Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo allemaal,

wie van jullie heeft ervaring met het kweken van kikkererwten (of: kekererwten)?

Vorig jaar heb ik het voor het eerst geprobeerd, leuke planten met geveerde bladeren, heel anders dan gewone erwten, niet-rankend ook. Volop bloemen, maar geen enkele peul! t Was wat laat in de zomer, beetje nat ook, dus ik ben nu eerder begonnen, heb ze net voorgezaaid binnen. Hoe krijg ik dit jaar wel opbrengst? Iemand een tip?

Alvast bedankt, Christa

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Dit jaar heb ik voor het eerst kikkererwten gekweekt, van gedroogde supermarkt kikkererwten.

Ze komen lang niet allemaal op, maar de planten die ik in de tuin heb uitgezet hebben het heel goed gedaan.

Ik had er ook een paar in een pot, om ze te kunnen zien opgroeien. Ze zijn erg leuk om te zien, maar in pot worden ze niet erg groot.

Het is wel een hoop werk om te te doppen...

Geplaatst:

Ik heb ze vorig jaar ook gehad. Ook in pot. Mooie plantjes maar inverhouding met b.v. snijbonen erg weinig peulen wel mooi van maat en smaak.

In potten heb je dus wel erg veel planten nodig. In de vollegrond heb ik niet gedaan daar ik erg weinig ruimte heb.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

daar ben ik weer

mijn kikkererwtenplantjes doen het dit jaar prima: lekker veel zon he! ik heb ze om de mais heen geplant, ergens begin juni. zo krijgen ze ook genoeg water mee. nu valt me op dat alleen de planten die altijd zon hebben ook daadwerkelijk peultjes krijgen. zal eens aan denken een foto te maken, het zijn namelijk schattige peulen, een soort groene druppels die onder de takjes hangen. alleen is het me een raadsel hoe kikkererwten zo goedkoop kunnen zijn: per peul zit er precies 1 (!!!) erwt in. ik laat ze nog hangen zolang het niet gaat vriezen. schat in dat ik dan een halve portie ofzo kan oogsten. het is in elk geval meer dan vorig jaar

volgend jaar doe ik weer de mais-truc, met drie keer zoveel plantjes en dan allemaal goed in de zon. maar ik denk dat ik in etages moet gaan telen wil ik de hoeveelheid kweken die ik normaalgesproken in een jaar opeet...

Geplaatst:
Kikkererwten-gepeld62391376936298.JPGHier is een foto van de gedopte kikkererwten die we voor de vegetarische pita-broodjes-vulling hebben gebruikt. Zoals gezegd, het was wel een heleboel werk, dus ik weet niet of ik dat echt de moeite waard vind voor vers gebruik. De andere keren hebben we een recept van James Wong gebruikt, daarvoor hoef je ze niet te doppen
Geplaatst:

Limoen:

Nee ik heb ze niet voorgeweekt, omdat ze vers (groen) geoogst werden. De peulen die nog aan de plant hangen laat ik drogen, dus die moeten dan wel voorgeweekt worden voor gebruik.

Geplaatst:

Ik vond ze wel naar gedroogde kikererwten smaken, maar met een 'groener', verser smaakje erbij (wat dan weer aan doperwten doet denken).

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Ehhh... goeie vraag!

Ik weet vooral dat ik er VEEL had, maar ja, het was ook een goeie zomer vorig jaar. Als ik een hele grove inschatting zou doen....30? 40? Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik een hoop planten had staan (geen idee hoeveel... 15?), dat ze dicht op elkaar stonden en dat ze ongestoord uit konden dijen, ik heb er niks aan gedaan kwa opbinden of zo.

Ik weet niet of je hier veel aan hebt

• 6 years later...
Geplaatst:

Ik probeer dit jaar voor het eerst kikkererwten gewoon van ontkiemde eetbare kikkererwten. Op eentje na lijken de plantjes goed gegroeid en er zitten al een tijdje bloemen aan, maar ze geven nog geen peulen. Moet ik daar nog iets bijzonders voor doen? Hoelang duurt het voordat peulen volgroeid zijn / kan dit nu nog lukken?

Op onderstaande foto staan de kikkererwten links voor de bonen pyramide. Omdat het een probeersel is zijn het niet zo heel veel plantjes.

EDB96D9C-92C2-4827-AAB7-1311DF326107.jpeg

Geplaatst:

Ik denk dat je eigenlijk warmer weer nodig hebt en dat ze daarom niet zo veel doen. In Turkije is het bijna een soort onkruid. Groeit makkelijk en stelt weinig eisen, behalve veel zon en droogte... weinig water is echt wel belangrijk en die zengende hitte heb ik dit jaar ook niet gevoeld hier.
Pluk ze onrijp als ze deze week wat gaan doen. In tr koop je bosjes vol en eet je in het park of op je balkon alsof het nootjes zijn. Lekker zacht van smaak. Zo uit de dop

Geplaatst:

Ik heb ook gewoon kikkererwten uit de winkel gezaaid. Eerst een nacht laten weken. Mijn plantjes gaan ook goed. Er zitten nu peultjes aan. Ik heb er eentje geplukt uit nieuwsgierigheid. Had geen idee hoe kikkererwten groeiden. De peul lijkt vooral lucht te bevatten. Maar met tegenlicht zie ik er een erwtje in zitten. Ik wil het peultje tekenen en daarna openmaken om er in te kijken. Heb jij enig idee wanneer je ze moet oogsten?

Geplaatst:

Ik zet kikkererwten op m'n lijstje voor volgend jaar. Lijkt me leuk om iig een keer te proberen. Het zonnige, hete weer maar eens op een positieve manier gebruiken. 

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb de kikkererwten vandaag geoogst. Een paar planten werden een beetje geel en met het huidige weerbericht leek dat me beter. 

Het aantal ‘takken’ en daarmee de opbrengst per plant wisselt behoorlijk. De erwten waren bijna allemaal volgroeid, dus het lijkt wel het juiste oogst moment. Van de negen zaailingen hebben zeven het overleefd. Die zeven hebben op ongeveer 1m2 gestaan en samen 180 gram gedopte kikkererwten gegeven. Het doppen was nog een behoorlijke klus (gelukkig had ik hulp), maar ze smaken heerlijk dus het was wel de moeite waard. Je blijkt de (gave) blaadjes ook te kunnen eten. Daar hebben we een lekkere curry van gemaakt. 

De foto is overigens van na het (korte) koken dan zijn ze nog groener dan ervoor. 

DE7DCA90-FB61-4B43-85CA-2D5129B510E1.jpeg

5ED28B5C-278A-4FE2-9B3B-F0256D44B18D.jpeg

• Like 2
  • 8 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)
Op 29-8-2020 om 22:42, Goudsbloempje2 zei:

... Je blijkt de (gave) blaadjes ook te kunnen eten. Daar hebben we een lekkere curry van gemaakt. 

Oh, dat is gaaf! Maakt deze plant weer interessanter. Kun je het recept delen?

Chickpea Leaves - Wikipedia

In India noemen ze het blijkbaar (Green) Chana leaves. Kom nu allerlei recepten tegen, maar ben wel benieuwd naar wat jullie succesje!

Op 4-8-2020 om 23:18, Mellie zei:

In tr koop je bosjes vol en eet je in het park of op je balkon alsof het nootjes zijn. Lekker zacht van smaak. Zo uit de dop emoji39.png

Ja, lekker! Wel eens gegeten, zijn dan nog onrijp en zo zacht als doperwten. Ook zout trouwens, haalt de plant dat zelf uit de grond? #bodemontzoutingsplant

aangepast door EdelSpint

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...