Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na een paar keer BBQ'en heb ik een mooi emmertje met as overgehouden. Nu vraag ik me af of deze as is te gebruiken als een meststof of juist niet. Ik heb geen gebruik gemaakt van die witte blokjes om de boel aan te steken.

Er zit alleen houtas en as van de briketten in. Een mooi wit poeder is het geworden.

De vraag is dus, gebruiken of weggooien???

Geplaatst:

Zolang het alleen houtas is (dus ook houtskool) heeft je as ongeveer de volgende waarden

Calcium: 20 tot 50%

Kalium: 6 tot 20 %. hier komt de naam potas vandaan.

Fosfor: 3 tot 8 %

Magnesium: 1 tot 4 %

Silicium: ongeveer 15 %

Zwavel: ongeveer 1 %

Verder stoffen als koper, magnesium, zink, mangaan, ijzer

Zoals mijn opa vroeger al zei 1 kilo per 10m2 (of 1 ons per m2) groeien vrijwel alle planten goed op. Onder bessen en fruit een beetje. Daarnaast ook flink wat bij de aardappelen en tussen de groente.

Vergeet niet het pas te strooien wanneer het nodig is. Dus niet al in het vroege voorjaar omdat dan via de regen alle stoffen al zijn weggespoeld voordat de plant het nodig heeft. Strooien dus vanaf half maart

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn vader gebruikt het ook bij de wortelen en radijzen.

Grond los maken,en wat as er doorheen woelen.(tegen de wortel wormen)

Ik moet het zelf nog proberen......

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...