Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben een beetje verward over doordragers vs. eenmalige dragers.

Ik heb altijd gedacht dat het verschil zo zat:

- Doordragers plant je één keer uit en laat je een paar jaar (bijv. 3 jaar) op hetzelfde bed staan. Bovendien geven ze het hele seizoen lang (kleinere) vruchtjes.

- Eenmalige dragers plant je in één keer uit en laat je één jaar staan. Volgend jaar plant je gewoon nieuwe plantjes (evt. gewonnen uit uitlopers), en zo jaar na jaar. Ze geven al hun oogst in één keer.

Klopt dat?

Want ik zit thuis met Ostara's (doordragers) en vroeg me af wat ik nu best kan doen op het einde van het seizoen. Mijn plan was om te oogsten zolang dat mogelijk is en altijd uitlopers te verwijderen. Tegen de herfst snij ik alle plantjes af op een paar cm boven de grond (heb eens gelezen dat alles dat overschiet wrs toch ziektes/schimmels draagt en dus weg mag). Die plantjes doen het rustig aan tijdens herst en winter en in de lente knallen ze weer door en geven ze nieuwe oogst. Dat was dus mijn plan. Uitlopers wou ik altijd verwijderen omdat ik toch geen plaats heb voor nieuwe plantjes. Ik laat de moederplanten dus gewoon 3 jaar staan en vervang ze dan wel eens allemaal in één keer.

Is dat hoe het moet, of zit ik ergens verkeerd?

Geplaatst:

Eenmaaldragers kun je ook 3 jaar laten staan. Die geven 1x per jaar oogst en de doordragers de hele zomer.

Verder kun je het zo doen als je schrijft. Aardbeien geven niet elk jaar evenveel oogst, dat kan een reden zijn om elk jaar een paar uitlopers te nemen zodat je planten hebt van verschillende leeftijden, maar dat hoeft niet.

Geplaatst:

Ik zelf vervang om de +/-3 jaar maar haal ook ieder jaar stekken van de planten zodat ik 1,2 en 3 jarige planten heb. de planten van 2 jaar oud geven doorgaans de meeste vruchten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Eenmalige dragers is dus niet hetzelfde als eenjarige planten Die voltooien hun cyclus in één jaar en sterven dan af. Dacht dat het met die aardbeien ook zo was, maar blijkbaar zijn alle rassen dus vaste (meerjarige) planten, die eenmalig of doordragend produceren.

Niet simpel als beginner

Geplaatst:

als je eenmalige dragers (diepvries) koopt dan beginnen deze te bloemen na 4 weken en daar nog eens 2 weken bij en je hebt vruchten.

deze dragen vruchten voor iets meer dan een maand.

daarna gedaan.

Je kan deze laten opvolgen als je 4 weken na je eerste planting er opnieuw koopt en plant.

zo volgt de 2de reeks op de vruchtencyclus van de eerste en zo verder zo kan je ook een hele zomer vruchten hebben.

dit kan je goed doen als je deze in bakken zet.

eenmalige dragers geven al hun vruchten (gemiddeld 30) op iets meer dan een maand en bij doordragers wordt dit verdeelt onder heel de zomer.

Geplaatst:

Alle aardbeien zijn meerjarige planten. Er bestaan geen eenjarige. Inderdaad kun je diepvriesplanten ( in verschillende leeftijden ) kopen, en die dragen lekker snel en afhankelijk van de maat ook veel. Je kán elk jaar nieuwe planten kopen ( frigo-planten) en van een zware kwaliteit. Maar dan ben je ook relatief duur uit.

Wat al gezegd werd, je kan door zelf stekken te nemen een eigen bestand opbouwen van 1 jarige , 2 jarige en 3 jarige planten ( leeftijd van de planten ) en zo altijd verzekerd zijn van een goede hoeveelheid 2 jarige planten , die het meest dragen.

Ik maai overigens de planten niet kaal in de herfst, dat doe ik in het voorjaar ( ong. maart )

Geplaatst:

haha. Nahhh. Diepvries is meer 'so - to - speak ' Frigo-planten zijn planten ( neuzen + wortels ) van 1 jaar oud , soms meer-neuzig en soms zelfs 2 jarig, die in koelcellen gedaan worden om er uit te halen op het moment dat ze aan de groei moeten ( eventueel onder geconditioneerde omstandigheden; licht en temperatuur ) om onafhankelijk van het seizoen toch aardbeien te kunnen laten groeien.

Geplaatst:

Aha, dan had Tomvdv mij op het verkeerde spoor gezet, want hij schreef wel degelijk over diepvries!

Dergelijke planten worden dan in kassen gekweekt om ervoor te zorgen dat we vroeg in het voorjaar al aardbeiden hebben, denk ik zo? Is niet echt iets voor ons hobbytelers dan.

Geplaatst:

Bio-fee, het is ook wel voor hobby-kweekers maar, A : zelf haal ik mijn kick o.a. uit het zelf stekken/zaaien/afleggen en ga zo maar door. Als ik snel een aardbei wil ga ik naar de biomarkt of groenteboer. maar zoals de een zijn/haar tuin met bestijdingsmiddelen schoon maakt doet de ander dat met slechts zijn/haar vingers(ik dus). En B : Er zit ook een prijskaartje aan

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

De doordragers geven het hele jaar door vruchten. De eenmalige dragers geven slechts vruchten aan het begin van de zomer. Het zijn beide meerjarige planten. Maar oude planten zijn minder productief dan jonge. Dus haal je regelmatig de oude planten weg.

Geplaatst:

Als men 60 plantjes zou hebben? Wat brengt het meest op dan ?

A, 60 doordragers

B, 20 vroege, 20 midden en 20 latere rassen

Ist vandage ni tis vo morge

Geplaatst:

De opbrengst zal per jaar verschillen. het ene jaar is het voorjaar mooi het andere jaar de zomer. Maar met B heb je wel het meeste kans op meer vruchten door de spreiding(ook van risico). Als je dan een slechte zomer hebt dan heb je wel bij vroege enkeldragers vruchten en anders weinig. Tenzij je in een kas teelt dan kan je als je dat wilt het weer wat helpen. En zeker ook niet vergeten als je B doet heb je ook minder kans op ziektes dan wel als je er ziektes in krijgt is niet je hele oogst in gevaar.

Geplaatst:

@Lorre. Je vraag doet vermoeden dat je denkt dat wanneer je van alle eenmaaldragende soorten ( vroege late enz ) er 20 neemt, je het hele seizoen zou dekken. En dat je daarmee kan tippen aan de doordragers, wat oogstspreiding ( tijdstippen ) aangaat.

Dit is niet het geval.

Doordragers gaan door tot in de herfst ( al is de oogst dan minder lekker )

Eenmaaldragers hebben maar heel weinig oogstspreiding, van enkele weken ) Die verschillen zijn wel merkbaar, maar eigenlijk minimaal, en gaan zéker niet door verderop in de zomer, laat staan de herfst.

Dus mij lijkt het een vergelijking van zeg maar appels met peren.

Geplaatst:

@lorre

Ik ga er vanuit dan niet het vele goed is maar het goede veel! Als je een heerlijke aardbei plant dan eet je met meer plezier dan wanneer je een minder smakelijke variant oogst.

Ga er maar van uit dat de vroege, niet doordragende aardbeien het meeste opleveren. Maar ze zijn wel allemaal rijp in een periode van enkele weken. Neem een lekkere soort zoals de gariguettes. Dit Franse soort is de meest gekweekte aardbei van Frankrijk. Dat doen ze daar niet voor niets zo. Ze zijn iets kleiner dan de vroege soorten uit Italie en Spanje, dus er komen relatief minder kilo's vanaf dan de concurrenten maar de klant betaalt graag wat meer voor een aardbei die erg lekker is!

Geplaatst:

@Bit

Dat was eigenlijk deels mijn vraag als ik met optie A doordragers een heel seizoen kan constant plukken. Kan dit ook met optie B en zou de opbrengst dan evenwaardig zijn.

Als je plaats heb voor 60 plantjes en je wilt een heel jaar wat aardbeien eten, welke optie zou je dan het best doen ?

Ist vandage ni tis vo morge

Geplaatst:

Nou ja, met dien verstande dus, dat "het hele jaar aardbeien" dus een maand of 4 is ( doordragers ), als je ze gewoon in de volle grond kweekt ( want dat kan ook nog : aardbeien vóórtrekken ) zou ik voor 20 / 20 / 20 gaan ja. Althans dat doe ik zelf. Waarvan dan die ene 20 dóórdragers zijn. Ik heb dus beide. Ik heb vroege , late en doordragers.

Maar Eerlijk gezegd, scheelt vroeg en laat dit jaar maar een week of 2 denk ik.

Er zijn vele topics hierover. Ook met proefnotities en beoordelingen over soortjes, over eigenschappen , over smaak enz.

Ps. De Gariguette vind ik ook erg lekker, en was dit jaar een van de eerste ( samen met de Eliany ) die rijp waren / zijn. Maar vind hem zeker niet mijn lekkerste

Smaken verschillen erg hoor. En het is trouwens bij mij ook de eerste die wat vlekkenziektes oploopt ( + de Lambada )

• 9 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...