spike Geplaatst: 22 mei 2013 Geplaatst: 22 mei 2013 Er zijn verschillende druppelslangen Wat zijn de voor en nadelen en welke gebruik je waar voor? 1. druppelslangen met slangetjes en dan capilaire/stekervooral om water te geven in potten 2. druppelslangen met druppelaars er op fruit bomen? 3. druppelslangen met druppelaars er in Quote
Jorg Geplaatst: 22 mei 2013 Geplaatst: 22 mei 2013 Hallo Spike, Eigenlijk doen ze allemaal hetzelfde: gecontroleerd en geleidelijk een beperkte hoeveelheid water aan de plant geven. Druppelsysteem met slangetjes (capillairen)In de hoofdslang steek je kleine dunne slangetjes van bijvoorbeeld een meter lang. Aan de slangetjes zitten stekers (of andersoortige elementen die je bevestigt aan de dunne slangetjes) die je vervolgens redelijk ver van de hoofdslang steekt bij de plant. Echt precies water geven waar jij het nodig hebt met flexibilteit om de stekers af en toe eens wat verder, dichter, hoger of lager bij een plan te steken. Watergift wordt bepaald door de combinatie van de lengte van de capillair, binnendiameter en waterdruk. Ik gebruik deze zelf, zowel voor potten als de volle grond. InsteekdruppelaarsDe insteekdruppelaars zitten direct in de hoofdslang en druppelen direct naar beneden/opzij. Weinig flexibiliteit dus maar wel perfect geschikt voor bijvoorbeeld rechte rijen planten. Worden vooral gebruikt bij druiven- en boomgaarden. Inline druppelaarsDe druppelaar zitten op een vast punt geheel verwerkt in de slang. ZweetdarmScheiden kleine druppeltjes water uit over de gehele lengte van de slang. Handig om rond bomen / struiken of in dichte beplante tuinen te leggen. Doordat je over de gehele lengte water geeft weer minder handig als je veel niet beplante stukken hebt. Quote
spike Geplaatst: 22 mei 2013 Auteur Geplaatst: 22 mei 2013 hallo jorg, 1 de druppelslang met capilairen werkt goed voor potten Alleen al je deze bij aardbeien legt die in de vollegrond staan raak je heel veel capilairen kwijt.Kunt ze gewoon niet meer terug vinden tussen de aardbeiplanten en het onkruid.eigen ervaring Als ik gronddoek met gaten voor de aardbeiplanten ge had had was ik ze misschien niet kwijt geraakt! 2 de druppelaars op de druppelslang inder daad voor bomen 3 de inlinedruppel slangen kun je de druppelaars ook niet van kwijt raken verdere voor nadelen weet ik niet ook toe passingen geen idee 4 De zweetdarm zou niet goed werken verstopt raken en als je het aan raakt altijd natte handen Sommige argumenten zijn subjectief maar door meerdere voor en nadelen te weten kun je makkelijker de juiste keus maken.(voor je zelf) Koop ik nieuwe stekers of een hele nieuwe druppelslang Quote
scubapat Geplaatst: 22 mei 2013 Geplaatst: 22 mei 2013 Ik gebruik de inline druppelaar voor de moestuin waar planten mooi op een rij staan zoals sla, radijs, komkommer, courgette, prei, ui enz...Ze geven voldoende water en het is een zeer gebruiksvriendelijk systeem.Einde seizoen haal ik het systeem in zijn geheel weg en plaats het het volgende seizoen weer terug. Het is overigens ook aanzienlijk goedkoper dan de zweetdarm... Mits je een luchtige goed doorlaatbare grond hebt is het volgens mijn (beperkte) ervaring niet nodig dat je een druppelaar hebt pal naast elk plantje. Ik gebruik het overigens ook voor de aardbeien, maar die staan op een verhoogd bed onder zwart plastic met de druppelaars onder het plastic. Quote
spike Geplaatst: 23 mei 2013 Auteur Geplaatst: 23 mei 2013 hallo scubapat, Ik snap niet helemaal hoe je dat bij de aardbeien gedaan hebt kun je iets meer vertellen en graag een foto Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.