JdS Geplaatst: 7 juni 2013 Geplaatst: 7 juni 2013 Hallo,ik heb frambozen in de tuin staan (Tulameen en Autumn Bliss) en had deze voor de zekerheid in een (zelfgemaakte) bak gezet, gemaakt van grote grindtegels.Deze bak is dus 40cm diep, maar ik krijg nog steeds uitlopers buiten de bak. Moet ik de bak nog dieper maken? Of weten jullie zeker dat 40cm genoeg is en zouden ze tussen de kieren gekropen zijn? Lijkt mij onwaarschijnlijk (heb de tegels zo netjes mogelijk tegen elkaar gezet). Wie heeft er succes met inperken framboos? alvast bedankt,jds Quote
Bit Geplaatst: 7 juni 2013 Geplaatst: 7 juni 2013 Framboos maakt meerdere soorten wortels. De sterkere wortels waar de plant zich mee vastzet, en die de vochthuishouding op diepere grond regelt. ( frambozen wortelen verder niet echt heel diep ) en dan een dik pakket kleine wortels die erg oppervlakkig wortelen; de voeding / haarwortels. Mulchen is daarom ook zo belangrijk bij Framboos ( veel vruchtstruiken trouwens ) Dan heb je daar de uitlopers. Die gaan dacht ik niet zo diep hoor. wel eens op 30 - 40 cm gezien, maar dieper ? Heel andere optie waar je niet om vraagt : gewoon wegschoffelen ? Die uitlopers dus. Staan ze na een maand er weer, ja oké. Schoffel je m weer weg. 3x 1 minuut werk in het jaar. Quote
JdS Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Geplaatst: 7 juni 2013 hoi bit, bedankt voor je reactie. Dat schoffelen is inderdaad niet zo erg om te doen, maar dat wordt wat lastiger als het in het gazon is of in de tuin van de buren Misschien moet ik voor de zekerheid 50cm aanhouden als "afschermdiepte". Quote
znikki Geplaatst: 7 juni 2013 Geplaatst: 7 juni 2013 Frambozenwortels vinden overal hun weg, het zijn enorme woekeraars. Wij hebben 4 struiken in de moestuin, en ik vind OVERAL mini-framboosjes die vanuit de hoofdwortel worden verspreid over de rest van de tuin.Gewoon schoffelen/weghalen, kleine moeite en de plant leeft er wel om! Quote Living in a world where unicorns eat rainbows and poop butterflies..
Jennywhere Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Misschien leuk om wat vandie uitlopertjes te slijten bij familie, vrienden en collega's! zo heb ik met een aantal collega's nu een uitwissegroepje. Laatt heb ik voor hun de stekken van mijn vijg megebracht, en vandaag kreeg ik daar frambozen voor terug! Hardstikke leuk! Groetjes! Quote
bio-fee Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Ik heb vandaag de uitlopers die mijn herfstframboos dit jaar gevormd heeft, eruit getrokken. Ik schrok ervan tot hoever er nog wortels reikten: tot wel bijna een meter van de plant af! Ik heb er zoveel mogelijk uitgetrokken maar dat ging niet zonder de rest van de tuin omver te woelen. Nou was dat niet zo erg omdat er nu toch niks stond, maar ik kan me zo voorstellen dat het best wel moeilijk wordt om zo'n woekerframboos echt goed in toom te houden, zonder dat het ten koste gaat van de rest van de tuin. En daarbij... ik begreep dat de herfstframboos volgend jaar vruchten geeft op de nieuwe uitlopers...? Die heb ik nu dus allemaal weggetrokken, want ze groeiden op bijna een halve meter afstand van de oorspronkelijke plant en dat past niet in mijn tuinplan... Heb ik nu dan mijn oogst voor volgend jaar verwoest...??? Oh ter info: dit is nu het tweede jaar dat de framboos er staat en hij is dit jaar ENORM gegroeid. Hij gaf superveel grote, lekkere frambozen. Quote
weknow Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Het zal wel meevallen, Biofee. Normaal maakt hij in het voorjaar (april ca. komen die boven) nieuwe scheuten ook bij je huidige plant, meer dan de 5 a 6 die je nodig hebt voor vruchten. Kans dat je dan zelfs wat moet dunnen. Als het weer zo een zachte winter wordt als afgelopen jaar, kun je zelfs misschien 2x oogsten. In juni op de scheuten van dit jaar nog eens als je enkele wat inkort tot pakweg 50 cm. Bij een zomerframboos ben je meer afhankelijk van de nieuwe scheuten die hij de afgelopen maanden gevormd heeft. Herfstframbozen lopen uit vooral na de winter. (Maar dit jaar zeker gaat alles niet helemaal volgens het boekje. Zeer zachte winter, warm voorjaar, droge zomer en het najaar is tot hiertoe weer aan de warme kant Ik heb gisteren nog een maaltje jonge bonen geplukt aan de stokken die ik liet staan voor droogbonen en zaden ) Och en nieuwe uitlopers op een meter, dat valt nog mee Ik hou intussen rekening met een gebied van 2 meter rondom de struiken....en heb nog steeds spijt dat ik maar 2 van mijn 4 herfstframbozen in een soort ondergrondse bak van worteldoek heb gezet. En zelfs daar proberen ze uit te ontsnappen. Los van dat die nieuwe scheuten overal hinderlijk zijn en als je ze laat gaan, gaan woekeren...volgend jaar weer enkele meters verder....is drastisch beperken van je scheuten ook veel beter voor je oogst: veel grotere vruchten en daardoor uiteindelijk meer oogst. Als er te veel scheuten staan of je snoeit ze niet, wil hij vooral verder groeien in plaats van vruchten maken en worden de vruchten klein of rijpen ze niet. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
bio-fee Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Oh hij gaat dus in het voorjaar nog een keer nieuwe scheuten maken?Maar ik dacht dat hij vrucht zou dragen op de scheuten die hij DIT jaar gemaakt heeft (en die ik dus zojuist vakkundig eruit gerukt heb ). Hmmm 2 meter rondom de struik, dat had ik toch eigenlijk niet gedacht, om hem zóveel ruimte te geven. Wellicht is het een idee om hem te verplaatsen naar de rand van de paardenwei...? Al dan niet met worteldoek om de kluit...? Of gewoon een flink gat graven, veel compost erin, struik erin, en laat hem daar dan maar lekker woekeren. Denk, denk... Quote
powerlite Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 vergeet ook de talrijke spontane zaailingen niet , bij mij komen ze 30 meter verder uit (leve de vogeltjes die ze laten vallen , uitkakken ...), dat zijn zeker geen weglopers, ze leggen geen 30 meter af op 3 jaar er zit 15 meter gras tussen. Quote
bio-fee Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Oh kan dat ook al! Zaailingen. Woehoe straks wordt het hier een echt frambozenwalhallah! hihihihi Quote
loes Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 die 2 meter wordt natuurlijk steeds groter he.eerste scheut komt meters verder. maar het jaar daarop kan de scheut daarvan weer meters verder komen. ik heb de framboos in een kuil van worteldoek gepoot. ben benieuwd of dat genoeg helpt. Quote
weknow Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Snappen jullie nu waarom ik op de laatste MTFD zoveel van die gele herfstframbozen-struiken kon uitdelen? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.