Ga naar inhoud

Schorseneren bruikbaar na bloei? Wel of niet ruimen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Door de lange, natte winter heb ik een stuk van mijn schorsenerenveldje laten staan. Voor een deel ook omdat de wortels niet zo groot waren als normaal en er weinig aan te eten viel. Ze staan inmiddels op bloeien. Ik vraag me nu af of ik dat veldje nu ruim om het voor iets anders te gebruiken, of gewoon afwacht en de schorseneren later alsnog gebruik? Blijven de wortels bruikbaar na de bloei?

• 3 years later...
Geplaatst:

Ik had bij Vreeken twee oude soorten besteld, heb daar wat van gezaaid een paar jaar geleden, maar de zakjes zijn weg en ik weet dus niet welke soort ik nu in de bloei heb staan. Anders leek het wel wat om te proberen zaad te winnen en dan hier te vragen hoe ik dat moet doen.

Ze bloeien heel mooi en er komen veel insecten op af.

2444a12491466321189.jpg

Geplaatst:

Ook ik had vorig jaar door ziekte de schorseneren laten staan.

Ze hebben mooi gebloeid en zaad gemaakt, al waren het hele andere planten/ bloemen als die op de foto van Huub.

Ze bloeiden geel op lange stengels:

download-192241466325494.jpg

De wortels worden houtig verdikken en zijn niet lekker meer.

Wel krijg je mooi zaad.

De laatste jaren heb ik wel een zeer slechte opkomst bij het zaaien wat ik erg jammer vind omdat ik ze graag eet.

Geplaatst:

Huub, is dat niet Borage, komkommerkruid? Daar komen inderdaad veel insecten op af.

Zelf zou ik de schorseneren ruimen na de bloei. Eerst de zaden winnen en dan ruimen natuurlijk, dan kun je het komende jaar ook weer schorseneren zaaien.

Geplaatst:

Dank je Flup, nee dit is geen borage. Ik ken het verschil en ja, de bloemen lijken er wel op.

Naar aanleiding van het plaatje hierboven van Patrijs, kijk ik even op Google naar bloeiende schorseneren, maar dit (zie mijn foto) lijkt er helemaal niet op. Het zijn dus helemaal geen schorseneren. Twee jaar geleden heb ik een bloemenmengsel gezaaid en vorig jaar waren hier alleen bladeren te zijn, zoals van weegbree, ook wel lijkend op schorseneer. Dit jaar kwam de bloei, en ik nam maar aan dat het de schorseneren waren, die ik toen ook gezaaid had.

Geplaatst: (aangepast)

@Erny, ik plaats foto's van de planten in het identificatietopic omdat het onderwerp hier verder niet thuishoort.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Mijn perkje met schorseneren wordt steeds wat voller en mooier. Ze bloeien mooi geel, en ruiken heerlijk. Jammer dat het nu een paar keer heeft geregend want dan is alles een beetje uitgezakt en plat. Maar dan knip ik de stelen weg en komt er weer mooi blad. Wat je kunt eten ook.

"Besides the root, for which we chiefly grow the plant, the leaves can also be eaten, especially the young ones--usually after boiling, but the "beards" (especially young, fresh, and thus tender leaves) can be eaten raw. Young shoots can be used in the much same way as asparagus. And the pretty flowers are edible and can be added to salads (they are said to have an aroma reminiscent of cocoa). "

(van http://growingtaste.com/ )

(foto van 24-7)

IMG389568061461770070.JPG

• 3 years later...
Geplaatst:

Ik was gisteren even met de paden bezig, toen ik in de tuin van mijn inmiddels vertrokken tuinbuurman iets zag opkomen dat ik niet kende...

Schorseneer.jpg.c49ecca3629055b185811311f82b88cf.jpg

Hij had wel ergens schorseneren gehad, maar die hadden vorig seizoen al gebloeid, dus ik dacht dat die nu weg zouden zijn.

Ik heb op het internet plaatjes van schorseneren opgezocht, dat blijkt het dan toch te zijn, en het schijnt een kortlevende vaste plant te zijn, dus niet beperkt tot een tweejarige levensduur. Dan ga ik deze plantjes gewoon bij mij neerzetten, op z'n minst is de bloei mooi, ik heb afgelopen seizoen een foto gemaakt, op 5 Juni zagen ze er zo uit:

48006452321_2e6c8163ef_o.jpg

Geplaatst:

Ik had 3 jaar terug schorseneren in de tuin gezaaid en nog steeds komen er planten op. Het meeste heb ik wel weggehaald, maar eigenlijk is een schorsenerenbloemperk ook geen verkeerd idee. Schorseneren vind ik zelf niet zo smakelijk. En erg omslachtig schoonmaken ook, maar voor de mooi en de zaden mag het wel blijven staan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...