Ga naar inhoud

Ananaskers

Nancy

Aanbevolen berichten

Ik had afgelopen jaar ook wat physalis gezaaid in pot. Wist niet of het de kleine of de grote soort was; stond niet op het zaadzakje van Vanderwal. Hen gemaild, en zij dachten de grote soort.

Uiteindelijk bleek het dus de kleine soort.

Ze rijpten best vroeg af, en vielen van de plant als ze rijp waren.

Echter de smaak was voor mij echt niet in de buurt van de physalis uit de winkel.

Zijn er nog mensen die een enorm smaakverschil ervaren tussen de grote en kleine soort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de kleine ooit willen proberen maar in het pakje bleek verkeerdelijk physalis alkekengi te zitten. Gaf oranje lampionnetjes met oranje bessen die redelijk bitter waren. Volgens sommige internetbronnen eetbaar en bruikbaar in marmelade, volgens andere niet wegens giftig. De grote heb ik wel al meermaals gezet en die zijn lekker als ze goed afgerijpt zijn. Ik maak er vooral gelei van (sap van de bessen + wat sinaasappelsap). Ze bewaren ook tot rond nieuwjaar in hun lampionnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later ...

Ik heb een grote in pot staan die heerlijke vruchten geeft, en een in de volle grond waarvan de vruchten nog niet helemaal rijp zijn. Nou had ik er ook eentje bij mijn moeder in de volle grond gezet, en die blijkt hele zure vruchten te geven, niet lekker. Zou dat toeval zijn (zaadjes heb ik geoogst van een bes uit de supermarkt, dus het was al een beetje een gok), of zou het komen door volle grond versus pot? De planten in de volle grond worden ook enorm groot en er zitten relatief minder bessen aan.

Ik wilde hem volgend jaar eigenlijk in de volkstuin in de volle grond zetten (met zaad van mijn lekkere potplant), maar nu vraag ik me af of ze het gewoon niet beter doen in een pot (met vrij arme grond).

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later ...

Is er iemand die de vruchten van zowel de Physalis Pubescens (kleinere plant met vele kleine besjes) als de Physalis Peruviana (grotere plant met grotere besjes) geproefd heeft?

Ik had 2 jaar geleden de Physalis Pubescens staan en die kleine besjes vielen af als ze rijp waren met gedroogde lampion. Maar deze waren echt niet te eten, zo vies. (de physalis uit de winkel vind ik overheerlijk)

Zijn er mensen die wel lekkere besjes hebben geoogst van deze kleine variant van de Physalis?

Dit jaar misschien maar eens de Peruviana proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had 2 jaar geleden de Physalis Pubescens staan en die kleine besjes vielen af als ze rijp waren met gedroogde lampion. Maar deze waren echt niet te eten, zo vies.

Ik had ze vorig jaar allebei staan. De Pubescens vond ik zeker lekker maar de bessen van de Peruviana zijn wel echt lekkerder en sappiger. De Pubescens hebben ook wel kleiner besjes en zijn sneller rijp dan de groter variant. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de grote qua smaak. Maar ik ga ze weer allebei zetten dit jaar, juist omdat de kleine redelijk snel vruchten geeft.

Maar ik denk dat er iets mis is gegaan, want als je die uit de supermarkt overheerlijk vind lijkt het me sterk dat je die van de pubescens (die ik in iedergeval had) vies zou vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook niet wachten tot ze eraf vallen, maar plukken als ze er rijp genoeg uitzien.

Geen ervaring met de kleine variant, maar de grote bessen waren hier nog lekkerder dan uit de supermarkt. Ik ga dit jaar veel planten zetten, want de opbrengst per plant is niet geweldig, maar ze zijn zo lekker...

Diana heeft trouwens nog zaden beschikbaar van haar toevallige kruising tussen de kleine en de grote:

http://www.mooiemoestuin.nl/moestuinzaden/ananaskers-pubescens-x-aunt-molly/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar achter elkaar heb ik de Physalis peruviana op de tuin gehad. De wat grotere soort dus. ( 60-70 cm in aug-sept ) Ook dit jaar neem ik ze zeker weer. Vooral vanwege het gemak. Gewoon her en der neergezet waar ik een gaatje had in mei/juni en wist dat het daar een beetje de ruimte had om uit te groeien.

Supermakkelijke teelt he ? Plant wordt te groot / breed ? Knip je hem wat bij. Es een keer water geven als het loeiheet is of weken lang droog, niet mesten. Eigenlijk niks doen.

Vooral in de nazomer geeft dat bij mij echt best veel oogst hoor. Ik laat ze dus wél vallen op de grond. De hulsjes beschermen de bessen voldoende toch ? Ik raap dan als ik op de tuin kom hetgeen op de grond ligt op ( worden niet aangevreten door allerhand dieren ) en dan heb ik een redelijk bakje vol om mee te nemen. súper, súper lekker. Schijnt nog gezond te zijn ook, maar wat zal dat mij boeien. ze zijn onweerstaanbaar lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had dit jaar ook de kleine vesie gezet, 5 planten,maar opbrengst was redelijk, maar de bessen niet te eten.

Deze hadden een olie smaak,alles de klik in gegooid.

gr Mat

Waar had jij je zaadjes vandaan?

Ik heb de kleine variant ook door verschillende mensen laten proeven.

Ze waren echt wel rijp, maar echt niemand vond ze te eten.

Lijkt me ook dat er iets fout was met deze soort.

Dit jaar maar eens de grote versie proberen.

Woekert deze ook (zoals de sierlampion), of moet ik me daar geen zorgen over maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar had jij je zaadjes vandaan?

Mag ik voor mijn beurt spreken? Je vraagt het nl niet aan mij. Vorig jaar was er een teeltwedstrijd en zo ben ik aan deze zaden gekomen. Of dat voor Demier ook geldt, weet ik niet.

Ik heb de kleine variant ook door verschillende mensen laten proeven.

Ze waren echt wel rijp, maar echt niemand vond ze te eten.

Lijkt me ook dat er iets fout was met deze soort.

Mee eens, ik vind ook de grote soort veel beter smaken.

Dit jaar maar eens de grote versie proberen.

Woekert deze ook (zoals de sierlampion), of moet ik me daar geen zorgen over maken?

Ja deze groeit ook lekker wild, zie ook het antwoord van Bit.

Ikzelf merkte dat na een flinke snoeibeurt de overgebleven bessen beter afrijpten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze vriezen dood in de winter en gaan dus niet het jaar nadoen woekeren.

Ik heb enkel met de peruviana (grote variant) ervaring. Smaakt net zoals in de winkel.

Ik heb nu ook een kruising van Diana's mooie moestuin, nl een kruising van de grote met kleine variant. Ik vraag me af in hoeverre ze rasecht zullen zijn want gezien haar versie vorig seizoen een hybride was kan het in de tweede generatie alle kanten opgaan.

Als ik zo lees dat de kleine niet lekker is ga ik zeker ook weer enkele grote planten zetten.

Drie van mijn peruviana's staan deze winter binnen. Dan hebben ze alvast een voorsprong want ze rijpen echt wel heel laat af. Ik heb ze eind november, net voor de vorst, gesnoeid tot 30cm hoogte en intussen is daar iets meer dan een meter bijgekomen. Wel slap en gefileerd, dus weet niet of ze zoveel zin gaan hebben in het buitenweer binnen enkele maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de reacties!!

Dan moet ik die Peruviana ook maar eens proberen.

Wil er iemand wat zaadjes naar mij opsturen? (ik heb net al mijn zaden voor dit jaar online besteld)

Ik betaal de verzendkosten, of stuur andere zaden te ruil. (kan via PB mijn lijst met zaden doorsturen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil er iemand wat zaadjes naar mij opsturen? (ik heb net al mijn zaden voor dit jaar online besteld)

Je kan ook naar de groentewinkel gaan en goudbessen kopen. Zaden van die bessen zijn de zaden van Physalis Peruviana. Verder, die zaden gelijk zaaien en in najaar planten binnen brengen. Dan heb je besen tot kerst (mits niet voors gesnoeid) en voorsprong in volgende voorjaar.

En, physalis peruviana is makkelijk te stekken op het water, net als tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Goed topic dit! Bedankt iedereen voor het delen van de ervaring! Ik had een week of 2 geleden 2 ananaskers plantjes gekocht bij de Ecohoeve (€2,- ps), meteen verpot en ze zien er werkelijk prachtig uit qua groei! Wou ze gisteravond in grond in de kas plaatsen maar blij dat ik dit topic eerst nog even heb gelezen! Komt gewoon buiten te staan dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...