Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In mijn voortuintje staan 2 rozen, ze stonden er al toen we het huis kochten 7 jaar terug, en ik heb geen idee wat voor soort het is. Het zijn korte lage rozen die nu in bloei staan.

Nu moeten wij in dat tuintje gaan graven dus ze MOETEN nu weg.

Is er een kans dat ze overleven als ik ze ergens anders neerzet? Hoe pak ik dat dan het best aan? Helemaal laag terugsnoeien of hup ruim uitgraven en elders weer in de grond zetten? Waar ze nu staan is de enige plek van ons land waar nauwelijks zon komt, ze zullen dus van een zonloze plek naar een zonnige plek gaan, kan dat?

Uitstel tot het najaar is geen optie helaas, een maandje wachten kan nog wel net maar dat zal denk ik geen voordeel bieden.

Geplaatst:

Piroska als je ze herplant haal dan de bloemen er uit om je struik eerst weer wat te laten herstellen. Als er veel wortels zouden sneuvelen dan wel wat snoeien. En als je nog wat weken kan wachten zoals in je bericht aangegeven kan je wel vast beginnen met een kant van je rozen los te steken. Dan stimuleer je de verhuizing al wat.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Wat ik zou doen. Niet wachten. ( later is erger ). Wat takken laag wegsnoeien. de groeitoppen er uit weg knippen. De bloemen sowieso.

Uitsteken, zo ruim mogelijk ( samen tillen in een kruiwagen oid ) en op zijn plek zetten. Mag gelijk in de volle zon. een dag of wat even met wat vliesdoek afdekken als het erg mooi weer is.

Maar misschien is dat ook wel onzin dat laatste. In ieder geval mag de roos meer zon hebben ja. Goed inwateren , en dat een paar keer herhalen de 1e 2 weken.

Natuurlijk is er kans dat de struik het niet redt, maar niet geschoten altijd mis. Hij moet toch weg daar. Beter nu.

Geplaatst:

Ik heb vorige maand alle rozen uit mijn rozentuin verplaatst. Sommige hebben het niet gehaald, de meeste wel. Ik heb ze wel allemaal terug gesnoeid. Moet wel erbij zeggen dat het voornamelijk hele oude, (door de vorige eigenaar) slecht onderhouden rozen waren.

Geplaatst:

Rozen zijn vaak veel sterker dan we verwachten. Zolang je ze behandelt als boven aangegeven heb je grote kans dat ze het uiteindelijk gaan redden. Je kunt voor de zekerheid afgeknipte takken stekken (zie topic rozen stekken) als je nog net even verder wil gaan om deze roosjes te behouden (ze klinken leuk)

Een kale roos, die ik een paar jaar geleden per ongeluk uit een pot trok en die daarbij veel wortel verloor, heeft het zelfs gered. Ik had hem opgepot in een grote pot (30 liter) en in een lage bak met water gezet, totdat hij weer blad begon aan te maken. Hij doet zijn uiterste best om dit jaar te gaan bloeien

Succes!!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Nou, hopen dat het niet regent (maar bewolkt weer is wel een pré denk ik) en dat het je allemaal goed gaat lukken. Succes!!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Hallo Piroska,

Ik heb zelfs een rozenstruik(Paul Starlets climber)(klimroos) al 3 keer verplaatst,2 keer over in hartje zomer.

Ik was niet voorzichtig met de plant,terug gesnoeid tot zo'n 30 cm,

uitgegraven met weinig grond(kluit),en dat ding kwam telkens weer omhoog,en bloeide elk jaar weer.

Wat al eerder is gezegt,een roos kan wel wat hebben.

MAAR,wat ik net schreef,is GEEN garantie dat het bij jou ook zo gaat.

Ik zal voor je duimen.

PS.

Maak het plantgat ruim,diep,en los,zodat de roos weer makkelijk wortelen kan aanmaken.

Vul het plantgat met goede potgrond,zorg dat de wortelen goed in de grond zitten.

Zet de roos iets dieper dan normaal,en trek de roos tijdens het aandrukken van de grond iets omhoog,

zodat de wortelen recht naar beneden komen te staan.

En tot slot natuurlijk lekker water geven,ook de dagen na het planten.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Omdat ik vaak onderwerpen tegenkom met een vraag waar dan advies op komt en vervolgens nooit meer een vervolg over hoe het afgelopen is hier dan het resultaat van mijn rozen verplaatsen in juni.

Om te beginnen is het niet meer juni geworden maar juli, de werkzaamheden in de voortuin werden wat uitgesteld. Helaas was het op de bewuste dag net 40 graden en had ik het beter iets eerder gedaan, maargoed.

De rozen heb ik licht bijgesnoeid, alle bloemen eruit geknipt, RUIM en diep uitgegraven en verplaatst. De eerste week heb ik ze op advies van een Hongaarse kennis elke avond een wolk houtas gegeven zodat naar haar zeggen, de dauw van de nacht dit lekker deed plakken op de bladeren en dit ervoor zou zorgen dat hij geen luis zou krijgen nu hij zo kwestbaar is. Ze hebben geen luis gekregen inderdaad.

Meteen na het planten brak er een hittegolf aan van nog eens een paar weken 40 graden, alle bladeren vielen eraf en ook mijn visite liep er telkens tegenaan

En dan nu begin oktober, let niet op de zooi op de achtergrond, maar hier de 2 rozen, fris en groen en wel!

tuin-vorst-02944141381037902.JPG

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Fijn om dit te lezen en ook de afloop inderdaad. Daar ben ik vaak nieuwsgierig naar

Ik heb nu een mooie rozenstruik gekocht in Gent op de plantjesmarkt maar kan die pas over paar weken meenemen naar Frankrijk. Was bezorgd hoe dat zou aflopen met het overpotten. Maar als ik dit zo allemaal lees over het uitgraven en overzetten naar een andere locatie heb ik hele goede hoop.

• 5 years later...
Geplaatst:

Wat een fijn topic, ik sta namelijk voor hetzelfde dilemma. Mijn schutting heeft het begeven, dus ik moet mijn prachtige roos wel uitgraven en snoeien.

Hopelijk overleeft hij het net zo goed als die van TS.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb mijn rozenboom een aantal dagen geleden verplaatst, voor de derde keer in 5 jaar ivm de tuin. 
Helaas moest ik het deze keer in zijn volle bloei doen, maar wist ik tot mijn spijt niet dat ik hem eerst moest snoeien.

Wat kan ik nu het beste doen? Boven elk 5-tallig blad, of helemaal kort snoeien?

Geplaatst:

Helaas zien we geen foto van je struik.

Sowieso alle bloemen en bloemknoppen nu weg.

Je kan wat takken inkorten op een blad laag in de struik.   Maar een foto is eigenlijk wel nodig voor een goed advies. 

Geplaatst:

okok. Ja, zo zie je maar: een foto is echt wel handig.

Alles wegsnoeien, élke tak, tot waar nog groen blad zit. Scherpe schone snoeischaar voor nemen.  Snoeien boven een blad dus, ongeveer een halve cm boven een bladknoop; geen lange stukje van de stengel laten zitten.

Struik ruim water geven, niet élke dag maar 3x in de week bv, elke keer een gieter van 10L bv.  Zodra er nieuwe groei te zien is, daar mee stoppen en terug gaan naar 1x in de week.  Niet mesten nu, maar in juli een keer mest geven als de groei er goed in zit.  Bloemen die er dan in komen, kun je wel laten zitten. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...