manolito Geplaatst: 8 juni 2011 Geplaatst: 8 juni 2011 Is wachten tot ik aan de plant kan zien dat hij mest/voeding nodig heeft een goede methode? Ik kom er net achter dat ik gele courgettes heb ipv groene heeft iemand hier ervaring mee? Is er veel verschil in smaak tov de groene courgette's? Ik had ze gezaaid in potjes en op de zolder in de vensterbank gezet, op de 3e dag kwamen ze allemaal op. Eerst 2 uurtje later zag ik nog twee en zelfde middag zag ik dat ze alle zes al gekiemd waren. Ik helrmaal gelukkig natuurlijk, mijn eerste courgette's en allemaal al zo snel gelukt, heb er toen twee naar de kweekkast in de tuin verplaatst waar het een stuk kouder is voor ze natuurlijk en een week later nog twee naar de tuin gedaan, vandaar het verschil in lengte vermoed ik. Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Mispel Geplaatst: 8 juni 2011 Geplaatst: 8 juni 2011 Dat verklaart idd 't verschil. Ik heb twee jaar geleden ook gele courgette gehad, verschilt niet bijzonder veel van de 'groene' variant. Ze zijn 't lekkerst als ze nog klein zijn. Als je ze erg groot laat worden, kan je er eigenlijk alleen nog maar soep van maken. Staat er op de verpakking geen uitleg over dosering? Quote
Lisa Geplaatst: 8 juni 2011 Geplaatst: 8 juni 2011 Nu zijn die 2 langsten gaan 'liggen' zeg maar, is dat normaal? het blad kleurt ook iets gelig... ik wil er een paar uitkiezen om vanmiddag over te zetten in grotere potten en vraag me nu af of ik die 2 grootste zal gebruiken of juist niet daar ze 'hangen' en iets verkleuren... Ik weet niet of je de planten al in hun uiteindelijke pot heb gezet. Maar zo niet dan is het het beste om ze tot aan de kiemblaadjes in de grond te zetten. Daardoor staan ze steviger in de grond. Je kan er voor kiezen om stokjes naast de plant te zetten om de 'stam' aan op te binden met touw als ze groter worden. Helemaal als ze in een pot staan, door de stokjes krijgt de wind dan minder vat op de plant. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
manolito Geplaatst: 10 juni 2011 Geplaatst: 10 juni 2011 nee de planten staan nog niet in de uiteindelijke pot, ga ik van het weekend doen. toch steunen dus, inmiddels 'liggen' ze alle 6. iets dieper overplanten dus, ik hoorde dat dat met tomaten ook een goed idee is? die twee die de grootsten waren zijn inmiddels de kleinsten geworden, misschien toch te warm gestaan denk ik... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Stampy Geplaatst: 11 juni 2011 Geplaatst: 11 juni 2011 Aangestoken door dit topic over courgettes ben ik overstag gegaan. Vanmorgen bij het tuincentrum 2 verfomfaaide courgettes gekocht. Toen ik even niet oplette zette de cassiere ze in een tasje en daarbij knakten de stelen.Nu ze in de pot staan heb ik de kapotte stelen weggeknipt en zal ik ze de komende tijd een beetje verwennen zodat ze zich goed kunnen herstellen. Quote
jasmin Geplaatst: 12 juni 2011 Geplaatst: 12 juni 2011 Kuch, kuch.... ik zou de beste aanhouden en de zwakste verwijderen... courgette planten hebben nogal wat ruimte nodig als ze eenmaal goed aanslaan en doorgroeien... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
manolito Geplaatst: 13 juni 2011 Geplaatst: 13 juni 2011 Ik heb nog een vraag, ik heb her en der in de tuin bladluis gesignaleerd, nu las ik op internet dat je tussen de tomaten heel goed knoflook kan planten omdat dat de luizen op afstand houd en tomaten/knoflook een goeie combinatie is om bij elkaar te zetten. nu is mijn vraag kan ik dit bij courgette ook doen? een teentje bij de pot in zeg maar, of is dat niet een goeie combinatie? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Frank vwl Geplaatst: 13 juni 2011 Geplaatst: 13 juni 2011 Mijn ervaring is dat de luizen zich niet echt tegen laten houden door knoflook of iets anders, vooral die zwarte vliegende luizen niet. Ik had hier wat last van witte vlieg waarop ik gele lijmvellen heb opgehangen. Ze zouden aangetrokken worden door de gele kleur. Er zitten nu ook honderden vliegende luizen op, dus misshcien wordne die er ook door aangetrokken? Ik heb sindsdien in ieder geval ook veel minder last van de luizen en de opgekrulde bladeren. Quote
Helly Geplaatst: 13 juni 2011 Geplaatst: 13 juni 2011 Die gele lijmvellen, heb je die zelf geknutseld of zo gekocht? Quote Good things come in small packages
Frank vwl Geplaatst: 13 juni 2011 Geplaatst: 13 juni 2011 Die heb ik zo gekocht, je schijnt ze ook zelf te kunnen maken maar dat is me te ingewikkeld. Het zijn zulke: http://www.multibazar.be/shop/buiten/aeroxon-gele-lijmvallen.html volgens mij heb ik ze ook bij dat adres besteld, maar dat weet ik niet meer zeker. Ze kostte me iets van 6 euro voor 10 vellen volgens mij, maar er kwam wel nog ongeveer evenveel aan verzendkosten bij. Ik heb ook de gele vlinders met plaklaagje besteld voor in potten en een gele plakstrook vna 6 meter maar de vellen werken veel beter dan die andere 2 lijmdingen. De lijm blijft e rook erg goed opzitten en de "plak kracht" wordt niet minder door water. En nee ik ben geen aandeelhouder van een gele lijmvallen bedrijf Quote
rommert Geplaatst: 13 juni 2011 Geplaatst: 13 juni 2011 er zijn ook van die gele draden die hadden wij ook voor bij de kalveren daar vlogen ook heelveel vliegen in een week waren de gele draden zwart geworden. Quote
Helly Geplaatst: 14 juni 2011 Geplaatst: 14 juni 2011 Rommert, ik dacht niet dat daar een lokmiddel op zat. Dat is alleen maar voor rondvliegende beestjes, niet voor beestjes die je bij je groenten wilt weg lokken. Heb even t linkje bekeken en ze zijn best nog wel groot zo op het fotootje te zien. Niet bepaald aantrekkelijk om de tuin mee te 'versieren'. Quote Good things come in small packages
Mispel Geplaatst: 16 juni 2011 Geplaatst: 16 juni 2011 Dit is de toestand bij mij: Uploaded with ImageShack.us Quote
Mispel Geplaatst: 23 juni 2011 Geplaatst: 23 juni 2011 Ik werd helemaal gek toen ik thuiskwam vandaag! Bij enkele planten zijn praktisch alle stengels en bladeren vergeeld, en de 'nieuwe' bladeren krijgen bruine randen en krullen op naar binnen. Wat maakt er mijn planten in godsnaam kapot? Quote
jasmin Geplaatst: 23 juni 2011 Geplaatst: 23 juni 2011 Niet toevallig deze week extra bemest, tegelijkertijd met het citrusboompje?? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Helly Geplaatst: 24 juni 2011 Geplaatst: 24 juni 2011 Hoeveel courgettes komen er eigenlijk aan 1 plant? Ik heb nu 1 van 1 plant gehaald, en 4 van een andere waar er nog 1 aan hangt en 1 mini die maar niet meer schijnt te groeien. Is dit t of komen er vanzelf weer meer aan? Mannelijke bloemen heb ik wel genoeg vergeleken bij vrouwelijke. Is dat gebruikelijk? Quote Good things come in small packages
Lisa Geplaatst: 24 juni 2011 Geplaatst: 24 juni 2011 Ik heb twee zelfbestuivende hybride varianten in de tuin staan. Dus ze zullen misschien wat meer vruchten geven dan andere soorten. Maar mijn ervaring is dat ze maar door blijven produceren. Ik heb nu met die twee planten telkens minimaal 2 courgettes op voorraad. Met twee mensen valt er al bijna niet tegenop te eten. In alles wat ik roerbak of wok tegenwoordig doe ik een courgette erdoorheen. Anders krijgen we het niet op. Ik heb trouwens ook zowel vrouwelijke als mannelijke bloemen. Soms een heleboel mannelijke tegelijk. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
bonnie f Geplaatst: 24 juni 2011 Geplaatst: 24 juni 2011 Helaas heb ik nu 1 vrouwelijke bloem maar nog geen mannelijke. Maar misschien komt het goed want ik geloof dat deze plant de zz bestuivende is.Maar je weet 't nooit.Ik heb nu ook een ronde die toch echt geen ronde vruchten gaat geven Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.