Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

IK heb vijf bloemkoolplantjes in volle grond. Gisteren merkte ik dat er twee omgevallen zijn. Stengel is niet geknakt ofzo, maar ze liggen er wat flauw bij. Ik zal eens trachten een foto op te laden (heb ik hier nog niet gedaan), maar ik hoopte dat ik in tussentijd hier wat deskundig advies zou kunnen krijgen aan wat dit zou kunnen liggen. Iemand een idee?

E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom

Geplaatst:

Ik vrees dat je dan last hebt van knolvoet. En als dat zo is dan kun je ze beter weggooien. Niet op de composthoop want dan verspreid je dit later over de tuin. In de container dus.

Doe bij het verplanten een handjevol kalk mee in het plantgat. Kalk wil nog wel eens helpen hiertegen. Ik meng altijd korrelmest en kalk door elkaar en doe dit dan in het plantgat, water erbij, plant er in. Dit jaar ga ik ook gesteentemeel gebruiken om knolvoet tegen te gaan. Op de verpakkingen van bestrijdingsmiddel tegen knolvoet staat als werkzame stof gesteentemeel genoemd. Ik heb een zak Vulcamin gekocht en wil hier eens mee experimenteren.

Overigens kunnen de planten na het zaaien bij opkomst al besmet raken met knolvoet. Dus bij het zaaien ook kalk (gesteentemeel strooien) of de planten voorkweken in schone bloemaarde.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:

Zou kunnen, weet ik niet. Ik heb er ook 5 staan, 1 daarvan viel vol in de groei zomaar van de een op de andere dag om. Echter heeft die zich weer helemaal hesteld, wel met een rare lange draai in de stengel dus. Hij steunt ahw nu naar een kant op zijn bladrozet. Plant groeit gewoon netjes door en gaat weer verder recht omhoog. Ik ging er van uit, dat het de forse wind was van de vorige week.

Geplaatst:

Bij mij hetzelfde verhaal als Bit. Hier liggen 3 van de 4 plantjes plat, maar groeien gewoon lekker verder.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Onlangs op TV was hier een techniek om kolen te planten die schijnbaar goed zou werken.

Ā 

Plantgat maken en kalk in strooien. Perspotjes iets dieper in de grond steken en de onderste blaadjes van het plantje afdoen. Plantgat opvullen en de plant dus diepen in de grond.

Ā 

Zou goed zijn...

Ā 

En dan natuurlijk een kooi erover en/of koolkragen als je geen vervelende insecten en vogels wil.

Geplaatst:

Iets dieper planten (tot iets onder het hart van de plant kan) en stevig aandrukken is inderdaad een oplossing. Maar ook zo groeien ze verder, zoals hierboven al eerder genoemd.

Ā 

@wijo: Omvallen van plantjes kan ik niet direct relateren aan knolvoet...

Geplaatst:

Hoi, ik heb van een moestuinbuurman geleerd om de aarde een beetje tegen het stammetje te doen, dus dat het een beetje een bergje wordt, zodat de kool niet omvalt zeg maar. Als het een keer wil lukken met die foto's zet ik er eentje bij

Groeten,

Linda

Geplaatst: (aangepast)

Herken het wel. Heb de gewoonte om bij uitplanten rond deze tijd, er eerst nog een tijdje een omgekeerde bloempot zonder bodem rond te zetten. Als je die na een week of zo verwijdert, kan plant wat schuin vallen. Groeit wel verder. Dieper planten ga ik zeker proberen! Maar ook een of 2 steunstokjes helpen al om de plant wat in positie te houden.

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

1 die bij mij dus omgevallen was, groeide goed door met die regen, met iets achterstand op de rest, maar al die regen deed hem goed.

Gisteren zag ik dat de plant volledig afgeknakt , of afgebeten ? of afgeknaagd, whatever, naast zijn plek lag.

Geen tijd gisteren om de wortels op te graven , zal ik nog doen , om te kijken of het knolvoet zou kunnen zijn, larven , emelten of iets. Of gewoon de wind.

De kolen hebben gigantisch blad nu, vooral de rode kolen. De wind af en toe ( dan weer een windstille natte dag , dan weer forse wind, dan weer zuid, nu weer noordachtig ) kan de schade ook wel hebben aangericht.

Geplaatst:

Ik zet altijd plastic flessen waar de bodem en de hals weggeknipt zijn om de kleine plantjes. Voordelen: 1 ze zijn wat beschermd tegen wind, 2 beschemd tegen slakken en 3 bij het water geven komt het water dicht bij de wortels. Als de planten wat groter zijn (15 cm) haal ik ze weg.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...