en volgende teelten ) en over alles heen spannen, boven ( niet op ) de kolen.

Eerst spuiten voor je het net spant. met dat middel ja. of/en met brandnetelgier. Wat je wil.

succes !

Geplaatst:

hahah nee maakt niet uit maar dit is een stuk eenvoudiger .

en die brandnetel spul is dat ook te verkrijgen bij jaarsveld?? ik ga er vanmiddag gelijk heen..

Vriendelijke groet

Geplaatst:

Zie topic Brandnetelgier. Nee, is niet te koop. Zelf maken van brandnetels in water weken.

Maar ik ben nu weg naar de tuin.

Geplaatst:

Nou ik heb jaarsveld gebeld en hun hebben geen insectennet. ik heb het online besteld.. maar ok ga einde van de middag naar de tuin de rupsen verwijder + eitjes en daarna even met een gieter erover zodat alles weg spoeld.. en zodra ik het net henb gaat die er overheen.. alleen moet ik nog krijgen ven opzoeken hoe ik die brandnetelgier kan maken..

Geplaatst:

Daar is een Topic over ! Zie de zoekfunctie rechts boven

( je moet dat aftreksel wel verdunnen namelijk.

Geplaatst:

Mijn kolen zaten ook vol gaatjes. Achter op het blad gekeken en vol met rupsen. Gewoon ieder blad nemen en één voor één kapot duwen. Iedere dag totdat de schade mindert.

Een ander alternatief is Bio-Pyretrex Garden spuiten. Dat is een ecologisch verantwoorde insecticide op basis van plantextracten. De werking is onmiddellijk en de plant kan 3 dagen na behandeling al geconsumeerd worden. Insecten zoals luizen, rupsen, etc. sterven onmiddellijk bij aanraking met het product. Je moet het dus op voor- en achterkant van het blad spuiten.

Maar op kleine schaal is het uitpitsen van de rupsel veel makkelijker.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...