Persica († december 2016) Geplaatst: 4 augustus 2015 Geplaatst: 4 augustus 2015 (aangepast) Kali is het merknaam van de leverancier, dus er wordt geen kalium bedoeld als meststof. Samenstelling van de zak is: 16% Magnesium + 32% Zwavel Het heeft een verzurende werking op de bodem (het zwavel) Ik spuit alleen met Magnesiumsulfaat (zonder zwavel) 4 augustus 2015 aangepast door Gast Quote
loes Geplaatst: 4 augustus 2015 Geplaatst: 4 augustus 2015 er staat dezelfde formule maar anders geschrevenMgO + SO3 = MgSO4. MgO heeft 1x een OSO3 heeft 3x een Osamen is dat 4x een O wat wordt geschreven als O4 Quote
aalterse-willy Geplaatst: 4 augustus 2015 Geplaatst: 4 augustus 2015 Kijk, dat ik in school scheikunde leerde, dat is al bijna zestig jaar geleden hé, en ne mens vergeet wel veel op die tijd.@Persica, Magnesiumsulfaat, daar zit toch ook zwavel in?Neemt niet weg dat er soms wel misverstanden zijn door die verschillende benamingen voor uiteindelijk hetzelfde, of ben ik nu weeral mis? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
scubapat Geplaatst: 4 augustus 2015 Geplaatst: 4 augustus 2015 (aangepast) Wat jij hebt is goed Willy. MgSO4 kan je op meerdere manieren synthetiseren.Zowel MgO als SO3 zijn oplosbaar in water en dat geeft MgSO4. Kan je aan de voet van de planten gieten of als bladvoeding spuiten voor sneller resultaat.Je kan ook bij het uitplanten wat MgSO4 mee in het plantgat mengen. Ik vernevel op de bladeren, alle 2 weken een beetje. 6 augustus 2015 aangepast door Gast Quote
Bubbels Geplaatst: 5 augustus 2015 Geplaatst: 5 augustus 2015 Ik ben dit jaar begonnen met consequent een eetlepel bitterzout in ieder plantgat voor de tomaten en de pepers. Ben zeer, zeer content met het resultaat. Blad is veel dieper groen, planten duidelijk sterker. Ik gebruik verder dezelfde meststoffen als vorig jaar. Volgend jaar doe ik het absoluut weer. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
aalterse-willy Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ik gebruik 15 a 20 mg bitterzout op 1 L water,. als bladbespuiting, kan natuurlijk ook via de grond, maar té veel MgSO4 blokkeert dan weer de Kali opname via de wortels.een paar dagen na een bladverneveling zie je al resultaat. Persica, 15 à 20 mg per liter water, is dat niet heel weinig?Dat is dan toch maar 15 à 20 / 1.000.000?Of kan ik al niet meer rekenen ook?Sorry hé beste mensen maar dat oud worden komt hier niet alleen hoor. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Nu vond ik dit hier voor druiven. Tabel 1. Magnesium bladbemesting Frequentie Product Hoeveelheid Opmerkingen3xmet 10 dagen interval, te beginnen in juli Magnesium sulfaat (bijv. Epsom zout) 20 kg/1000 L water Bladeren bevochtigen tot ze gaan druipen. Geef niet meer dan 40 kg/1000 L water.Vloeibare middelen o.b.v. chelaten* Zie product label Kan mogelijk worden gecombineerd met andere middelen. Raadpleeg product label. *Het gebruik van chelaten wordt aanbevolen als bladvoeding. Wat zijn nu die "chelaten"? En dan dit ook nog, een mens zou er tureluurs van worden http://www.triferto.eu/nl/specialiteiten/epso---bladmeststof! En eindelijk kreeg ik deze pagina te zien, van de fabrikant van mijn Epsotop. http://www.kali-gmbh.com/uken/fertiliser/products/epsotop.html?display=Recommendationhttp://www.kali-gmbh.com/uken/fertiliser/products/epsotop.html?display=Recommendation Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Persica († december 2016) Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ik gebruik 15 a 20 mg bitterzout op 1 L water,. als bladbespuiting, kan natuurlijk ook via de grond, maar té veel MgSO4 blokkeert dan weer de Kali opname via de wortels.een paar dagen na een bladverneveling zie je al resultaat. Persica, 15 à 20 mg per liter water, is dat niet heel weinig?Dat is dan toch maar 15 à 20 / 1.000.000?Of kan ik al niet meer rekenen ook?Sorry hé beste mensen maar dat oud worden komt hier niet alleen hoor. @ Willy Sorry, dank voor je opmerkzaamheid deze dosering moet natuurlijk in 'gram' zijn Ik heb het aangepast. Quote
speets Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ik vind dat er gigantische prijsverschillen zijn voor MgO. Je kunt bitterzout van Pokon kopen voor ongeveer € 7,50 per halve kilo, bevat 16% MgO.Maar je kunt ook kieseriet kopen. Dat is sterker, namelijk 25%, én goedkoper. Bij de boerenbond €7,50 voor 5 kilo. Dat scheelt nogal Moet je wel de dosering aanpassen: grofweg ruim de helft gebruiken. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Edit: Nu ben ik ook helemaal in de war Op bitterzout van Pokon staat "16% MgO"Maar op het bitterzout van Willie staat 16% MgO 32% SO3Op kieseriet van de Welkoop staat bij nader inzien geen MgO maar "25 % MgSO4, oplosbaar in water. 50% SO3, oplosbaar in water".Maar op de kieseriet van v.d. Wal staat 25% MgO, 50% SO3 Zijn ze nu bij Pokon de SO3 'vergeten'?Of staat bij kieseriet van de Welkoop het zwavelgehalte dubbel vermeld? Mijn kennis van de chemie is te ver weggezakt. Vergelijk ik nou appels met peren, of is het uiteindelijk allemaal MgSO4, maar is alleen de concentratie in kieseriet hoger? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Sin Fronteras Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Ik heb geen behoefte om hier een zware discussie over op te starten, maar ik zou wel graag de mening van andere moestuiniers willen weten: Veel van jullie zweren bij het gebruik van compost en (verteerde) stalmest en moeten niets weten van kunstmest. Hoe kijken jullie in dit verband aan tegen het gebruik van (bv.) bitterzout, feitelijk is het ook gewoon een minerale meststof. Zelf maak ik in mijn tuin ook geen gebruik van kunstmest, maar vorig jaar, toen ik erg veel last had van slakken en uiteindelijk mijn oplossing vond in een verdunde ammoniakoplossing, kreeg ik het idee dat de plantjes ook wel erg blij werden van deze stiekeme stikstofgift... Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
aalterse-willy Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Speets, het word mij ook zeer onduidelijk hoor, al die verschillende formules voor uiteindelijk hetzelfde of toch bijna.En dan te lezen dat het magnesium in België plots natrium word!!!!!!Dat gaat mijn petje te boven.Misschien is er iemand die toch klaarheid in deze donkere zaak kan brengen?Zijn dat allemaal maar verkoopstunts????Wat ik gekocht heb blijkt dus wel goed te zijn en zelfs heel goedkoop vergeleken met de kleine verpakkingen van andere merken.Gisteren nog met een 3% oplossing gespoten op de fruitbomen die uitgebloeid zijn, ik had er ook wat insecticide bij gedaan.En laat het nu deze morgen water gieten!!!!! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
speets Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 (aangepast) Welkoop gebeld: volgens hen klopt de opdruk. Maar volgens mij weten ze daar het verschil niet tussen magnesiumsulfaat en magnesiumoxide, dus verder gebeld. Bij Triferto kwam er gelukkig iemand aan de lijn die er wél verstand van had. Hij zei dat fabrikanten inderdaad die chemie door elkaar halen en dat er beslist geen extra sulfaat aan de kieseriet van de Welkoop is toegevoegd. Dat is namelijk een verontreiniging die je er liever niet in wilt hebben. Maar het is te duur om dat eruit te halen. Dus de opdruk van de kieseriet van de Welkoop had MgO moeten zijn en niet MgSO4.En in hoeverre het bitterzout van Pokon gezuiverd is en inderdaad pure MgO bevat (en daarom zo duur is) of dat ze de SO3 simpelweg hebben weggelaten, dat zoek ik verder maar niet uit. O ja: die man van Triferto zei dat een halve eetlepel kieseriet per tomaat/peper/paprika best kan, maar liever vermengd met grond, omdat het wortelverbranding kan geven als je het onderin het plantgat doet. Zo. En nu ga ik snel de hele handel poten, mét die kieseriet van de Welkoop Edit: kieseriet zijn korrels, die minder snel oplossen dan dat poeder van Pokon. 10 mei 2016 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
loes Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Ik heb geen behoefte om hier een zware discussie over op te starten, maar ik zou wel graag de mening van andere moestuiniers willen weten: Veel van jullie zweren bij het gebruik van compost en (verteerde) stalmest en moeten niets weten van kunstmest. Hoe kijken jullie in dit verband aan tegen het gebruik van (bv.) bitterzout, feitelijk is het ook gewoon een minerale meststof. Zelf maak ik in mijn tuin ook geen gebruik van kunstmest, maar vorig jaar, toen ik erg veel last had van slakken en uiteindelijk mijn oplossing vond in een verdunde ammoniakoplossing, kreeg ik het idee dat de plantjes ook wel erg blij werden van deze stiekeme stikstofgift... misschien is plantengier voor jou interessant? : planten-gieren-maken-t631.html Er is wel enig verschil tussen zweren bij compost en helemaal niets van kunstmest moeten weten. De tegenstand richting kunstmest is naar mijn idee meer gericht op enkel alleen kunstmest gebruik en overdadig gebruik. Gericht gebruik van bijvoorbeeld bitterzout naast compost/mest doen maar weinig mensen moeilijk over. Ik tenminste niet. Plantengier is natuurlijker maar dat moet ook maar net voor handen zijn. In mijn kleine achtertuintje wordt dat helaas lastig. Quote
speets Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 @ Sin Fronteras Dit draadje gaat specifiek over bitterzout.Misschien kun aansluiten bij discussies over wel/geen kunstmest - organische mest elders op dit forum. Je kunt de zoekmachine gebruiken en dan specifiek zoeken onder bemesting én beperken tot alleen in het onderwerp zoeken.Hierover is namelijk al veel discussie geweest Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
aalterse-willy Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Bij de tomaten en de pepers/paprika's, heb ik een eetlepel bitterzout onder in het plantgat gedaan.Maar met de gedachte op verbranding van de wortels eerst een handvol aarde boven het bitterzout, zo komen de wortels iets later en beetje bij beetje aan het bitterzout.Hoop dat dit goed was. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Demier Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Zoek eens op NOEKEPOEKSAP op het internet.Denk dat de korrels bitterzout alleen de wortels gaan verbranden.Dit noekepoek gebruik ik al jaren voor de pepers en paprika, tot volle tevredenheid in combinatie met andere goedkoope voeding van lidlle of axionVerder gebruik ik ab voeding, planten groeien als een gek.AB. Voeding is dit jaar niet meer te verkrijgen, denk dat dit voor volgend jaar is.heb gelukkig nog ongeveer 4 liter, dus kan nog een jaartje of 2 vooruit.gr Matgr Mat Quote
zaaizee Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Wat ik voor je heb is het recept van Noekepoekensap (genaamd naar de hobbykweker die deze samenstelling heeft verzonnen).Naast het bitterzout zitten er dus nog andere stoffen in. Anders kan je de bitterzout-oplossingsaanwijzingen misschien volgen en met dezelfde frequentie als het noekepoekensap geven. ------------------------------------------------------NOEKEPOEKENSAP Bitterzout: 375 gramGekookt lauw water: 375 mlBier: 0,5 LKoude koffie: 1 LAmmonia: 187,5 ml Bitterzoutoplossing maken:375 ml gekookt lauw water in pan. 375 gr Bitterzout erdoor en goed mengen en langzaam verwarmen. Roeren totdat het Bitterzout is opgelost. Dan af laten koelen. Dan: in grote plastic container (schoongemaakt met soda):375 ml Bitterzoutoplossing mengen met het bier. Dan de koude koffie erbij. Vervolgens de 187,5 ml Ammonia erbij doen en schudden!! Dit wordt 2 liter Noekepoekensap voor 250 liter watergeefoplossing. Mengen voor bemesting:2 liter (regen)water + 20 ml Noekepoekensap: 1x per 14 dagen geven.Water en voeding op schotel onder de plant gieten en door de plant naar believen laten opnemen. (voor pepers: voor volledige voeding, NPsap zit niet alles in wat ze nodig hebben, bijvoorbeeld ook nog 1x p.m. Chilifocus geven.) ------------------------------------------- Op het PeppersRus forum loopt al een wat langere discussie over Bitterzout:http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=117 http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=496&hilit=noekepoekensap Noekepoekensap op het chillipeperforum:http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=211&hilit=bitterzout Als je die topics "even" doorspit wordt je een stuk wijzer! OEF Erny! Mijn recept is heel anders dan die van jouw Ik dacht dat ik vorig seizoen mijn huiswerk had gedaan, hier en op het chilipeperforum en hoog en droog zit! Ik heb "mijn recept" vorig jaar uitgeprobeerd met succes op de tomaten en peper planten (later gaf ik het aan alle planten). Dus heb ik vandaag weer nieuw noekepoekensap aangemaakt natuurlijk maar nu begin ik te twijfelen Mijn recept is 1/4 liter bitterzout + 3/8 liter water of koffie (ik heb vorig jaar water gebruikt) Schudden tot het bitterzout opgelost is! + 1/4 liter bier + 1/8 liter ammonia. Past in een 2 liter fles. Ik wilde dit jaar slim zijn door eerst het bitterzout met water op te lossen. Gelukt! Dan schuimt het niet Tja maar wat nu te doen, zal ik nieuwe aanmaken? Ik heb geen zin om alles weer te lezen. Ik laat het maar zo, of denken jullie hier anders over? #bitterzout @Mat Ik ga dit jaar ook voor het eerst ab inzetten zeer gelukkig, spannend, reuze benieuwd Quote
Erny Geplaatst: 12 mei 2016 Geplaatst: 12 mei 2016 Zaaizee, ik ben niet handig met 1/4 en 3/8 etc... Dat moet ik dan weer gaan omrekenen... Dus gebruik ik het recept met de grammen en milliliters. Voor mij is dit het handigste recept om mee te werken. En Demier, lekker dat je nog genoeg AB hebt, ik red het er denk ik nét mee dit jaar. Heb nog 2,5 l van elk over en dus vorig jaar ook zoveel gebruikt. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer bij Billie bestellen. Quote
zaaizee Geplaatst: 13 mei 2016 Geplaatst: 13 mei 2016 Ik wilde net mijn commentaar weghalen.. Ik ben wat off topic, denk ik. Mijn recept klopt. De bitterzout was bijna op, vandaar 1/4 blabla. Het ging mij er om dat jij de bitterzout verwarmd. Dat is nieuw voor mij! Ik zal mijn vraag ergens anders stellen, of ach laat maar, denk dat ik het al weet.. Quote
Demier Geplaatst: 13 mei 2016 Geplaatst: 13 mei 2016 In ieder geval gewoon koud water gebruiken. gr Mat Quote
Erny Geplaatst: 13 mei 2016 Geplaatst: 13 mei 2016 Om misverstanden te voorkomen: Ik "verwarm" het bitterzout niet... ik meng bitterzout met lauw water, zodoende lost deze sneller op. Quote
Nedlets Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Edit: Nu ben ik ook helemaal in de war Op bitterzout van Pokon staat "16% MgO"Maar op het bitterzout van Willie staat 16% MgO 32% SO3Op kieseriet van de Welkoop staat bij nader inzien geen MgO maar "25 % MgSO4, oplosbaar in water. 50% SO3, oplosbaar in water".Maar op de kieseriet van v.d. Wal staat 25% MgO, 50% SO3 Zijn ze nu bij Pokon de SO3 'vergeten'?Of staat bij kieseriet van de Welkoop het zwavelgehalte dubbel vermeld? Mijn kennis van de chemie is te ver weggezakt. Vergelijk ik nou appels met peren, of is het uiteindelijk allemaal MgSO4, maar is alleen de concentratie in kieseriet hoger? Een relatief oud topic maar wel nog relevant, is er nu al wat meer duidelijk over bovenstaande? Aveve hier heeft Kieseriet staan van DCM. Is dit gewoon bitterzout? Of moet ik hier dus iets meer dan de helft van gebruiken? Quote
oscardevos Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 (aangepast) Magnesiumsulfaat (MgSO4) komt in natuurlijke mineralen voor als kieseriet en epsomiet (Epsom zout).Het verschil tussen kieseriet en epsomiet is, dat er resp. 1 en 7 watermoleculen gebonden zijn aan de component MgSO4. Door verhitting van kieseriet en epsomiet maakt de industrie er voor bemestingstoepassingen MgO van.MgO is in zuivere vorm veel duurder dan MgS04.Het verbaast me een beetje dat er maar 16 tot 25% MgO in bitterzout- of kieserietproducten zit.Je kunt dus beter het pure magnesiumsulfaat (edit: epsom zout/bitterzout) proberen te bemachtigen. Dat lost prima op.Dat kun je bij reformzaken kopen. N.B. Ik mis in de producten ook flink wat procenten. Is dat vulmiddel voor de producent? Als je focust op applicatie van Mg, dan kost bij een gelijke dosering het product Pokon / Willie dus 2 keer zoveel als het Welkoop/ Van der Wal product. 14 juni 2017 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Dit is wat er op mijn grote Welkoopzak staat. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.