neel Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Hoi lieve Willy! Eigenlijk loopt daar heden ten dage weinig volk rond.Het stukje is cadeau gedaan door de campus jette, en nu onderverdeeld in lappendekenmoestuin grond.voor 12.5 euro per jaar heb ik het mijne .fantastisch he!Ik vind het juist leuk om zelf aan te rommelen met die bladerenZe liggen voor het grijpen onder de bomen.en wat het bos doet voor de grond, doe ik dan maar ook.leuk met zoontje van tien.we hebben zo'n grote groene bouwvakkerzak en daar kunnen we bladeren mee gaan pikken.Het is wel zo dat een goeie pint altijd smaakt, maar die krijgen de buren wel van me zonder tegendienst dahaag en succes jij Quote
sammetje Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Je kunt de grond ook eerst afdekken met karton (zonder inkt) En daarop de bladeren. Het karton is volgend jaar vergaan, maar houdt nu wel onkruid tegen. Ik heb net als jij (en ben nog steeds bezig) zorgvuldig veel wortelonkruid verwijdert, maar geloof me er blijft altijd nog wat achter. Verder heb je helemaal gelijk: in de natuur is de grond ook nooit onbedekt. Kijk de documentaire Back to Eden maar eens. Quote
neel Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Goh ik had geantwoord maar zie mijn reactie niet terug.Ik heb enkel internet op het werkn, dus een hele docu uitkijken kan ik niet.wel heb je m'n aandacht erop gevestigd, dus eens zien of ik die ook kan kopen (je zegt ook dat zelfs na meerdere malen kijken, je nog bijleert.Ik wil zoiezo geen gespuit op mijn hof en ben blij te lezen dat jij ook traag en gestaag ontwortelt.en dat dat een werk van lange adem is.hele dikke witte wortels, ik droom er van ondertussen.die moeten helemaal eruit want als die breken, planten ze zich vrolijk dubbel hard voort.Is het karton een must?gezien ik geen auto heb, is zelfs karton sleuren een regeling maken met iemand die even chauffeur kan spelen (je kan niet met de auto tot bij de volkstuin door de barriere in het bos) superdank voor je meedenken Quote
sammetje Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Karton is geen must, in de documentaire gebruiken ze krant, zonder kan ook, ligt aan de hoeveelheid onkruid die er nog inzit. Ik heb in 1 stuk wel karton gebruikt, maar in een ander gedeelte niet want daar zit veel minder onkruid. Ik heb nu onkruid verwijderd, laagje compost op de aarde en dan een laag houtsnippers als mulch. er komt nog steeds onkruid door. Maar als ik 1x in de paar dagen vijf minuten nodig heb om onkruid te verwijderen (op het stuk van 100m2 dat ik al klaar heb) dan vind ik dat niet veel. Het is met name heermoes en riet wat nog af en toe boven komt. Je kan de dvd bestellen via www.backtoedenfilm.com weet alleen niet of ze ook naar Europa versturen. Misschien kan iemand uit je omgeving hem voor je downloaden vanaf youtube Quote
neel Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Hallo sammetje! wauw, 100 vierkante meter is een eerbiedwaarige stukje grond zeg! en dit doe je ook alleen?ik denk dta ik gewoon ter experiment 1 stuk met een stuk karton en dan dode bladeren combi takjes doe, en een zonder iets erop Ik heb supercompost maar ik denk dat ik die laat rijpen zodat die tot zijn recht zal komen en die er in de herfst op gooi.Leuk dat we allebei wat aankooien, ik ben wat dat betreft, zonder zoveel info als bij voorbeekld van die docu, nog een onbeschreven (doch geen dood) blad Dank dus voor je hulp Quote
sammetje Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Yep, dat doe ik alleen, mijn tuin is bijna 300 m2, maar gelukkig niet allemaal overwoekerd door wortel onkruid. Van de 100m2 die nu bedekt is met houtsnippers, heb ik ongeveer 60 m2 kluit voor kluit doorgeploegd. En ik ben er nog niet, maar het eind is in zicht Het grappige is dat ik hier al mee bezig was voordat ik de docu gezien had. Die docu kwam anderhalve maand geleden op mijn pad en bevestigde alleen maar dat ik goed bezig was. (tenminste dat vin ik dan hè ) Quote
neel Geplaatst: 5 juli 2013 Geplaatst: 5 juli 2013 Hier precies hetzelfde!ik ben er ook zo maar aan begonnen omdat ik dacht dat je met grof geweld niet echt de natuur nabootst.en de natuur heeft het allemaal al zo goed uitgedacht voor ons.dus ja, 1 keer spitten (meer niet), om de niet gewenste wortels eruit te halen.tegen de herfst de compost erop (ik spit hem er maar niet in en nlaat de wormen het werk maar doen hihi). Het lmijkt me een zeer leuke tuin, wel veel werk, maar met de juiste chill attitude en het gevoel goed bezig te zijn, zal het grandioos zijn erin te toeven.Ik ga op zijn tijd eens op zoek naar wta foto(s van je hier.Nu, as we speak, ben ik wel al 4 dagen niet geweest! benieuwd wat ik aan ga treffen.gelukkig van het weekend kan ik er een hele dag van 's ochtends tot 's avonds mijn afwezigheid wegwerken Succes!fijn weekend Quote
Bert14 Geplaatst: 12 september 2013 Geplaatst: 12 september 2013 Ik heb dit topic en de andere die ik over dit onderwerp kon vinden eens door gelezen en kom veel verschillende reacties tegen. Mulchen is iets wat ik al zo'n 15 jaar jaar met veel plezier doe. Ik heb er in dit forum ook al verschillende keren iets over gepost met wisselende of geen reacties. Zijn er meer die het net zo doen en bestaat er belangstelling om er over door te discussiëren? Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
bio-fee Geplaatst: 12 september 2013 Geplaatst: 12 september 2013 Volgens mij wordt er hier en daar ook al aardig over gediscussieerd?Maar ik vind het in elk geval wel een interessant onderwerp. Ik heb sinds anderhalf jaar een moestuin en ben ook aan het mulchen geslagen. Ik heb alleen nog niet genoeg om echt overal een goed dikke laag te hebben, maar daar wordt aan gewerkt! Ik vind het een geweldige uitvinding. Veel minder onkruid, en meer bodemleven! Quote
Bit Geplaatst: 12 september 2013 Geplaatst: 12 september 2013 Zijn er meer die het net zo doen en bestaat er belangstelling om er over door te discussiëren? Vanzelf. Vraag maar raak. Bij mij zet ik mulchen afhankelijk van de situatie eigenlijk vanzelf in. Voor mij al tientallen jaren een vanzelfsprekendheid. Maar een teeltbed met jonge andijvie hou ik bijvoorbeeld de eerste tijd wel schoon. Zo schoon mogelijk zelfs. Tussen uien en knoflook gaat bij mij de mulch eraf tegen de tijd dat ik wil dat ze gaan afrijpen ( de bollen mogen lekker bakken in de zon ). Een bed kolen mulch ik behoorlijk dik, met van alles. Mulch rond de bessenstruiken is heel het jaar aanwezig in een dikke laag, behalve tijdens de bloei ( nachtvorsten ) en daarna vernieuw ik weer de hele laag, wat ik ook heb. In de sierdelen met vaste planten mulch ik wel, maar is het op een gegeven moment verdwenen ( gewoon weg en opgenomen door de grond ) vernieuw ik het in late najaar weer eventueel aangevuld in het voorjaar.Ik mulch met van alles. Tot en met het gemaaide gras wat ik her en der inzet. Dan mulch ik dus ook met soms rijp ( onkruid-) zaad. En dat maakt dan weer dat ik een echte kruiper ben. Ik wied veel. Véél.Getrokken onkruid gaat meestal allemaal weer tussen de planten terug, eventueel van zijn wortels ontdaan ofzo. Misschien wat minder bekend bij velen, maar mulchen kun je ook met bijvoorbeeld grind, of steentjes, gravel. Ik zet dat wel in rondom zaken als lavendel, rozemarijn en tijm enzo.Fruitbomen hebben het hele jaar een vrij rijke dikke mulchlaag. Quote
Bert14 Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 In principe is er bij mij geen zwarte grond zichtbaar in de moestuin. Uitzonderingen daar gelaten, want wanneer je breedwerpig spinazie zaait dan kan dat niet in een mulch laag. Verder ligt er altijd een laag stro op de tuin, waarbij de laag in de winter dikker is dan in de zomer, want ook in de winter verdwijnt er altijd wel een gedeelte van de laag. De laag kan niet te dik zijn zoveel verdwijnt er wel in de winter.Ook het uitplanten van bv kool, plantuitjes, ed gaat in een laag stro. Verder zaai ik heel veel voor in potjes vooral omdat ik dat binnen wat eerder kan dan buiten of omdat het plantbed nog niet vrij is. Ander groenten zoals worteltjes kun je niet voorzaaien in potjes, dan maak ik eenvoudig een geultje in het stro en zaai daarin. Zijn de planten groot genoeg dan druk het stro tegen de planten aan en is de grond weer bedekt.Vaak wordt gewaarschuwd voor extra nachtvorstschade bij het mulchen. Dit voorjaar heb dat uit geprobeerd met peultjes, doperwten en tuinbonen, die ik allemaal binnen had voorgezaaid. Nadat ik ze in een dikke laag stro had uitgeplant in de tuin, kwam er een paar nachtvorsten over heen, echte zonder schade voor de planten.In verschillende topics heb wat foto's geplaatst waarin te zien is hoe mulchen met stro eruit ziet. Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
Jorg Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Hier ook zeker belangstelling voor mulchen. Ik kies er voor om te mulchen met compost. Op elk bed ligt een laag van 3 cm compost die regelmatig aangevuld wordt. Het boek van Charles Dowding (Charles Dowding's Vegetable Course) was daar de voornaamste aanleiding toe. Daarna verder in verdiept en is mulchen voor mij een vanzelfsprekendheid. Ik trek de vergelijking vaak door met een bos, de grond is daar permanent bedekt met een laag organisch materiaal. Mulchen met compost heeft voor mij de voordelen dat er niet te veel slakken in en onder zitten (mogelijk vanwege kleine takjes), je er makkelijk in kunt zaaien, het langzaam voeding afgeeft, de grond opwarmt (zwart) en goed vocht vasthoudt. Echt mooi om te zien hoe (zover zichtbaar) wormen en ander bodemleven het materiaal in de grond werkt en zorg voor voldoende verluchting in de grond:Verder heb ik in de looppaden tussen de bramen en frambozen houtsnippers liggen. Stro heb ik altijd tussen de aardbeien liggen. Daar zie je inderdaad ook goed wat het met de bodem doet, maar het oogt voor mij te rommelig om overal te toe passen. Ook heb ik het idee dat je meer last van slakken hebt en met compost een wat sneller, meer permanent resultaat hebt. Met mulchen is het wel zaak dat je niet in het voorjaar begint, als de grond nog koud is. De grond wordt afgedekt en blijft daardoor in veel gevallen langer koud. Best leg je nu de mulch de komende 2 maanden zodat de warmte in de grond blijft. Quote
Bert14 Geplaatst: 14 september 2013 Geplaatst: 14 september 2013 Op de volkshogeschool Overcinge in Havelte heb ik eens een moestuin cursus gevolgd en daar deden ze ook alles met stro. Daar lieten ze dat ook het hele jaar door op de tuin liggen. Over het opwarmen van de grond in het voorjaar heb ik wel vaker wat gelezen dat dat problemen zou kunnen geven, maar persoonlijk heb ik dat nooit als een probleem ervaren. Wel maak ik eerst een breed spoor in het stro en laat dat even een tijdje liggen voordat ik er in zaai.Slakken kunnen wel een probleem worden, daarvoor zet ik nematoden in, werkt erg goed. Bij slakken is het wel van belang dat je ze in de omgeving van de moestuin geen schuilplaats geeft waar ze overdag kunnen schuilen. Ook daar moet je dan nematoden inzetten. Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
ferdinand Geplaatst: 28 september 2013 Geplaatst: 28 september 2013 Ik heb de beschikking over veel oud hooi en koeienmest. Wat is beter geschikt als mulch? Of is een combi ook goed?De koeiemest bestaat wel uit flinke klonten en is niet zo oud (hoogstens 2 maanden). Compost heb ik helaas niet zoveel. Het hele jaar al het groenafval op de hoop gegooid, maar het valt me tegen hoeveel compost je daarvan hebt. Het meeste daarvan heb ik verbruikt voor de bessenstruiken. Quote
Bert14 Geplaatst: 16 oktober 2013 Geplaatst: 16 oktober 2013 Je zou de mest nu op de tuin kunnen brengen en afdekken met een dikke laag oud hooi. Dit is iemand die het ook zo doet: http://woelmuizenier.blogspot.de/ Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
Kruidje Geplaatst: 16 oktober 2013 Geplaatst: 16 oktober 2013 Vaak wordt gewaarschuwd voor extra nachtvorstschade bij het mulchen. Dit voorjaar heb dat uit geprobeerd met peultjes, doperwten en tuinbonen, die ik allemaal binnen had voorgezaaid. Nadat ik ze in een dikke laag stro had uitgeplant in de tuin, kwam er een paar nachtvorsten over heen, echte zonder schade voor de planten. Bert, in mijn ervaring zijn peultjes, doperwten en tuinbonen uit zich zelf al prima bestand tegen vorst. Ik denk dat gevoeliger planten een betere testcase zouden zijn. Ik heb altijd minimaal een lichte mulch liggen - een vleugje doe ik trouwens ook over breedwerpig gezaaide zaaisels. In zomer en herfst trouwens voornamelijk levende mulch. Tegen slakken vind ik uitgeperste sinaasappelschillen of grapefruitschillen (holletje naar beneden) goed werken. Deze creëren een aantrekkelijke schuilplaats en ik ga er in het voorjaar regelmatig even langs en verzamel ze. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Bert14 Geplaatst: 16 oktober 2013 Geplaatst: 16 oktober 2013 Dat zijn inderdaad groenten die al redelijk bestand zijn tegen lichte vorst, maar dat zijn ook degene die je al vroeg in het jaar zaait/plant wanneer er nog kan is op nachtvorst.Het volgend jaar zal ik eens gaan experimenteren met andere gewassen.Tegen slakken maak ik gebruik van nematoden en wat ook erg scheelt is om slakkeneitjes te gaan zoeken op verborgen plekken. Je vind ze in hele kluiten bij elkaar. Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
Loraine Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Net de docu back to Eden gekekenWat klinkt het eigenlijk allemaal makkelijk en logisch Ben er best wel van onder de indrukHad al zoveel gelezen over wat je allemaal met de grond kon doen dat ik door de bomen het bos niet meer zagMaar na het kijken van deze docu heb ik het licht gezienWe heb ik nog een vraag meneer Paul plant jaar na jaar zijn planten op dezelfde plek en hanteerde dus geen rotatie systeemZijn er hier op het forum meer mensen die dat niet doen? Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
Bit Geplaatst: 20 oktober 2013 Geplaatst: 20 oktober 2013 Ja hoor, die zijn er ! Een heel aantal zelfs. De een zet een stuk van zijn tuin 'vast', de ander zet heel veel 'vast'. Er zijn er die helemaal niet meer spitten, er zijn er van allerlei pluimage !Zie alle topic dat betreffende. Véél topics die daar op aansluiten.Zie zoekfunctie rechtsboven ( uitgebreid zoeken ) Quote
mijke Geplaatst: 20 oktober 2013 Geplaatst: 20 oktober 2013 Ik denk dat het vooral te maken heeft met je manier van beplanten. Als je grote bedden neemt waar je dan 1 soort in zet, ja dan is het logisch dat dat kwetsbaar is. Alle voedingsstoffen die die specifieke plant gebruikt zullen dan aan het eind van je seizoen uit de bodem zijn, en de kans dat er een of andere ziekte uitbreekt is veel groter, dus ook de kans dat er een ziekte in de grond is gekomen. Teel je dan het jaar daarna weer dezelfde groente op die plek, dan heb je dus een grotere kans op ziektes, plus je zult een boel moeten bijmesten. Maar als jij Back to Eden hebt gekeken (kon jij hem uitkijken trouwens? ik werd echt helemaal gek van dat totaal ongerelateerde gezemel over jezus enzo, brrr) dan heb jij denk ik een hele andere tuiniermethode gezien. Eentje waarbij ten eerste vaak wordt gekozen voor andere/oudere rassen die minder gevoelig zijn voor ziektes. Ten tweede staat alles behoorlijk door elkaar, waardoor je de problemen zoals bij monocultuur veel minder snel hebt, en wisselteelt dus ook minder noodzakelijk is. Als je dit een interessante manier van tuinieren vind dan raad ik je aan eens te googlen op Permacultuur. Dan kun je je hart ophalen! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Loraine Geplaatst: 21 oktober 2013 Geplaatst: 21 oktober 2013 Hoi mijke Die man verwees inderdaad wel heuuuul veul naar god jaMaar ondanks dat ik er zelf niks mee heb heb ik er wel doorheen kunnen kijkenVond het in ieder geval wel een erg interessante docuVoor mij heeft het ervoor gezorgd dat ik nu weet welke richting ik uit wilNu nog ff het forum doorspitten over de permacultuur ik dank u Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
mijke Geplaatst: 21 oktober 2013 Geplaatst: 21 oktober 2013 kijktip over permacultuur: 'a farm for the future', en op permacultuur.org vind je 2 gratis downloadbare permacultuurcursussen! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Loraine Geplaatst: 22 oktober 2013 Geplaatst: 22 oktober 2013 Heb gekeken maar vond a farm for the future niet heel erg interessant Wel kwam ik bij andere interessante dingen zoals voedselbossen en voor ik het wist was de dag al weer om Gelukkig geen klachten over het eten van patat gehad haha Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
MoesBijenTuin Geplaatst: 23 oktober 2013 Geplaatst: 23 oktober 2013 Ik heb al mijn lage bakken bedekt met snippers zoals in de film back to eden.Eest een dikke laag kranten, dan een laag compost en daarop een dikke laag snippers.Ik blijf voorlopig wel aan vruchtwisseling doen, moet eerst een paar jaar zien hoe de b2e moestuin zich ontwikkeld. Een permacultuur link met gratis Nederlandse cursus:http://www.permacultuurnederland.org/index.php?id=23 Ondertussen heb ik grootse plannen de rest van de tuin in zones om te zetten zoals in de permacultuur beschreven staat. Quote Less is more
bio-fee Geplaatst: 23 oktober 2013 Geplaatst: 23 oktober 2013 Back to Eden wil ik graag kijken maar dat gaat nu even niet vanwege een te traag internet. Begrijp ik daaruit nu goed dat ze daarin dus niet aan wisselteelt doen?Wat maakt dat er dan geen ziektes optreden die bij 'gewone' moestuinierders wél komen als ze niet aan wisselteelt doen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.