Dennis29 Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Hier doen de gele courgette's het juist heel slecht, als het van de week droog wordt gaan die eruut. Ik ben jaloers op je pruimen
Thessa Geplaatst: 2 september 2011 Auteur Geplaatst: 2 september 2011 (aangepast) Wat een oogst !gisteren hulp gehad van man lief, 20 kisten aardappels uit de grond gehaald !!! deel van de ; rode bieten, rapen, knoflook, courgettes, snijbiet, rodekool, sla, tomaten, komkommer, gezaaide ui en bosui eruit gehaald.de fruitbomen zijn bijna leeg, de appels en peren zitten in de kist en de ( 6 kisten ) pruimen staan nu op het vuur...de kweepeer moet nog afrijpen en de bramen geven voorlopig nog wel iets, en ook de vlier kan nog deels door rijpen.ik ga ook een deel verkopen langs de weg is niet meer te be eten als onbespoten / biologisch ! is hip toch alle loop paden omgespit tegen het onkruid, omschoffellen is niet meer te doen, je haald het om en 2 dagen later staat het weer als daarvoor....nu radicaal omgespit, goed tegen de camping kilo's foto's volgen nog ! 2 september 2011 aangepast door Gast kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Guus D Geplaatst: 2 september 2011 Geplaatst: 2 september 2011 Mooie oogst ben beniewd naar de fotos Omdat het kan.
Thessa Geplaatst: 4 september 2011 Auteur Geplaatst: 4 september 2011 Mooie oogst ben beniewd naar de fotos ze staan er op hoor bovenste bericht onderaan ! kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Thessa Geplaatst: 4 september 2011 Auteur Geplaatst: 4 september 2011 ik zie ze ook niet in het aller eerste bericht ik zet alles onder elkaar in 1 bericht....lekker overzichtelijk ! kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
geedee Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 Ja Ik heb ze gezien...ik dombo was op je blog aan t zoeken naar eerste bericht bovenaan
Guus D Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 ik zie ze ook niet in het aller eerste bericht ik zet alles onder elkaar in 1 bericht....lekker overzichtelijk ! slim, mooie oogst! Omdat het kan.
Thessa Geplaatst: 10 september 2011 Auteur Geplaatst: 10 september 2011 (aangepast) o wat een tegenvaller, ik had mooie zonnebloemen staan ( die volgens de verpakking laagstammig zijn maar inmiddels al 2 meter zijn )en die zijn van de week met de storm omgewaait, en heeft met de val ook de siermais mee omvergetrokken....maar ...........alles staat weer recht op !flink aan het stutten geweest, en nu maar hopen dat alles blijft staan en het verder niet slecht gaat krijgen..... vraag ;en tot mijn verbazing maar misschien is het beetje dom van mij komen er aan sommige snijbietjes bieten! er stond op de verpakking niets over een biet, maar alleen het blad ! lijkt me gezien de naam ook wel logiesch maar had het niet verwacht iemand ervaring mee, zijn ze bv te eten ?? 23 september 2011 aangepast door Gast kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Thessa Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Geplaatst: 12 september 2011 deze foto's zijn nog van de opbrengst van de aardappels die er uit zijn gehaald door man lief , inmiddels 2 kisten al leeg gegeten en er 3 verkocht !en zou ziet de voorraad kast er nu uit....er staan nog 6 kisten vol voor de opslag in de koelcel ( die nu uitstaat ) omdat het niet meer past..... en de stoofappeltjes ( die geraapt zijn onder een buurt boom ) zijn deels verwerkt tot slinger; kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Helly Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Zo wat een voorraad Thessa. Daar kan je nog wel even mee doen. Je verkoop-kast ziet er lekker en vol uit. En wat een leuk idee met de valappeltjes. Zo heb je er nog plezier van (door naar etende vogeltjes te kijken) Good things come in small packages
jeanne-heijmans Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 SUPER ziet er heerlijk uit, Jeanne
Thessa Geplaatst: 23 september 2011 Auteur Geplaatst: 23 september 2011 zo vandaag een veganist op bezoek gehad die voor 100 man koken moet dit weekend !! ze heeft lekker haar inkopen bij mij gedaan gedaan leuk om eens te kijken op haar site ; http://www.happyherbi.comzo is mijn moestuin in een klap uit de kosten ze heeft gekocht, aardappels, boerenkool, 3 soortjes sla, venkelblad, goudsbloem, peterselie, magi stengels, rapen, gele courgettes, gele en rode uien, pompoentje & appeltjes. zo ruimt ook weer lekker op kon het toch niet be eten en zij voordelig inkopen gedaan  en een beetje nagedacht over hoe ik het volgend jaar ga doen, ik wordt een beetje moe van al dat geschoffel tegen het onkruid,heb bedacht dat ik de hele tuin ( uitzondering de aardappels ? ivm aan aarden ?? of worden ze niet groen onder worteldoek ?) onder wortel doek ga leggen en daar onder rond om een laag schelpen tegen de slakken zodat die niet uit het gras naar mijn plantjes komen kruipen. in het wortel doek knip ik dan gaatjes waar de plantjes komen of snij een sleuf uit om een zaai bed te creeren.en er komt een heg van tamme bramen en frambozen ( bramen gaan dus verhuizen en van de frambozen krijg een aantal stekkies ) waar voor en achter een rij regels omheen komen.de tomaten, komkommers, augurken en paprika's gaan onder een tunnel van plastick.hoop zo het onkruid tegen te kunnen houden en de tomaten, komkommers, augurken en paprika's eerder te kunnen oogsten. heeft er nog iemand ervaring met wortel doek in de moestuin ?? mijn zwager heeft vaak grote lappen worteldoek over uit de aardbeienkas en die wil ik gaan gebruiken zodat de kosten beperkt blijven en elk jaar een nieuw stuk kan gebruiken .... en tot slot de vraag van een tijdje geleden nog maar eens niemand ervaring mee ?? vraag ;en tot mijn verbazing maar misschien is het beetje dom van mij komen er aan sommige snijbietjes bieten! er stond op de verpakking niets over een biet, maar alleen het blad ! lijkt me gezien de naam ook wel logiesch maar had het niet verwacht iemand ervaring mee, zijn ze bv te eten ?? kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
tine Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 Ik gebruik alleen worteldoek voor de sla en andijvie, dat bevalt mij prima. Inderdaad geen onkruid, grond droogt minder snel uit(zandgrond), geen kattenstront en de groente blijft schoner.
geedee Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 Ik heb rondom de "kruidenafdeling" kiezeltjes liggen en heb daar worteldoek onder liggen. Er komt wel onkruid aanwaaien maar dat is grotendeels gras en laat zich er makkelijk tussenuit trekken. Ik denk als je aanwaaiend zand of geknoeide grond erop steeds wegveegt, je nauwelijks onkruid hoeft te verwijderen.
Guus D Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 Zo wat een voorraad Thessa. Daar kan je nog wel even mee doen. Je verkoop-kast ziet er lekker en vol uit. En wat een leuk idee met de valappeltjes. Zo heb je er nog plezier van (door naar etende vogeltjes te kijken) Â Val appels heb ik ook gekregen van iemand, dan voer ik ze aan de geiten, als de appels helemaal rot zijn dan worden die geiten een beetje dronken, Omdat het kan.
Thessa Geplaatst: 25 september 2011 Auteur Geplaatst: 25 september 2011 Ik heb rondom de "kruidenafdeling" kiezeltjes liggen en heb daar worteldoek onder liggen. Er komt wel onkruid aanwaaien maar dat is grotendeels gras en laat zich er makkelijk tussenuit trekken. Ik denk als je aanwaaiend zand of geknoeide grond erop steeds wegveegt, je nauwelijks onkruid hoeft te verwijderen. daar had ik ook al aan gedacht, ik haal bij het schelpenstrandje in de buurt een aantal emmers schelpen en worteldoek en nieuwe stenen zijn ook al geregeld mede als beton gaas om een mooie bramen/frambozen ( van laats genoemde zijn 2 soorten stekjes onderweg van lieve mensen ) heg mee te creeren dus heb nu eigenlijk al zin om te beginnen....maar ja er moet eerst nog mest over en de tuin is nog lang niet leeg !! ha ha ongeduld....  ben trouwens nog op zoek naar groene struiken die ik kan gebruiken om kerst stukken in oase mee te maken zoals ;skimmia en hulst....zou je die kunnen stekken ?? er komen trouwens ook nog soortjes pioennen, ( er staat altijd een mannetje met joekels van stekkies op de koninginnenmarkt ga ze daar halen , 30 april.....duurt nog zo lang...) gaat me veel geld schelen omdat ik elke week dat ze er zijn minimaal 2 bossen koop, ze zijn zo mooi ....  en volgend jaar ook schorseneren, asperges, paarse aardappel en meer van zuks proberen...ik ga de uitdaging aan  enne....om de eigenaar van de grond van de moestuin te bedanken ( kreeg ook nog 4 kisten appels van hem ) heb ik vanmorgen 2 appel taarten langs gebracht !! en de gulle gever van de andere 5 kisten appels heb ook een appeltaart gekregen met grappige cupcakes versiert als paddenstoellen er op en ga zo de sap machine proberen hij moet eerst nog onder een laag stof vandaan..... kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Thessa Geplaatst: 25 september 2011 Auteur Geplaatst: 25 september 2011 gevonden op het net; ( handig om te weten voor komend voorjaar ) Schorseneren telen als echte wintergroente  schorseneer (Scorzonera hispanica)Schorseneer: composietenfamilie ofwel samengesteldbloemigen.Vertaling: Scorzone = zwarte adder in het Italiaans, naam werd toegekend door Linnaeus. Ook Scorza nera = zwarte schil. Andere benaming: Nero's, of surrogaat voor Asperges. Oorsprong: vanuit het Middellandse zeegebied.De verbouwing van de groente is al van de 16de eeuw bekend. Zaaien: vanaf midden april tot en met midden mei.Leg 2 zaden samen per keer en doe dit met 12 cm tussenruimte.Gebruik ook hier weer markeringszaad.(bvb. Radijsjes) Vervolgens maak je rijen (met tussenruimte van 25 cm). Vervroegd zaaien leid onherroepelijk tot doorschieters.Regelmatig schoffelen tegen onkruid is zeer belangrijk. Wortelen die overgaan tot zaadvorming kunnen enkele jaren behouden worden om zaad van te winnen. Deze worden apart uitgeplant en kunnen dan blijven staan. De zaadstengel heeft een lengte van 50 cm tot een meter lang. ---> ondersteuning van de stengel is noodzakelijk. Bloemen zijn geel van kleur en verspreiden een vanilleachtige geur. de bloemenhoofdjes openen zich bij de morgen en sluiten omstreeks de middag. de bestuiving gebeurd door zelfbestuiving of kruisbestuiving. de zaden zijn langwerpig en dun, en worden ietwat voor de afrijping aan de moederplant eraf gehaald (De pluisjes moeten verwijderd worden). de zaden rijpen niet tegelijkertijd af.(Tussentijds oogsten dus). Tip : er zijn reeds goede zaden te verkrijgen die niet doorschieten! Vb.: verbeterde reuzen (niet schieters), Russische en Deense Reuzen. Bodem: De grond moet diep bewerkt worden minimum 40 cm en er mag nadien niet meer over gelopen worden (tegen dichtslaan van de bodem). Zware kleigronden geven soms problemen om mooie rechte wortelen te telen. Het perceel dat we hiervoor voorzien klasseren we onder de wortelgewassen en bij het toepassen van de wisselbouw nemen we een teeltafwisseling van 1 op 4 jaar. Zorg ook steeds voor een goede vochthuishouding, voor een gelijkmatige groei. Bemesten: de planten staan een lange periode in de grond en halen hun voorzieningen uit de bodem die voorheen bewerkt was met vinasse, houtasse, patentkali,... De stikstofbehoeften (N2) mogen niet te hoog liggen, dit geeft eerder een weelderige groei en minder mooie wortelen. Pas nooit verse stalmest of halfverteerde mest toe. Evenals verse kompost leiden tot minder fraaie wortelen. Oogsten: Op voorhand het perceel bevochtigen met veel water laat toe de wortelen makkelijker te rooien. We gebruiken vervolgens de spade of een spitriek. Voorzichtigheid is hier wel geboden, daar de wortelen makkelijk afbreken. (Recht naar boven trekken is de boodschap). Soms is het nodig in zwaardere bodems, om een spitvoor aan te maken alvorens je de wortelen kunt rooien. De periode van oogsten begint vanaf november en kan aangehouden worden tot einde maart. (De planten zijn dan ook wintervast). De normale wortellengte = 30 cm en de dikte is een 4 tal cm. In het voorjaar loopt de plant terug uit, maar moet dan inboeten aan kwaliteit. Bewaar de wortelen in hoge luchtvochtigheid en koel. Zo zijn ze enkele dagen houdbaar. Ziekten: Meeldauw en witte roest is een veelvuldige voorkomende aantasting. Op zich geen groot probleem, daar we enkel de wortelen nodig hebben. (Deze blijven gespaard van de ziekte). Probeer hier dan ook geen onnodige herbiciden te gebruiken en creëer eerder grotere afstanden tussen je gewassen.(Tegen het overbrengen van infecties op andere planten). Tip: opruiming van afval (blad e.d.) best niet composteren eerder verbranden. Wanneer de composthoop niet de nodige temperatuur behoudt zouden de schimmels zich verder kunnen verspreiden, wat hier niet aan de orde is. Keuken: de wortelen worden eerst goed afgeborsteld alvorens we de schil gaan verwijderen.De schil kan met een gewoon 'wortelschillertje' verwijderd worden.We beginnen met schillen bovenaan en eindigen onderaan de wortel en met de linkerhand houden we de kop van de schorseneer vast. Het moet niet gezegd worden waarom deze wortel de naam heeft meegekregen van keukenmeidenverdriet. De slijmstof die bij het schillen tevoorschijn komt zorgt voor kleverige vuile handen. Je kunt plastieken handschoenen gebruiken, doch dit werkt weinig praktisch.  Voorzie een badje met water en azijn (1/2 glaasje azijn), dit laat toe de witte kleur van de wortel te behouden. Vervolgens leg je de ganse geschilde wortel in het water en snijdt hem in stukjes van een 3 centimeter. (De kop verwijder je natuurlijk). Op deze manier blijven je handen proper! Soms wordt de wortel eerst gekookt en dan geschild, dit lijkt mij ook niet zo praktisch. Voor het koken voegen we zout en citroensap toe aan het kookwater. (de citroen werkt als anti-oxydant).Ze hebben een weinig tijd nodig om gaar te koken (naargelang de dikte en bereiding). Enkele toepassingen voor verwerking:  Als beignet gebakken in frituurvet. (Eerst bijna gaar koken, daarna in de bloem mengen). Gewoon afgekookt met een witte melksaus in kaas met peterselie. Voor de fanaten onder ons kunnen ze ook rauw gegeten worden . Tip: het jonge blad kan gebruikt worden in salades, oudere bladeren vertonen dikwijls snel ziekten (schimmels, e.d.) Gezondheid: ze bevatten een bron van ijzer, fosfor, eiwitten, koolhydraten en een hoge dosis aan inuline (poly-sacharide). Alweer een goede groente voor diabetici. Tot slot: een zeer makkelijke groente die weinig omzien vraagt. Rijk aan vitaminen en mineralen Asperge : Asparagus officinalis (Asparagaceae) Oorsprong: Asperges deden hun eerste intrede in Egypte 5000 jaar v.C. en werden later door de Romeinen aangewend voor de medicinale krachten (officinalis = apothekers erkenning).Pas veel later werd de asperge toegepast in de culinaire sector.We kennen de groene en witte soorten alsook de paarse. Standplaats: De aspergeplant komt inheems voor in onze duinen aan zee.De planten zijn meerderjarig en vormen ondergronds uitlopers (klauwen = vakterm ) die elk jaar opnieuw voor verse asperges zorgen.Ze kunnen een hoogte bereiken van 2 meter en onderscheiden zich in mannelijke en vrouwelijke planten. Dit laatste is belangrijk om een maximale opbrengst te kunnen bekomen.Ze staan op een 'vast bed' in de groentetuin en hebben een korte productieperiode. Dit wil zeggen dat er vanaf eind april t.e.m. juni asperges gestoken kunnen worden voor consumptie.De betere plaats is dan ook een zandbodem die snel opwarmt.Probeer het 'plantbed' dan ook zodanig in te plannen dat de zon een volledige dekking geeft.Na het 12de jaar worden de aspergeklauwen verwijderd, daar deze enkel taaie loten produceren die niet meer aan te wenden zijn voor culinair gebruik.Zet daarna op dezelfde plaats nooit nieuwe aspergeplanten om ziekten te vermijden. (aspergemoeheid). Opkweek van plantjes: We nemen een drietal zaden per potje (gevuld met kompost).Zaaidiepte = 1 a 2 cm. (zaaien vanaf eind maart).We dekken af met een laagje compost gemengd met wit zand en bevochtigen.Vervolgens dunnen we de kiemplantjes uit op 1 stuk. (sterkste behouden). Tip: Week het zaad 2 dagen op voorhand, dit kort de kiemperiode enorm in en geeft veel meer slaagkansen.Eigen gewonnen zaad kan je best ontsmetten door warmtebaden toe te passen.Normale kiemduur is 6 weken, voorgeweekte zaden ontkiemen in een 3 tal weken.Kweek de plantjes op in een serre en snij het loof af omstreeks eind oktober.Vervolgens planten we het éénjarig zetgoed op een klaargemaakt bed van 20 cm diep X 50 breed. (Beste periode hiervoor is begin april). Controleer hier de klauwen al voor mogelijke ziekten en of schimmels !Selecteer enkel de forsere klauwen met het meest aantal ogen (uitlopers).Leg 3 klauwen per lopende meter met de ogen in dezelfde richting. ---> Planten lopen anders na enkele jaren uit hun plantbed!een andere mogelijkheid is om ineens 2 jarig plantgoed aan te kopen en onmiddellijk op hun vaste plaats te zetten. Dit heeft 1 groot voordeel, dat we de mannelijke planten kunnen onderscheiden van de vrouwelijke. (Productiviteit = 1/4 de hoger bij mannelijke planten).Vervolgens dekken we de klauwen af met pure dekgrond, niet met kompost of stalmest daar deze enkel voor ziekten en schimmels kunnen zorgen. Dekgrond: het eerste jaar: 7 cm hoog. het tweede jaar: 15 cm hoog vanaf het derde jaar: 20 cm en meer Een zwart plastiek zeil kan over de bedding gelegd worden om een betere opwarming te bewerkstelligen. (Dit kan vanaf maart en vervroegd de oogst met 1 maand).Het onderdrukt beter het onkruid en zorgt voor een drogere bodem die losser is om te bewerken.Soms wordt er ook met grondverwarming gewerkt, doch voor de kleine tuinier is dit qua kosten niet haalbaar.Reken alvast op een 60 tal planten om wekelijks asperges te kunnen eten met 4 personen. Oogstperiode:  Het eerste jaar blijven de planten onaangeroerd. Vanaf het 2de jaar kan de eerste trek plaatsvinden tussen eind april en de eerste 2 weken van mei. Het 3de jaar tussen eind april en begin juni. Vanaf het 4de jaar vanaf mei t.e.m. midden juni. Wanneer je in het 12de jaar zit is de plant 'op' en kan er getrokken worden tot zolang de plant scheuten vormt. (Vervolgens de klauwen opruimen, niet composteren).Onderhoud: De planten worden aangeaard door fijn zand, en zodra ze de 'kop' opsteken kunnen ze gestoken of uitgedraaid worden.Probeer steeds de volledige stengel te verwijderen, zodat er geen resten achterblijven die voor kroonrot of roest kunnen zorgen. Tip: oogst geen asperges meer vanaf de 4de week van juni, (tot 21 juni de langste dag) zodat de plant weer volledig kan uitgroeien, en zorgen voor de nodige bouwstoffen voor het komende jaar.Vanaf eind oktober snij ik het loof af tot op 10 cm van de grond.Persoonlijk composteer ik geen loof van asperges, daar roest, voetziekte en aspergekevers zich anders makkelijk kunnen voortzetten in de composthoop.Je zal zien dat het kleine stengeltje na enkele vriesdagen makkelijk verwijderd kan worden.Vergeet dit niet te doen, om geen ziekten of schimmels te krijgen op je nieuwe ondergrondse uitlopers.Vervolgens trekken we de bermen terug gelijk met de grond, om ze in het voorjaar weer op te hopen. We doen dit om een luchtige bodem te behouden en onkruid te onderdrukken. Bemesting: Voorzie de eerste 2 jaar een flinke laag mest in de voren die zich naast het bed bevinden.Een goeie mest is paardenmest of koemest die reeds 2 jaar heeft gelegen. (Mest mag niet meer ruiken, anders is hij nog niet volledig omgezet !) Tip: gebruik vlas i.p.v. stro tussen de mest, dit maakt het bewerken makkelijker en houdt de grond ook lichter.Gebruik de daaropvolgende jaren een goede compost, met kaliumtoevoeging.Stikstof is minder noodzakelijk en zorgt eerder voor kwaliteitsafname en vorming van mogelijke ziekten en schimmels. Mogelijke ziekten : - Aspergevlieg (Platyparea poeciloptera)- Aspergekever (Criocerissoorten)- Schimmels- Voetziekte (Fusarium), kroonrot- Grijsrot (Gotrytis cinrea)- Aspergeroest (Puccinia asparagi)- Violetwortelrot (Rhizoctonia)- Topsterfte Witte, groene of paarse ?Groene asperges zijn bij ons deels inheems en deels import vanuit de V.S. De witte daarentegen zijn alom te verkrijgen bij onze telers ! De kleur staat niet voor kwaliteit, maar wel voor smaak. De kwaliteitsklasse daarentegen zit hem in de dikte en lengte van de stengel. Je hebt klasse I, klasse II, klasse Extra.Witte asperges hebben een iets langere kooktijd nodig, terwijl groene sneller gaar zijn. Daar deze bovengronds groeien, hebben ze meer nutriënten en vitaminen in zich, dan de ondergrondse. (Hier is er trouwens nog geen sprake van fotosynthese en opbouw van bladgroen).Groene asperges bevatten een hoger gehalte aan vitamine A en C en zijn minder vezelachtig. Voedingswaarden: Bestaat uit 94 % water, 3 % koolhydraten, 1 % eiwitten, 16 % calorieën. Verder bevatten ze vitaminen A, B, C, kalium, calcium, ijzer, vezels..... Keuken: Asperges worden geschild gebruikt. (Groene niet indien vers gebruikt). Het schillen gebeurt van 'kop naar voet' met een aspergeschillertje.Het bruikbare stuk onderscheidt zich makkelijk van het taaie voetje, door middel van wijsvinger en duim te gebruiken en de asperge te 'plooien'. Het 'kritieke' punt is daar waar de asperge breekt.Gooi de schillen en resten van de groente nooit weg, maar gebruik ze eventueel als smaakmaker voor de soep. Verder zijn andere toepassingen gekend:- Asperges in bladerdeeg (als voorgerecht).- Asperges met kaassaus gegarneerd met hard gekookte eieren in stukjes geprakt.- Asperges gebakken of gekookt in eiergerechten.- enz... Je kan asperges een tijdje bewaren in de koelcel, maak hiervoor gebruik van een vochtige keukendoek en wikkel ze hierin. Hier geldt de boodschap hoe koeler hoe beter.Asperges die een tijdje gelegen hebben kunnen zuurder van smaak worden.Snij ze aan de voet af en leg ze een tijdje in water zodat ze zich weer kunnen volzuigen.Het zou mogelijk zijn ze in te vriezen (na het blancheren), doe dit dan met het kookvocht erbij.Al bij al is het een excellente groente die ietwat duurder is, maar gezien de intensieve uren die men moet investeren en de grond die het ganse jaar bezet blijft maakt dat deze asperge een culinair hoogstandje is. waar kopen jullie zo iets ?? ook wil ik de paarse poot aardappeltjes....en nu alvast de winter plantuitjes . kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
geedee Geplaatst: 25 september 2011 Geplaatst: 25 september 2011 ben trouwens nog op zoek naar groene struiken die ik kan gebruiken om kerst stukken in oase mee te maken zoals ;skimmia en hulst.... Buxus gebruik ik ook altijd in kerststukjes; zijn makkelijk te stekken; ik duw wat ik snoei gewoon in de grond op een verlaten achterdoorplekje en 9 van de 10 gaan aan ( wel ff geduld hebben wortelen soms langzaam en pas verplanten na een jaar). En hedera ...ook makkelijk en wintergroen.
Kruidje Geplaatst: 27 september 2011 Geplaatst: 27 september 2011 Onze skimmia moet ik kalken want hij begint dood te gaan (wist eerst niet dat die kalk nodig heeft). De hulst zit ik net te verwijderen omdat het zo'n vreeselijk prikspul is. Schorseneren zijn lekker, maar bereiden is gedoe. Een tijdlang waren we er hier helemaal gek op. Kwam ooit de tip tegen van eerst koken en dan schillen. Dan heb je geen last meer van dat kleverige ('t schilt alleen niet zo prettig). Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Thessa Geplaatst: 29 september 2011 Auteur Geplaatst: 29 september 2011 vandaag een begin gemaakt met de nieuwe ideen....de japanse framboos opgehaald mocht een complete struik bij iemand ophalen, en lekker er zat nog flink aan... nu staat ie even in een flinke bak met natte potgrond en misschien morgen kan ie de grond in, maar dan moet eerst het worteldoek liggen en de stenen er langs, de ijzermat bevestigt worden tegen de palen.....( ook vandaag opgehaald )nog een flinke klus....wordt vervolgt met foto's kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Thessa Geplaatst: 30 september 2011 Auteur Geplaatst: 30 september 2011 eeehhmmm eerste fout al gemaakt met het worteldoek.....heb de prijtjes uitgezet in gaatjes in het worteldoek, ( ze waren uitgezaait en stonden in de weg )staat allemaal prachtig ...maar..........als ze er uit moeten kan ik ze niet met de schop uit de grond wippen..... ha ha zal dan alles kapot moeten knippen....niet goed over nagedacht..... beter nadenken wat ik doe.... kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
geedee Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Het is ff wat klungelen ...maar met een (lange) priem of schroevendraaier een "baantje" rond de preiplant trekken, trek je ze niet stuk maar wel eruit zonder je worteldoek te verknoeien. Ik knip altijd kruisjes in worteldoek. Al naar gelang de ruimte die de plant nodig heeft , vouw ik die hoekjes dan naar beneden en als ik moet oogsten past er een plantenschep er wel doorheen Dus wat jij nu ook nog kan is die kruisjes knippen (de preiplant in het midden vh kruisje zeg maar). Dat geeft extra ruimte om met bijvoorbeeld een lange smalle plantschep de prei eruit te wippen. Je hebt dan geen gaten in je wortel doek , en die plantgaten die zo ontstaan in je worteldoek kun je volgende keer weer gewoon gebruiken .
Thessa Geplaatst: 3 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2011 wat een goeie die smalle schep !! had ik nog niet over nagedacht.....ik had al kruisjes gesneden met het stainleymes had ik me ook bedacht handig als de plant meer ruimte nodig heeft... ik zal z'n schepje op mijn sint verlanglijstje zetten, achter al mijn zaden, plantgoed....ha ha dank voor het mee denken kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Aanbevolen berichten