Art Vandelay Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Hoeveel ruimte moet er ongeveer zitten tussen de takken bij kleinfruit voor voldoende doorluchting? Verschilt dit per soort? De zwarte bes die ik heb staan is al weer 30cm gegroeid, en hij lijkt toch aardig dicht (heeft een aantal takken naar de binnenkant aangemaakt). Het is één en al groen. Hoe kan ik bepalen wat nou te dicht is en wat voldoende open is? Quote
Bit Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Dat is wel een goeie vraag. Ik heb daar geen regel voor. Is ook wel een beetje afhankelijk van de standplaats ? Staat de struik toch al behoorlijk open op de wind, kan je met minder open toe denk ik zelf. Rode bes smoei ik opener; mij gaat het om de kwaliteit vruchten en niet om de hoeveelheid ( snoei beperkt de vruchttakken tenslotte ook ) Zwarte bes snoei ik minder, maar wel probeer ik de struik wat open te houden.Kruisbes ( ik heb meeldauw gevoelige rassen ) snoei ik erg open en bind ik de takken aan stokken om ze in snoeren te leiden, tussenruimte 30cm ong ? Ik snoei veel van de kruisbes gewoon weg, al vanaf het begin van de groei. Laat ongeveer de helft van de zijtakken zitten en kort ze later ook nog in die ik liet zitten. Bramen en framboos laat ik de takken op 40 - 50 afstand van elkaar leiden Ik ben nogal een snoeier, misschien wel te veel zelfs. Ik ga voor zoet en zonnig fruit. Niet veel , maar zo lekker mogelijk. En gezonde planten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Kan je eens een foto van zo`n gesnoeide en aangebonden kruisbes laten zien Bit? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Als ik er aan denk zal ik er morgen 1 nemen. Moet ik er wel bijzeggen dat mijn huidige tuin nog niet het mooiste voorbeeld heeft. De tuin in Fr was wat de fruittuin betreft stukken beter en uitgebreider. Ik denk dat Powerlite enzo mooiere voorbeelden hebben hoor.De kruisbessen zet ik morgen op de foto. De rode en de zwarte bessen zijn net van de week uitgedund, zal er ook een foto van maken. ( in Fr had ik mooie bessensnoeren ) Quote
jasmin Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Eh.... moeten we NU dan alweer snoeien??? Die bessen zijn nog niet eens rijp... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
sugar Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Zwarte bes : ieder jaar max 10 takken per plant overhouden (de jongste); de rest snoei je gewoon weg.Kruisbessen best goed open snoeien, zelf snoei ik mijn kruisbessen in haagvorm, extra open. Dat ziet er zo uit.De volledige uitleg : http://fruitberg.wordpress.com/2013/05/21/zomersnoei-kruisbessen/ Aalbessen snoei ik ook in haag, dat is ene lichtjes ander techniek, is voor dit week-end gepland. Frambozen laat ik 8 takken per meter staan . Dat geeft een goed resultaat. Dit is het resultaat van mijn snoei-oefening enkele dagen geleden Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Bit Geplaatst: 7 juni 2013 Geplaatst: 7 juni 2013 @Jasmin. Je moet echt helemaal niks hoor. Het is een manier van. Niks moeten, gewoon wat je wil. Een kruisbessenstruik die je nooit snoeit geeft ook gewoon vruchten. ( en Sugar: ik noemde powerlite, maar ook juist jou bedoelde ik ja ) Bij kruisbessen is onderhoudssnoei eigenlijk toch echt wel gewenst. ivm meeldauwaantastingen nu of wat later in het seizoen. Quote
jasmin Geplaatst: 7 juni 2013 Geplaatst: 7 juni 2013 @Bit, ik snap wel dat je zo nu en dan kan snoeien. Doe ik ook soms. Het is alleen mijn vraag: waarom NU snoeien, terwijl de vruchten nog niet rijp hangen? Is het een voordeel voor het afrijpen? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Bit Geplaatst: 7 juni 2013 Geplaatst: 7 juni 2013 Mijn struiken ( deze foto's kruisbessen ) zijn nu 2 jaar oud. 1 jaar na planten. Het zijn nog V 's, de verticalen gaan dit jaar komen ( een stukkie , hoop ik. ) Ik wou er 3 takkers van maken. De 3e tak laat ik volgend jaar komen , als dan 1 van deze 2 takken met een jaar of 3 wegesnoeid wordt, heb ik vast de vervanger. enz, Ik doe dus in principe 2 takkers, met een vervangende groei van 1 extra tak. Dus toch 3 takkers. Tsss. tis wel lastig uitleggen he ? Deze zijn al fors gesnoeid, en/of getopt. Ze hebben vruchten, maar nog niet echt veel. Ongeveer 1/3 deel van de scheuten die op deze nog lage planten zit haal ik 100% weg, 1/3 van de scheuten top ik ( min of meer doorlopend ) en ik laat er een paar gaan, en top ik later. Anders kan de groei nergens heen. Die moet nu eigenlijk verticaal aan de uiteinden van de V, dat doen de soortjes niet allemaal vanzelf. Winham Industry bv, is een heerlijke kruisbes, maar wil zich maar met veel moeite voegen in de snoer-snoei. Ding groeit én te hard. en heeft de neiging naar omlaag hangende takken te maken.Maar goed. Daar heb ik natuurlijk niks mee te maken, dus hij komt er wel, al duurt het wat langer Hinnonmaki gül of röd, doet ook al niet wat je wil. Maar komt wel. 2 foto's van kruisbessen. Overigens erg off-topic misschien voor de vraag van de zwarte bes. Zwarte bes is niet tot vorm te snoeien, althans, ik begin er niet aan. Jostabes ( kruising tussen zwarte bes en kruisbes ) is wel tot grote en hoge snoeren te leiden / snoeien ) 10 takken laten zitten bij de zwarte bes, wat Sugar zegt, is mij wat veel. Ik ruim zwarte bessen ( vorige tuinen ) op na een jaar of 8. Ik hou 6-8 taken aan. in zo open mogelijke vorm. Ook daar ben je afhankelijk van het soortje, want er zijn oudere rassen, die erg gaan hangen. Dat hoeft niet erg te zijn, maar kan in omstandigheden wel lastig zijn, en de struiken worden dan ook wel erg erg breed en groot ( ruimte, lastig bij maaien enz. ) Maar goed. Zwarte bes 8 a 10 takken behouden. 2, 3 jarige takken max. Daarna diep wegsnoeien. De vervangers dragen het 1e jaar niet super, maar het jaar erop des te meer. Het zijn net aardbeien he ? ( niet dus ) maar het 4e jaar neemt de productie erg af, en wordt de tak te oud. Ook kwa ziektegevoeligheid, schimmels, ongedierte whatever. Al is de zwarte bes verder nogal makkelijk hoor kwa gedoe van ziektes enzo. Struik stinkt ook wel érg he ? Dat heeft vast zijn gevolgen. Maar doel van de snoei is: de struik jong houden. productief. en de bes zo luchtig en zonnig mogelijk. Zwarte bessen hebben de naam zó makkelijk te zijn, dat ze dus met veel minder zon toe kunnen. Maar mijn ervaring is echt, dat als je ze wél veel zon geeft, en open struiken houdt, de kwaliteit van de bes tig x beter is. Zelfs smaakverschillen te onderkennen zijn in de rassen. Merkbaar/ bespeurbaar, tot in de jam. Héérlijk Ik heb op deze tuin nog helemaal geen zwarte bessen. De stekken van wat soortjes staan wel gemaakt en net an geworteld. Quote
Art Vandelay Geplaatst: 9 juni 2013 Auteur Geplaatst: 9 juni 2013 Bedankt voor de antwoorden en de foto's. En niet echt offtopic, het is meer een algemeen snoei topic mbt openheid van de struik tegen meeldauw ed. Ik ben ook van plan om blauwe bessen, frambozen, bramen ed te nemen, dus hoe dan ook handig om daar nog wat van te leren. Op dit moment zit ik ook met een halfdode kiwi, nog maar zien of het ding uberhaupt overleeft voordat ik de rest ga kopen. En stinken? Je bedoelt toch niet de licht aangename fruitige geur van de bladeren van de zwarte bes? En snoeien kan nu toch niet? Volgens mij moet dat echt in de winter, of net na de oogst (voor zwarte bes dan, verschilt misschien voor andere bessen). Lijkt me niet goed om zomaar stukken eraf te halen. Wel offtopic: De het ene trosje bloemen dat ik niet heb gesnoeid hangt nog steeds uitgedroogd aan de tak. Volgens mij hoort Ben nevis toch al echt bessen te krijgen, dus ik neem aan dat die bijen op het balkon daar puur waren voor de lol om mij te steken. Ach ja, het voordeel is dat het ding nog sneller groeit (niet echt nodig, nog een maandje en hij is langer dan mij, hoewel hij wel vals speelt met die pot van 40cm hoog). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.