Elizabet Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 2 weken geleden heb ik 2 jonge appelboompjes gekocht, een Notarisappel en een Gravestein. De kweker zei dat-ie er altijd de top uitknipte, maar dat ze nu nog wat klein waren (ik moest ze ook nog 2 weken in de pot laten voordat ik ze in de volle grond ging zetten). Dus volgens mij moet ik die top er nu nog uitknippen (als ik de kweker goed begrepen heb, ik had natuurlijk even moeten doorvragen over het hoe en wanneer)Kan dat kloppen volgens jullie? Het zijn halfstamboompjes en ze zijn nu ongeveer 1.60 hoog. De Gravestein begint al leuke zijtakjes te ontwikkelen, de Notaris doet t iets kalmer aan. Quote elizabet.nl
Bit Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Twee foto's ; van ieder boompje 1, helpt wel met beoordelen en bekijken Quote
Elizabet Geplaatst: 13 juni 2013 Auteur Geplaatst: 13 juni 2013 De Gravestein: en de Notarisappel Wat zou het beoogde effect zijn van de top eruit halen? Dat-ie juist nog harder de hoogte in gaat (snoeien doet groeien?) of juist dat-ie de zijtakken meer gaat ontwikkelen? Quote elizabet.nl
Elizabet Geplaatst: 13 juni 2013 Auteur Geplaatst: 13 juni 2013 Hm, suf, in mijn fotoprogramma stonden ze wel rechtop.. Maar zo is er ook wel genoeg te zien, toch? Quote elizabet.nl
Bit Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 Het effect zal zijn, als je topt, dat er meer energie gaat naar de zijtakken , en er misschien ook meer zijtakken gevormd zullen worden. Maar. Wanneer nu de bomen net in de grond staan ( nu of straks ) zou ik geloof ik helemaal niks doen dit jaar ( misschien komende winter voor het eerst ) Je zegt dat je halfstam-boompjes aangeschaft hebt. Ik neem aan dat je dat zeker weet. Dan gaat het om 2 bomen ( vooral de Gravesteiner ) die makkelijk 4 a 5 m hoog zullen worden op stammen waar je zittend onder door gaat kijken. Dat zijn best forse bomen dan hoor. Neem ik even aan dat je dat bewust zo gekozen hebt, en dan zou ik zeker nu nog niet aan het snoeien gaan. Lekker laten gaan. Je in de nazomer gaan inlezen op vruchtbomen - snoei, de redenen daarvoor, het hoe en wanneer. Je hebt nog ruim de tijd om je daar in te verdiepen want de 1e vruchten verschijnen dan ook ook voorlopig niet, maar met een jaar of wat des te meer. Zeer productieve bomen ! Komende november of anders begin maart volgend seizoen is het vroeg zat om eens te gaan kijken hoe of wat en of er wat uit moet, om deze boompjes te gaan vormen. ps: Zelf dacht ik te zien dat dit geen halfstamboompjes zijn , maar laagstam. Bovenstaand verhaaltje geldt halfstam. Laagstam is een ietsje ander verhaal. Quote
Bee Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 heb begin dit jaar een snoeicursus gehad bij VELT voor appelbomen, momenteel is het geen periode om dat soort snoei te gaan doen, dat doe je beter in het voorjaar ( wintersnoei ).eventjes de notities erbij genomen en winter : - appel : bij halfstam en hoogstam is stervorm aangeraden = open kruin met 3 à 4 gesteltakken zonder harttak. Bij laagstam: harttak behouden !! Maw de bedoeling is om je 3 of 4 beste eerste zijtakken te behouden en de harttak in te snoeien en dit jaar over jaar eens op een oog links, het jaar erop een oog rechts enz om die harttak in bedwang te houden en alle energie naar die gesteltakken te laten gaan ( waar dan later je fruit op moet komen ).Je moet wel zeker zijn dat je geen laagstam hebt natuurlijk... Quote
Bit Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 helemaal eens hoor Bee. Maar denk zelf ( als dit halfstam is ) dat de bomen nog niet zo ver zijn, ze beter een jaartje kan wachten met de snoei zoals jij zegt. Quote
Bee Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 lijken me inderdaad zeer jonge boompjes en ik deel ook je mening dat het misschien laagstammetjes zijn, ik heb dit jaar een aantal nieuwe halfstammetjes gezet en die zijn toch een pak groter...( 2x peer en 2x pruim ). Quote
Frank Houweling Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 Het zijn wel spilletjes ja.. maja, zolang ze maar gezond zijn zullen we maar zeggen Groeien doen ze vanzelf wel. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
wijo Geplaatst: 14 juni 2013 Geplaatst: 14 juni 2013 Ik heb voor drie jaar terug een (geënte) gravensteiner geplant en de top op ongeveer een meter er uit gesnoeid. Ik heb een snoeicursus gehad en in deze cursus werd geleerd dat een appelboom in augustus de kleinere takken gesnoeid kunnen worden. De energiestroom van de boom is dan laag en de boom kan dit dan verdragen. In februari kan er een wintersnoei plaats vinden. En deze beide perioden gebruik ik om mijn appelbomen te onderhouden en dit gaat goed tot nu toe.Ik schat dat de gravensteiner nu ongeveer zo'n zes, zeven jaar oud is en ik krijg dit jaar voor het eerst er al veel appels aan.Mijn bedoeling is om de boom laag te houden en daar snoei ik dan ook naar. Ik wil zonder ladder overal bij kunnen, hooguit een laag keukentrapje. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Elizabet Geplaatst: 14 juni 2013 Auteur Geplaatst: 14 juni 2013 Jullie hebben helemaal gelijk! Het zijn laagstammetjes. Heb toch echt om halfstammen gevraagd, maar me dus laagstammen laten aansmeren. Nu is dat helemaal niet erg, want ik dacht dat laagstammen meer struiken werden, en halfstammen kleine boompjes. En die wil ik eigenlijk, kleine boompjes. Meter of 3 hoog vind ik zat. Dus heeft de kweker mij in mijn onwetendheid goed aangevoeld, denk ik Bit, nu het laagstammen blijken te zijn, verandert dan je mening over het nog lekker even niks doen? Dat is wel mijn neiging, want zijn zijn nu gewoon prima aan het groeien in een vorm waarvan ik wel geloof dat die prima is voor ze. Dank allemaal voor de tips! Ik zal ns gaan zoeken naar een algemene snoeicursus, want ik kan lezen wat ik wil over snoeien, maar het blijft niet in mijn kop hangen. Denk dat ik t gewoon moet (zien) doen. Quote elizabet.nl
blije bakkus Geplaatst: 14 juni 2013 Geplaatst: 14 juni 2013 Een Notarisappel, leuk die heb ik ook .De termen halfstam, laagstam en hoogstam zeggen helaas niet zo veel. De gebruikte onderstam in combinatie met je ent is bepalend voor de groeikracht van je boom. Bij laagstam wordt vaak de zwakgroeiende onderstam M9 gebruikt, maar je kunt daar niet zomaar vanuit gaan. Of het een laagstam of halfstamboom wordt bepaal je zelf door de manier waarop je de boom snoeit. Laat je de kruin op 60 cm hoogte (laagstam) beginnen, of op 120 cm (halfstam). Je hebt nu nog alles zelf in de hand. Echter, hoe langer je wacht met snoeien, hoe meer je later misschien zult moeten corrigeren wat dan weer resulteert in latere vruchtbaarheid van de boom. Overigens is heb ik weleens gelezen dat M9 niet zo geschikt is als onderstam oor de Notarisappel. De vruchten zouden dan te groot worden en de kruin moeilijk te vormen. Niet om je te ontmoedigen maar ik wilde het toch even met je delen. Je boompjes zien er gezond uit overigens. Quote
Elizabet Geplaatst: 14 juni 2013 Auteur Geplaatst: 14 juni 2013 Ah, ik ging er nu vanuit dat het laagstammen zijn doordat de entknobbel vlak boven de wortels zit, maar de onderstam gaat nog groeien dus? Misschien toch slim als ik de kweker nog even bel dan, want ik heb nu dus eigenlijk geen idee wat ik heb En weten waar-ie op ge-ent is, is dus wel handig, begrijp ik. Qua zelf bepalen hoe de boom wordt: Als ik ze hoog genoeg vind, haal ik de top eruit, en zijtakken die ik te laag vind, haal ik ook weg. Maar niet nu, maar in augustus. Is dat een strategie? Ik reed trouwens gister langs een groot bord bij een kantoor 'Notarispraktijk Appel' En ik moest er serieus nog oven over nadenken waarom dat me nou zo bekend voor kwam Quote elizabet.nl
Bit Geplaatst: 14 juni 2013 Geplaatst: 14 juni 2013 Mocht je nu het idee gekregen hebben dat je nog zélf kan bepalen of het boompje een laagstam of een halfstam zal worden , door je wijze van snoeien ? Dat is toch écht niet het geval hoor. Je hebt laagstam ( dat is wel duidelijk. En die laagstammen kan je ook wat lager houden met snoeien of wat hoger laten worden afhankelijk van je snoei. Dat bedoeld Bijebakkes neem ik aan. De onderstam gaat niet groeien nee, niet noemenswaard in ieder geval. Het erop geënte deel gaat groeien. En jij bepaald door je snoei hoe groot je ze laat worden ( hoogstammen worden het nooit hoor , wees niet bang ( halfstammen ook niet trouwens; het zijn laagstammen ))Maar inderdaad. Ook laagstammen kun je uit laten groeien tot toch vrij forse kruinen, maar dus wel altijd op een lage stam. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.