Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft iemand hier soms ervaring mee?

De zoekfunctie leverde geen antwoord daarom deze vraag.

Ik vind dat die tomatensoort zich anders gedraagt dan de andere, er staan ook nog kerstomaatjes en Hobby F1 in die kas en die lijken veel beter te dragen.

Zelfs een tros bloemen met juist geteld één bloem er op!!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

De zaden komen van het Vlaams Zaadhuis en hebben enkel 'Homestead' als benaming.

Zie hier welke rare tomaten ik aan die planten krijg.

img661882061371116166.JPG

img661953041371116185.JPG

img662013131371116205.JPG

img662126031371116220.JPG

img662254051371116240.JPG

De Hobby F1 daarentegen geeft mooi ronde tomaten. De grond, bemesting en watergift is voor beiden gelijk.

img662335271371116298.JPG

img662460541371116320.JPG

Alle Homestead tomaten hebben dezelfde vorm, als het nu aan de eerste of tweede tros is od zelfs de derde.

Geplaatst:

Dit is de beschrijving van bij het vlaams zaadhuis:

Groeikrachtige plant met donkerrode vruchten tot meer dan 1 kg. Zéér productief.

Of het echt een Homestead tomaat is, betwijfel ik. Op engelse sites vind ik dat de homestead tomaat maximum 270 gr wordt.

Ik denk dat het vlaamse zaadhuis zich vergist heeft

Ik heb de Supersteak tomaat, die is ook zo geribbeld en kan 800gram wegen.

Er zijn veel soorten met zo'n ribbels, die op kleine pompoenen lijken.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Prachtig in hun lelijkheid, die tomaten. Als ze rood zijn zien ze er vast smakelijker uit

Zou je niet wat uitdunnen in die trossen Willy? Als ik het zo bezie, lijken me dat nog flink zware bollekes te worden.

En trouwens, kan je me vertellen welk bier in dat glas zit? Krijg er dorst van.

Geplaatst:

En trouwens, kan je me vertellen welk bier in dat glas zit? Krijg er dorst van.

Dat is een Grimbergen, lekker biertje en na een stuk of vijf ziet de wereld er veel beter uit.

Maar ik heb toch liever een Kasteel, betere smaak vind ik en reeds na één zie ik de wereld liever, hahaa 11%

Voor zover ik nu kan zien zou het best kunnen dat ik verkeerd zaad gekregen heb, en met mij vele andere klanten want ik kan moeilijk geloven dat het enkel in dit zakje is dat er ander zaad zit dan Homestaed.

Niet verwonderlijk dat ik het rare tomaten vind dan.

Het bestel nummer op het zakje is 0672.

Geplaatst:

Bordolese pap is giftig, dat was al lang geweten en staat ook duidelijk uitgelegd in het artikel waar je naar verwijst.

Het probleem zit hem onder andere in de grondvervuiling en de nefaste gevolgen voor het bodemleven.

In een serre is het al helemaal af te raden, je grond gaat eraan en goede bodemleven laat het afweten.

Iedereen mag natuurlijk gebruiken wat hij of zij verkiest, voor beginnelingen lijkt het een mirakeloplossing, echter als je zorgt voor een gezonde en evenwichtige bodem en een goed vruchtplan zijn al een hoop problemen te vermijden.

Ik teel mijn tomaten in een serre en moet gebruik nooit de "pap", wel max om de 4 jaar op dezelfde plaats en goede compost en echte mest, resultaat zeer mooie gezonde planten waar de kleinkinderen de vruchten kunnen plukken en naar binnen spelen.

Nogmaals geen kritiek maar toch even het vermelden waard denk ik, iedereen die het wil gaan gebruiken heel het artikel eens lezen is de moeite.

Ik trek trouwens de commerciële bio teelt in twijfel als men dit als biologisch blijft kwalificeren.

Vriendelijke Groetjes

Geplaatst:

De bodem in die nieuwe serre, kas, was allesbehalve goed te noemen.

Daar hebben vroeger tientallen jaren struiken en sierbomen gestaan met uitputting van de grond tot gevolg want er werd nooit bemest.

Zelf heb ik een redelijk grote hoeveelheid oude stalmest en compost ingewerkt en alles twee keer gefreesd om de kluiten te verkleinen, dat is gedeeltelijk gelukt.

Met wat ik nu zie, goed en slecht, denk ik er aan om volgend jaar eens vroege aardappelen te planten in die kas teneinde de grondstructuur te verbeteren.

Momenteel is de salade daar vergeven van de bladluizen, iets wat ik elders niet heb, ook niet in de oude kas.

Ik veronderstel dat er ook veel ondergrondse larven zitten want er is een mol in die kas gekomen, de gang zit ongeveer acht cm diep.

Nu ben ik niet voor de volle honderd procent bio-boer hoor al tracht ik er wel veel van te volgen. Doe mijn best maar blijkbaar is dat niet voldoende.

Geplaatst:

Beste Willy,

ik heb ook verleden jaar grond in productie genomen waar struiken en kleine bomen en veel gras op gestaan hebben.

Vergeven van de eimelten en andere wortelvreters, ik had ergens een tip gelezen om aardappel in de helft met een stokje in de grond te steken op ongeveer 10 cm en die om de paar dagen even te checken.

Elke keer had ik 10 tot 20 ritnaalden en een aantal emelten, nu vang ik er geen meer en ook geen problemen meer door wortelbeschadiging.

Voor je grond is geduld en bewerken de oplossing, in de winter staat mijn serre vol groenbemesting, spinazie en winterpostelijn bv.

We eten daar de hele winter van maar niet meer dan 1/3 de rest gaat de grond in samen met eigen compost en compost van Interleuven ( 12 EUR voor anderhalve ton zelf afgehaald) daar nog een beetje gedroogd koemest bij ( 9 EUR voor 20 kg).

Dit alles gemengd met geduld geeft je elk seizoen een zeer merkbare verbetering van de grond.

Trouwens door de goede bodemstructuur ook geen last van bladluizen.

Groetjes

Geplaatst:

Ik heb een paar jaar geleden ook de Homestead gezaaid ,het werden tomaten van meer dan 1kg,maar ik herinner me niet meer of ze zo erg gerimpeld waren. Ik weet wel nog dat het eerder struiktomaten waren, en de planten bleven eerder laag. Heb ze dus niet meer gezaaid, maar in de notities van alle rassen die ik bij hou staat dat het allemaal erg dikke vruchten waren, dus dat is ook al iets!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn 'Homestaed' tomaten deugen echt niet!

Van het Vlaams Zaadhuis kreeg ik als antwoord dat het wel degelijk 'Homestaed' is, maar als ik ga zoeken op internet dan vind ik nergens zulke geribbelde, allemaal mooi ronde tomaten.

En nu gaan ze ook rotten, daar waar bij de andere tomaten niets te zien is (Hobby en kerstomaat) vallen die grillige vormen in stukken op de grond.

Ook de trosvorming, bloemzetting en bevruchting laat veel te wensen over.

Rotte tomaten in de kas.

img672714071372049815.JPG

Overzicht van de drie soorten;

img672866471372049885.JPG

img672940511372049899.JPG

En nu maar terug wat details van de 'Homestaed' of wat voor soort ze ook mogen zijn.

img673041601372049973.JPG

img673149821372049994.JPG

Dezelfde met flits

img673273721372050034.JPG

De opbrengst van deze rij tomaten zal zeer klein zijn, sommige trossen dragen zelfs geen tomaten en ik heb ze allemaal gelijk getrild, dagelijks iets voor de middag.

Geplaatst:

Sorry, vergeten te tonen hoe 'warm' het nu wel is in de kas.

img673713411372050260.JPG

12 à 13° is echt niet om over naar huis te schrijven vind ik, we zijn toch eind juni????

De kerstomaatjes groeien bijna tegen het dak en er hangen honderden vruchtjes aan.

Geplaatst:

Tomaten kunnen rotten door een te traag metabolislme in de tomaat, in combinatie met hoge luchtvochtigheidgraad.

Bij vruchtsnoei verhoog je normaal de groeikracht en dus het metabolisme van de tomaten en zal je minder snel rottende vruchten

hebben. Jouw homestead zou ik sowieso op 3 tomaten per tros houden.

Bladsnoei verlaagt dan weer de groeikracht.

Geplaatst:

Met wat ik nu zie, goed en slecht, denk ik er aan om volgend jaar eens vroege aardappelen te planten in die kas teneinde de grondstructuur te verbeteren.

Dan kun je daar 3 jaar lang ook geen tomaten inzetten.....zonde toch?

Geplaatst:

Aalterse Willy schreef:

moet ik hieruit verstaan dat het wegnemen van blad om de tomaten te doen rijpen feitelijk niet goed is???

Willy, voor zover ik weet moet je, zeker nu nog, wat terughoudend zijn met blad wegnemen. In ieder geval niet verder dan de laagste tros, die nog moet rijpen. Zonder of met heel weinig blad is er geen goede stofwisseling (groei en rijping) in een plant mogelijk. Buiten heeft het wel zin om geleidelijk iets van onder weg te halen wat later in het seizoen (vanaf 2e helft augustus) om de 4 a 5 trossen zo veel mogelijk licht (geen echte zon) te geven. Dan hoeft de plant niet meer echt te groeien en alleen de trossen gevormde tomaten moeten nog rijpen. De onderste bladeren zijn dan vaak al lelijk en vergeeld en weghalen dan helpt ook om risico van aardappelziekte wat te beperken (ouder blad is gevoeliger voor aantasting). Of dit voor tomaten in de kas ook zo geldt durf ik niet te zeggen. Daar heb ik nog te weinig eigen ervaring mee.

In ieder geval ken ik geen enkele goede reden waarom het nodig zou zijn om vrij rigoureus blad van tomatenplanten weg te halen, zoals ik rondom vaak zie gebeuren. Ik zag nu zelfs al ergens planten staan, waarvan de onderste helft van de stam al volledig kaal is gemaakt.....terwijl zich net de eerste tros begint te vormen.... Als ik dan vraag waarom iemand dan doet, is het steevast: dan hangen de tomaten in de zon en worden ze rijp. Het klopt dat een tomaat van temperaturen van ca. 22 graden houdt. Het klopt ook dat veel licht goed is voor een tomaat. Maar dat tomaten liefst heel veel directe zon hebben: dat klopt niet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Itoero, moet ik hieruit verstaan dat het wegnemen van blad om de tomaten te doen rijpen feitelijk niet goed is???

Volgens mij is het inderdaad niet goed.

Voor zover ik weet, bestaan tomaten grotendeels uit verschillende soorten koolhydraten( suikers) en water.

Koolhydraten worden door fotosynthese gemaakt.

Fotosynthese vindt plaats in de bladeren.

Dus des te meer bladeren, des te groter en zoeter de tomaten.

Ik merk hier ook dat tomaten die meer directe zon hebben, kleiner blijven.

Ik heb overal de onderste bladeren weggehaald, dat is gemakkelijker om water te geven.

Mijn tomaten staan iets te dicht opeen, dus ik heb ook hogerin de plant wat gesnoeid.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik moet zeggen dat die lelijke tomaten erg lekker zijn, veel beter van smaak dan al de andere welke ik staan heb.

Na het afsnijden van de bladeren hebben enkele planten de 'plaag' gekregen en twee zijn er werkelijk afgestorven.

Dat doe ik volgend jaar dus niet meer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...