Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Breaking news: Verbod schadelijke stoffen voor bijen

Groene vingers

Aanbevolen berichten

De Europese Commissie heeft besloten de toepassing te verbieden voor gewasbeschermingsmiddelen die schadelijk kunnen zijn voor bijen. Het verbod geldt op alle gewassen die voor bijen aantrekkelijk zijn.

Bijen van levensbelang voor gewasbestuiving

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken had hier op aangedrongen. Dijksma: 'Dit is een belangrijk besluit. Bijen zijn van levensbelang voor de gewasbestuiving en daarmee voor onze voedselvoorziening.'

Particulier gebruik verboden, uitzonderingen voor professioneel gebruik

Het gaat om: imidacloprid, thiamethoxam en clothianidin, zogenoemde neonicotinoïden . Gebruik op gewassen zoals maïs, koolzaad, erwt en bloeiende siergewassen en granen wordt verboden of beperkt.

Particulier gebruik van deze middelen wordt totaal verboden. Bij professioneel gebruik worden uitzonderingen gemaakt voor toepassingen waarbij bijen niet met deze middelen in aanraking komen. Zoals toepassingen onder glas, op wintergranen, spuittoepassingen die na de bloei worden gebruikt en gewassen die worden geoogst voordat ze tot bloei komen.

Ingangsdata

De toelatingen van de gewasbeschermingsmiddelen op basis van de 3 neonicotinoïden worden op 30 september 2013 ingetrokken of aangepast. Het verbod op het verhandelen en gebruiken van behandeld zaad voor gewassen die voor bijen aantrekkelijk zijn, gaat in op 1 december 2013. Staatssecretaris Dijksma heeft het College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden(Ctgb) gevraagd de hiervoor noodzakelijke aanpassingen van Nederlandse toelatingsbesluiten conform het besluit van de Europese Commissie door te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Als het spul in het lokdoosje zit beperk je misschien het gevaar. Als het poeder op de grond gestrooid wordt, komt het in de grond, en via het grondwater in de plant, en op die manier komt er giftig stuifmeel... de bij neemt het mee naar de bijenkast, en bij de andere bijen.

Uit het filmpje begreep ik dat een halve gram al voldoende is om theoretisch alle bijen in Ned. te doden. Zo giftig. In elk geval een indicatie dat echt een microscopische hoeveelheid al voldoende is om een bijenkast te doden.

Ik zag ook het voorbeeld van tuingrond, waar het spul in zou zitten.... toch niet ook in potgrond?? Dat zou wat zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gif komt in de plant? En dan in het stuifmeel? Klopt dat wel? Want waarom zou een plant gif opnemen?

Het gif is waarschijnlijk wateroplosbaar. Hierdoor neemt de plant het automatisch in zich als het water tot zich neemt. Tenminste dat denk ik. Hoe het in het stuifmeel terecht komt zou ik zo niet weten.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gif komt in de plant? En dan in het stuifmeel? Klopt dat wel? Want waarom zou een plant gif opnemen?

Het gaat hier om systemische middelen uit de groep neonicotinoïden, en het kenmerk ervan is dat de plant in zijn geheel giftig gaat worden. Als een plant aantrekkelijk is voor bijen, dan is het stuifmeel ervan gevaarlijk voor ze. Ze raken gedesoriënteerd, en kunnen de kast niet of nauwelijks meer terugvinden. Maar bijen moeten ook drinken. Het vocht dat planten afscheiden in druppeltjes aan bv. het blad (guttatiewater) is dan ook puur gif voor ze. Bijen drinken ook oppervlaktewater, en als dat verontreinigd is met deze middelen geldt hetzelfde verhaal. Bijen hebben maar een héél klein beetje nodig om aangetast te worden in hun zenuwstel.

Deze giffen zijn een deel van het verhaal van het uitsterven van de honingbij. Er is onderzoek gedaan naar de desorientatie van de bijen na aanraking met gif. Verder is niet exact te bepalen wat de hoofdoorzaak is. De Varraomijt is ook een boosdoener, maar met goede hygiëne van de kasten is die te onderdrukken.

Bron: http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0572-Oorzaken-bijensterfte.html?i=11-59

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm. Ik wil uiteraard geen bijen vermoorde, zeker niet nu ik een klein bijennestje in mijn voortuin blijk te hebben.

Maar ik heb wel een enorme mierenplaag, die in de muren is gekropen en die daar het cement kapot maken. Daar ben ik dan ook weer niet zo blij mee. Ik weet niet goed wat anders te doen dan gif te gebruiken (heb ik overigens nog nooit gedaan, ik laat de mieren altijd gewoon hun ding doen), maar ja, mijn huis mollen, dat is toch wel een grens...!

Lastig.

Toch eens verder uitzoeken dan, hoe schadelijk die lokdoosjes zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat gevonden over neonicotinoïden en hun werking op plant en bij. Volgens deze bron zou dus niet neonicotinoïden zelf schadelijk zijn voor de bij maar de metalen die gebonden zijn aan de neonicotinoïden zijn schadelijk.

"Neonicotinoïden werken als transporter van bepaalde metalen. Op die manier worden deze metalen (mineralen) door de plant getransporteerd. Ze komen vervolgens via het guttatievocht op bladeren en de stengels van de plant terecht, alsook in de nectar en het stuifmeel. Op die manier ontstaat op die plantendelen een andere microflora, die de plant beschermt tegen ziektes en parasieten. Wanneer de bijen het guttatievocht, de nectar of het stuifmeel opnemen krijgen ze deze mineralen in te grote hoeveelheden binnen. Dit geeft vervolgens ook in de bijen een andere microbiële samenstelling. Dat heeft een reeks effecten tot gevolg, zoals verslechterde voedselvertering, verzwakking, ziektes en uiteindelijke een dodelijke infectie.

De neonicotinoïden leiden, zoals vaak is vastgesteld, op zichzelf niet tot het doodgaan van de bijen. De hieraan gebonden metalen zijn hier de sturende factor. Om die reden zijn de resultaten uit experimenten zeer wisselend. Uit verdere onderzochte details vermoeden wij dat toediening van extra ijzer de eventuele nadelige effecten van neonicotinoïden op bijen kan tegengegaan. Dat kan op verschillende manieren gebeuren."

Bron: http://www.science-in-water.com/bijen/achtergrondinformatie/100-neonicotinoiden.html

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...