Art Vandelay Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Het is ook elke dag wat anders... De zwarte bes krijgt allemaal gele puntjes op een aantal bladeren, waarna ze helemaal geel worden en eraf vallen. Het is nog lang geen winter dus ik denk niet dat het zo hoort...Ik kan geen beestjes of meeldauw ontdekken, maar misschien kijk ik niet goed genoeg. En ook nog gedoe met m'n banaan (nog wel veel erger denk ik aangezien die bes het wel overleeft). De bladeren krijgen zwarten vlekken met een soort geel randje erom heen. Eerst waren het de oude bladeren maar nu beginnen de nieuwe bladeren ook al en dus is er echt iets mis. Iemand ideeën? Zou handig zijn als er ergens informatie zou zijn over wat dit soort symptomen kunnen betekenen. Over planten valt nog steeds bar weinig te vinden... Quote
Stan W Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 (aangepast) Dit hebben mijn Big Ben zwarte bessen in pot de laatste weken ook. Staan pas sinds 20 mei in een 15L pot, kwamen van een 3L kweekpot. Denk zelf dat ik ze veel te fanatiek bemest heb deze zomer. Vooral omdat ik straks op de zak Bio Kultura potgrond las, dat bijmesten gedurende het seizoen bij hun potgrond niet nodig is. Dit in combinatie met wat verbrandingsverschijnselen bij enkele bladeren. Terwijl het de laatste week niet warm of heet geweest is. Zou iemand mijn vermoeden kunnen bevestigen of ontkrachten? Ik baal hier namelijk wel een beetje van, aangezien ze er een paar weken terug nog schitterend en kerngezond bij stonden. Mocht het overbemesting zijn dan is het ook weer een goed leermomentje geweest. Wortelrot is ook een aannemelijke mogelijkheid, zie mijn tweede bericht hieronder met foto's van de kluit. Alvast bedankt! 26 juli 2024 aangepast door Stan W Quote
Stan W Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 (aangepast) Wortelgestel oogt naar mijn mening ook verre van geweldig. Niet super slecht, maar lijkt wel behoorlijk te lijden te hebben onder de oneindige moesson dit jaar. Deze julimaand is er al bijna 200 mm uit de lucht komen vallen hier. In 2024 tot en met vandaag al bijna even veel als normaal in een heel jaar tijd. 26 juli 2024 aangepast door Stan W Quote
Stan W Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 Vermoedelijk Pythium aangezien de bast vrij eenvoudig van de wortelcilinder gestript kan worden, wat een typisch kenmerk is van deze parasitaire schimmel. Hopelijk kunnen de struiken daar overheen groeien, aangezien alleen een behandeling met chemische fungiciden daar tegen helpt. Twijfel hierdoor ook over verpotten en het aangetaste deel van de wortelkluit wegsnijden. Aangezien dat laatste mogelijk geen effect of nut heeft. Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Bessen in pot vanaf juli droger houden. Als ze daarna te nat komen te staan gaan de wortels rotten. Bessen groeien ondergronds vooral in de eerste helft van het jaar, veel minder in de tweede helft. Het geel worden van het blad is een mogelijk teken dat de planten te nat staan. Ik heb op een kwekerij ooit gezien dat in september de rode bessen planten het meeste blad al hadden laten vallen omdat ze te nat stonden (natuurlijke neerslag). Je moet ze natuurlijk ook niet laten verdrogen. 1 Quote
Stan W Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Ja dat was de afgelopen maand helaas een onmogelijke opgave. Zoveel regen kan geen drainage in pot tegenop. Bedankt voor de bevestiging en het advies. Volgend jaar zet ik ze bij te veel regen wel tijdelijk in de schuur. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.