Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil een aantal stekken maken van de photinia fraserie. De eerste keer, een week geleden is dat mislukt; alle bladeren verdroogden. Ik had een paar takken met een lengte van zo'n 30 cm schuin afgeknipt, in stekpoeder gedoopt en dat in de potgrond gezet. De takken waren al enigszins houtachtig. De potgrond werd uiteraard nat gehouden. Wat doe ik verkeerd?

1 Begin juni is niet de juiste tijd.

2 Ik moet kleinere scheuten nemen die minder houtachtig zijn.

3 Ik moet geen stekpoeder gebruiken maar de stekken in het water zetten.

4 Anders, Ik hoog graag wat.

Geplaatst:

Lijkt me geen gemakkelijke om te stekken. Is min of meer een groenblijver he ? In de professionele teelt stekken ze die met beneveling en onder de goede condities. Luchtvochtigheid is belangrijk. Je kan het proberen in een koude kas, uit de zon. Op warmte dus ( de zomer zijn die kassen wel erg warm = goed. Maar dan op de grond ( niet té heet )

Verdamping is een probleem , want hij wortelt niet snel Op water zeker niet nee. Gewone potgrond nemen zou ik doen. geen 30cm stekken , maar eerder 12-17 cm. Onderste bladeren wegnemen, die knoop in de aarde. blad erboven halveren ( bladeren doorknippen/ halveren , maar met een schone schaar ! ) Stekpoeder is ok. Maar sla het overschot er goed af. Mag maar weinig aan blijven zitten.

Dit alles niet in de volle zon uitvoeren. Stekken nemen in de vroege ocht of tegen de avond. Niet laten indrogen , eventueel even op water zetten.

Maar ik moet zeggen. Ik zou Red Robin niet stekken, das mij te veel moeite, en te veel kans op uitval.

Geplaatst:

Volgens mij is hij wel gemakkelijk te stekken, maar je moet niet van die lange stekken nemen, gewoon 1 bladpaar en dan de bladeren halveren(denk dat de stek dan 2 cm is), en dan goed vochtig houden.

Heb er paar weken geleden nog 10000 opgepot op stage.

Omdat het kan.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hoi, wij stekken ze zelf op ons werk.

Wij doen het op de volgende manier.

Langere takken knippen.

Deze opknippen in stekken. Onderaan beginnen. Stevige stek maar niet (te) verhout.

Net onder een bladpaar afknippen. Ogen/knoppen intact laten.

Net boven het 2e bladpaar weer afknippen. Weer de ogen intact laten!

Bladpaar met ong. 1/3 inkorten.

Wegsteken in stekbakjes gevuld met stekgrond.

Je kunt er meerdere in 1 potje wegsteken. (2 of 3) zo krijg je een vollere plant.

Na het wegsteken goed nat maken.

Bij ons komen ze dan in de kas, op vloerverwarming met nog plastic erover (mini tunnel idee)

Af en toe luchten en vochtig houden.

Denk dat ze zonder vloerverwarming ook wel groeien. Bladeren gaan waarschijnlijk vallen. Maakt niet uit. Na een tijdje kun je af en toe kjken of er al wortel aan komt.

Ze groeien makkelijk maar wel erg langzaam, geduld dus!

Succes!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...