Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als het woord mulch alleen betekent dat je er iets oplegt..ja dan is het mulch. Een lading zand of grind of snijworster op is dan ook mulchen

Maar niet mulchen in de betekenis van je bed afdekken en beschermen tegen weersinvloeden of voeden en verbeteren van je grond.

Je bepaalt natuurlijk helemaal zelf in je tuin wat je doet, Itoero! Maar als ik dit als advies in een moestuinboek zou tegenkomen, zou ik het, eerlijk gezegd, achter elkaar in de prullenbak gooien. Het gaat in tegen elk advies dat ik aan iemand met een moestuin/kas zou geven voor goede resultaten (want paardenmest kun je veel beter eerst een jaar oud laten rijpen of composteren, de stikstof en fosfaten vervliegen snel en worden niet gebonden voor je planten, voor de meeste gewassen ronduit overbemesting tenzij het een heel dun laagje is voor planten die zoveel mest nodig hebben....) en is daarnaast vanuit milieu/ecologisch oogpunt ronduit onverstandig (ammoniak, CO2, opwarming van de aarde...is een moestuinier daarvoor niet ook verantwoordelijk?)

Kortom. Je mag doen wat jij wilt, maar als advies aan anderen vind ik het waardeloos.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Plaatselijk zet ik ook graag zand, grit, grind of kiezels in als mulch. Dat lijkt voor velen geen mulch, maar is het ook. Zonder voedingswaarde alleen.

Voor een aantal teelten ( met name perma ( kruiden , mediterrane teelt etc )) overigens van leuke meerwaarde.

Geplaatst:

Als ik het geen 'mulch' noem was dat off-topic

En ik vind het er wel een gepast woord voor

Wanneer je dat eerst een jaar laat rijpen komen de stikstof en fosfaten toch ook in het milieu terecht?

Paardenmest zit vol wormen, bacterien en organisch materiaal, dat is een uitstekende bodemverbeteraar.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Wanneer je dat eerst een jaar laat rijpen komen de stikstof en fosfaten toch ook in het milieu terecht?

Neen dus! Niet of bijna niet (ook wel afhankelijk van hoe zorgvuldig en deskundig je het doet).

Composteren is de beste en veiligste manier. Dus mengen met ander organisch materiaal en in een compostvat of afgedekte composthoop laten omzetten tot duurzame chemische verbindingen, die ook langzame voeding zijn. Een deel van de stikstof wordt gebruikt voor het proces en (ook daardoor) grotendeels opgeslagen. Dat is het ideale spul om o.a. je kas mee te "mulchen".

Als je de mest laat "rotten", altijd in een afgedekte kuil of onder een zeil of afgedekt met blad, stro o.i.d. Het proces lijkt dan op composteren en het resultaat is minder breed voedend en sterker bemestend dan compost, maar je zou het ook "compost" kunnen noemen.

Intussen heeft de gangbare landbouw 2 dingen geleerd van wat in de ecologische landbouw al lang gemeengoed is: 1. Als je zorgt voor rijkelijk verteerde organische stoffen in/op je grond, dan worden de opbrengsten beter, heb je minder last van ziekten en verbeter en verrijk je je grond voortdurend, terwijl alleen kunstmest ze uitmergelt. 2. Kerende en diepe grondbewerking en zo mogelijk alle grondbewerking schaadt het bodemleven en werkt averechts als je streeft naar een gezonde, levende, bodem zoals in 1 beschreven.

In de gangbare landbouw zie je dus geleidelijk een totaal andere aanpak groeien, maar in grootschalige, machinaal, beheerde monoculturen kosten die veranderingen tijd en kunnen ze niet zo maar even. In een kleinschalige, mechanisch en handmatig beheerde moestuin, waar een grote variatie in gewassen is, kun je dus veel makkelijker doen wat in de gewone landbouw intussen wel overal wordt aanbevolen. Heel vreemd in mijn ogen dat vele tuiniers achterhaalde methodes (zoals in bemesting) blijven gebruiken. Dat heeft misschien met onvoldoende kennis of met eigenwijsheid te maken....? Terwijl juist in een moestuin het veel makkelijker ecologisch en gezond kan!

Jouw aanpak (en ook wel advies, zo klinkt het dan in ieder geval door hoe je het in dit topic presenteert) is als ik het in het groot vertaal: "Gooi maar een dikke laag verse mest erop...het zal wel goed groeien." Allerlei wettelijke maatregelen om dit soort overbemesting te beperken van de laatste decennia waren bepaald nog niet heel erg streng en ingrijpend, maar probeerden precies deze denkwijze te beperken...omdat ze veel meer schade aan milieu en ozonlaag gaven dan bijvoorbeeld industriële uitstoot. Intussen is men er dus ook achter dat een bodem flink bemesten, zeker op langere duur, helemaal niet de beste resultaten (oogsten) oplevert.

Een heel simpele vraag zet je misschien aan het denken: Heeft de grond in je kas en de gewassen die je daar volgend jaar gaat telen vooral een flinke dosis verse mest nodig om tot een goede oogst te komen? Zo neen....waarom doe je het dan? Zo ja.....zou het dan niet mogelijk zijn om gericht en op een meer ecologische manier daarvoor te zorgen? Als je dat inderdaad belangrijk vindt, dan zijn daarvoor goede manieren Jij beslist zelf voor je eigen tuin natuurlijk!

Begrijp me goed! Zoals jij het doet is geen uitzondering en heel veel liefhebbers doen met de beste bedoelingen minder verstandige dingen in hun tuin, zeker als het om ecologie en milieu gaat. (Hoewel ik er goed op probeer te letten, zal dat voor mij soms ook gelden!) Maar misschien is het wel omdat ik weet dat jij je er wel wat van probeert aan te trekken, dat ik even reageer en probeer te laten zien waarom je advies - ook voor anderen - niet zo verstandig was.

Geplaatst:

Neen dus! Niet of bijna niet (ook wel afhankelijk van hoe zorgvuldig en deskundig je het doet).

Hoe zorg je er dan voor dat die stoffen niet in het milieu komen?

Het klopt dat het niet echt nodig is.

Ik doe het omdat ik er gemakkelijk aan kan geraken en er al veel positieve ervaringen over heb gelezen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Als ik zo al de reacties hier lees dan stel ik me nog steeds dezelfde vragen als waarom ik het topic opende.

Het lijkt me nog steeds zeer moeilijk om echt het allerbeste te doen.

Vorige winter had ik paardenmest tussen de look gestrooid als mulch, dikke fiasco!!

De rest van die mest op de tuin uitgevoerd, met alle compostwormen erbij, geen enkele rode biet, pastinaak, witloofwortel, rammenas of wortel die niet aangevreten is door die wormen.

Dus, echt goed lijkt het me niet, denk dat ik eens wat kippen op de tuin zal loslaten om het teveel aan wormen op te eten.

Dus niet mulchen met om het even wat zou ik denken.

Nu heb ik gewoon stroo tussen de look liggen, bescherming tegen de wind en om het onkruid er onder te houden. We zullen zien welke knollen we krijgen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Beter paardenmest als winter bedekking dan geen bedekking

In het voorjaar er afhalen en op een hoop zetten, niet onder spitten.

Zoveel mest op een plek uitrijden kan nooit goed zijn, komt ook niet in de natuur voor en zorgt dus voor onbalans, met als gevolg zoals Willy al aanhaalde te veel compostwormen. Dus beter laten rijpen op een hoop

Less is more

Geplaatst:

Itoero schreef:

Dit was het geciteerde zinnetje van mijn reactie:

Itoero:

Hoe zorg je er dan voor dat die stoffen niet in het milieu komen?

Dat staat dus in het volgende zinnetje van mijn reactie:

Composteren is de beste en veiligste manier. Dus mengen met ander organisch materiaal en in een compostvat of afgedekte composthoop laten omzetten tot duurzame chemische verbindingen, die ook langzame voeding zijn. Een deel van de stikstof wordt gebruikt voor het proces en (ook daardoor) grotendeels opgeslagen. Dat is het ideale spul om o.a. je kas mee te "mulchen".

Maar misschien is het met de volgende uitleg nog duidelijker: Door beestjes, schimmeltjes en chemische reacties in een compostvat of composthoop worden er van ammoniak en fosfaten andere chemische verbindingen gemaakt, zoals in humus of bosgrond e.d., die niet uitspoelen of vervliegen en in de bodem heel geleidelijk je plantjes voeden. Deels direct als een soort mest en voor via allerlei uitwisselingen met het micro-leven in je bodem, die er je planten mee voeden en er door gevoed worden. Door dit bodemleven worden je planten niet alleen van groeistoffen voorzien, maar ook allerlei ziekteverwekkers en schadelijke schimmels en bacteriën worden er door in toom gehouden. Je verzorgt en voedt je bodem (leven) dus, omdat die zorgt voor de voeding en gezondheid van je gewassen. Grond is dus niet hele kleine stukjes steen met voeding, maar een levend geheel.

Geplaatst:

@ Willy. Het slechte effect van - veel te sterke - paardenmest op de knol en wortelgewassen die je noemt is gekend. Die groeien niet goed, raken vervormd en verbranden wellicht. Ook het gevolg dat door verse mest op die gewassen wormstekigheid ontstaat door vliegen en maden die het aantrekt, komt zo uit de boekjes.

Maar het lijkt me heel sterk dat de compostwormen daarvoor verantwoordelijk zijn. Je zult nu misschien zeggen: "Ik zag ze er zelf inzitten"....? Compostwormen eten alleen voedsel dat al aan het verteren is en zullen gezonde planten dus niet schaden. Ik denk dat andere beestjes, maden en insecten, je wortelgewassen hebben gezien als een lekker hapje en toen die hun schade hadden gedaan en gaten en rotte plekken hebben achtergelaten, de rozerode compostwormen dachten...."Deze prut gelijkt op een compostbak en hier moeten we gaan opruimen".....? Ik denk dus dat je de vuilnismannen de schuld geeft van de rommel en niet de motzakken die zich tegoed doen aan zwakke plantjes in stront

Geplaatst:

Zo, het eerste jaar met een dikke mulchlaag (eik-linde-kastanjeblad).

Het is misschien niet de beste oplossing om met bladeren te mulchen, toch maar eens proberen.

De bladeren die niet verrot zijn tegen volgend voorjaar kan ik nog steeds op de composthoop smijten.

Het is vnl om de grond te beschermen en het onkruid te stoppen.

mulch23651417961596.jpg

mulch279211417961628.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nu zit ik ergens op te denken se.

Die weide waar mijn kippen lopen daar zit veel kweek en zevenblad in, dat weet ik.

Maar moest ik er nu van die gemeentecompost op strooien, als mulch, en die dan afdekken met worteldoek om bvb aardappelen te kweken of kolen, zou die compost dan ook als bemesting gaan werken?

Dit jaar had ik de aardappelen gewoon bovenop gelegd en er een schup compost over gedaan om te beginnen, later wel aangeaard met dezelfde compost en dat ging heel goed totdat, na de hagelstorm, overal de plaag toesloeg.

Nu denk ik om Sarpo Mira te planten, die is veel resistenter.

Geplaatst:

Compost lijkt mij niet verkeerd, zou wel de aardappel poten en dan aanaarden.

Wij kunnen helaas niet aan koemest van potstal komen, moeten anderen oplossing vinden.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Wat een geweldig filmpje!! Zouden we dit toepassen dan zal alles inderdaad een stuk relaxter en makkelijker worden. Het duurt wel een aantal jaar, zoals hij aangeeft, maar dan heb je ook wel wat: een bodem die telkens maar rijker wordt, nagenoeg zonder bemesting van buitenaf, geen pH onzin meer, op een gegeven moment weinig tot geen ziekten en plagen meer, geweldig.

Hij heeft het wel telkens over God, wat sommige mensen misschien vervelend kunnen vinden, maar dat doet niets af aan de info die hij geeft.

Comprehend and copy Nature

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@tds. Wat ik nou leuk / leerzaam zou vinden, is dat je een foto zou plaatsen van hetzelfde hoekje waar dat blad lag in december.

Hier mijn huidige stand van zaken op het gemulchte deel :

2015-05-14-1172751431614382.49

Geplaatst:

En ik heb de boontjes met stro gemulchd, ben kurieus wat dit gaat geven.

Feitelijk was ik bang om met die zware frees te werken, mijn knie zou er aan kapot gaan.

Dus de boontjes, en ook de erwtjes, voorgezaaid en de potjes in de grond geplant zoals die was, dan stro er rond, rij per rij.

De boontjes.

IMG806561301431611485.JPG

De erwtjes.

IMG806467231431611478.JPG

Geplaatst:

Ja en ook omdat ik niet kon, wilde frezen.

Dit was een stuk van de weide welke je er achter en naast ziet, vol met kweek, zevenblad, netels en nog zo meer.

Vorig jaar kon ik alles onder een paar lagen gemeentecompost houden, enkel waar de uien stonden was het een ramp.

Tussen de aardappelen ga ik dat ook doen een dezer dagen, ze staan nu mooi boven de grond, toch diegenen die niet opgegeten zijn. Verder heb ik daar nog pompoenen geplant ook en wat aardpeer.

Geplaatst:

Helder verhaal!

Afgelopen winter hebben wij ook een stuk afgesnoept van het weiland. Gras eruit in het najaar. Daarna dikke stukken karton (van de fietsenmaker)

erop. Afgedekt met pallets en wat aarde. Begin van dit seizoen bijna geen onkruid!!

Daarna mest erop en ondergespit, dikke laag compost erop. Heerlijk bijna geen onkruid!!!

De aardbeien heb ik nu ook voorzien van stro. Bonen en courgettes nog niet. Ik denk dat ik het ook ga proberen met de courgettes. Als dat bevalt kunnen we volgend jaar ook kijken bij de bonen. Natuurlijk houd ik jou updates over het stro vanaf nu goed in de gaten!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...