Mellie Geplaatst: 1 juli 2020 Geplaatst: 1 juli 2020 De kruisbessenmuntjam leek me wel wat. De chutney is weer eens wat anders Zoetzure kruisbessen... ben erg benieuwd Er staat ook een recept voor kruisbessenkaasjes en dat dat erg lekker is. Zie basisrecept. Ehm... basisrecept... geen idee waar die staat en het register weet het ook niet Maar wellicht heb je hier wat inspiratie Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 juli 2020 Geplaatst: 1 juli 2020 Ha dank je wel Mellie, je hebt hetzelfde boek als ik. Die met munt heb ik ook gemaakt, jaaaren geleden, niet iets voor mij. Dat komt ook omdat ik die dingen zo zuur vind en de munt helpt niet. Da t Zotzuur( wat een leuke fout van het boek) lijkt me wel lollig😋🤪 ik heb vandaag een deel van de bessen met walnoten gejamt en dat is fijn, dat haalt het zure wel weg. De andere helft van de twee kilo klaarstaande kruisbessenpap ( gisteravond al voorgekookt) heb ik met 6 fijngesneden kumquats en een handje rozijnen tot jam gemaakt..iets zuurder maar ook ok. nog enkele struiken te gaan, maar die kunnen ook wel even wachten, morgen eerst twee kilo kersen verwerken...🍒🍒 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 1 juli 2020 Geplaatst: 1 juli 2020 Nou dat is wel heel toevallig! ‘Zotzuur’ vond ik ook wel erg lollig. Succes met alle inmaak. Bij jou is het losgebarsten geloof ik. Hier gaat alle fruit direct in de kinderen 1 Quote
Nasuada Geplaatst: 1 juli 2020 Geplaatst: 1 juli 2020 (aangepast) Platte wilde perziken jam gemaakt. 2 kg zou 2 kg gelei suiker in moeten. Met 1 kilo was het echt al mierrrrrzoet ( eet al half jaar geen suiker). Heb er 1 kg en een beetje ingedaan en halve citroen voor de pectine. Hoop dat hij dik genoeg wordt. 2 juli 2020 aangepast door Nasuada 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 Ik heb net een nieuwe jamliefde ontdekt.,Zwartzwalder kirchentorte confiture. Oftewel kersenjam met chocolade, pure. Mmm. In het orginele recept ging ook amaretto maar ik denk dat de kindjes dit ook zo lusten.,op t brood bij ijs en amandelgriesmeelpudding en misschien zelfs in de taart. Het recept was in cups maar ik heb het ongeveer zo gedaan: 1500 gram kersen, 1 pak geleisuiker speciaal 500 gr, 100 gram rietsuiker, 4 stukken chocola 90%, 4 theelepels citroensap en 2/3 cup cacaopoeder. Maakt 5,5 pot jam. Je mengt het cacao poeder met de suiker en kookt eerst de kersen fijn. Ik heb de staafmixer gebruikt, altijd met angst in het hart want als er toch nog een pitje in zit😞😕 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 Puntje is er al weer af zegt Lie🥰😋 Handy zo n hulp!! 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 Ha! Iedereen aan t jammen, lees ik! Ja lekker hoor. Hier ook. 14 potjes aalbessengelei/jam. De geleisuiker was op. Dus heb ik dr n paar velletjes gelatine in geroerd. Daar wordt de jam een stuk lichter van, viel me op, ook bij kleine hoeveelheden gelatine toevoegen (en voor aalbessen is niet echt veel nodig) Morgen dan toch eindelijk de kroezels verjammen. Misschien maak ik ook nog wat limosiroop van ze. Lijkt me wel lekker. Ik ben vergeleken met jullie trouwens niet bijster crea zie ik. Hahaha. Wat een prachtige combinaties met vlier en chocolade en munt enzo. Ben erg onder de indruk (Maar houd het vooralsnog gewoon lekker veilig bij de pure smaakjes. Vind ze nog zo lekker zo!) Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 2 augustus 2020 Geplaatst: 2 augustus 2020 Huisje gehuurd met een enorme vijgenboom. 1300 gram vijgen die vrijwel rijp daar vandaan meegenomen en nu Thuis. Iemand een receppie met vrijwel rijpe vijgen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
AshaiRey Geplaatst: 3 augustus 2020 Geplaatst: 3 augustus 2020 Voorgerrechtje. 1 of 2 Vijgen in 6 stukken snijden. een plakje serranno ham of soortgelijke ham er overheen snipperen. Wat mozerella er over verkruimelen. In een schaaltje wat olie, citroensap en honing mengen. verhouding ongeveer 1:1:1, peper en zout erbij. Deze dressing over de vijgen doen. Serveren met een geroosterde boterham. Zeg niet waar je dit doet want mijn vrouw is er gek op en je bent je bordje kwijt. 🤣 1 Quote Groetjes,Bram
AshaiRey Geplaatst: 3 augustus 2020 Geplaatst: 3 augustus 2020 Vorig jaar een experiment gedaan om wat te doen met kweepeer. Iets anders dan kweepeer gelei. Ik heb hiermee een kweepeer-bramen jam gemaakt die uitstekend smaakt. 1 Quote Groetjes,Bram
Moonsparkle Geplaatst: 3 september 2020 Geplaatst: 3 september 2020 Op 13-5-2020 om 06:51, RobN zei: Ik heb enkele keren vorig jaar aardbeien jam willen maken, had daarvoor 2 grote pakken geleisuiker eigen merk jumbo gekocht. Maar ik heb het geen 1 keer kunnen krijgen tot een dikke gelei, ook niet na bijv een uur zachtjes inkoken. Mijn gevoel zegt dat die suiker niet klopt, kan dat zo zijn? De suiker staat er nu nog, dus ik denk nieuwe kopen? Het blijft ook dun tot het is afgekoeld, maar ik neem aan dat je daarna weleens de pan hebt laten staan, maar wellicht als je het dan altijd gelijk weg gooide dat je het niet gekoeld hebt gezien? Ik gebruik ook die van jumbo eigen merk en heb hier geen probleem mee. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 8 september 2020 Geplaatst: 8 september 2020 Als je rozenbottel jam maakt, hoe zorg je dan dat de stekels van de buitenkant er niet in komen? Of merk je die niet meer na verhitting? Ik lees over koken dan en dan zeven voor de pitjes, maar dan gaan die stekeltjes er toch ook gewoon doorheen? Quote
Mellie Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 Bedoel je de stekels van het kroontje?Ik was de rozenbottels en haal alle kroontjes eraf. Meestal... ligt er ana hoe veel het zijn en de tijd. Dan in een laagje water opzetten en koken tot ze kapot gekookt zijn zonder zelf mee te helpen. Ik weet nog van forumlid Charly dat zij met een half uurtje Max klaar was. 15 min meen ik dat ze toen had gepost? Ik heb wel eens 3 u lang laten pruttelen... mega groot verschil dus! Zeven. Doen weer terug in de pan en doe ik er suiker en wat sinaasappel bij. Vind het een van de lekkerste jammen die er zijn. Alleen zo veel werk... 1 Quote
Moonsparkle Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 Bedankt voor de reactie maar ik bedoel echt de stekels aan de buitenkant, die zeg maar op het schilletje zitten. Niet elke rozenbottel heeft dit volgens mij even erg. Quote
Mellie Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 Als je rozenbottels van de wilde roos hebt die het lekkerst zijn voor jam, heb je het niet zo erg. Ik ken het in elk geval niet. Die groeien in elk dorp/stad wel ergens aan een plantsoentje. Welke rozenbottels gebruik je dan? Ben nu wel heel nieuwsgierig! Quote
Moonsparkle Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 De hondsroos, ik heb het inmiddels gemaakt en ik merk niks van die haartjes/stekeltjes aan de buitenkant. het is heel lekker. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 augustus 2021 Geplaatst: 23 augustus 2021 Gisteren, een stel Franse dames bij elkaar..zegt er een, wat jammer hè dat de mirabellen zo slecht zijn, in de weinige vruchten die er zijn zitten bijna overal wormpjes.´o, zei haar buurvrouw, ik gooi gewoon alles in de pan, de wormpjes komen wel bovendrijven kan je zo afschuimen🤭😂 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 23 augustus 2021 Geplaatst: 23 augustus 2021 Jam probeer ik tegenwoordig te maken als smaak-compositie. Niet gewoon aardbeien of pruimen (dat ook wel soms)....maar interessante combi's met wat andere smaken. Ik heb allerlei fruit, kruiden e.d. in soms kleine hoeveelheden bewaard (vriezer, soms drogen) en kan daarmee combineren. Ik moest wat met een behoorlijke oogst vijgen (al een paar bakjes in de vriezer) en had nog een flinke zak rabarber, een bak zwarte bessen en veel valappels. Het werd als volgt: 1250 gram appels in kleine stukjes 700 gram rabarber stukjes (uit de vriezer) 420 gram zwarte bessen (uit de vriezer) ca. 350 a 400 gram schoongemaakte vijgen in stukjes. 1/2 citroen en wat rasp van de schil paar druppels sinaasappelaroma. 800 gram geleisuiker 1:3 beetje citroenzuur. Koken wat langer om de rabarber en appels (allerlei soorten door elkaar) genoeg gaar te laten worden. Rabarber mag in draadjes net uit elkaar vallen. Het resultaat was naar mijn gedacht: een licht zure jam (lekker met tahin op boterham of met yogurt of pap) met een bijzonder exotisch aroma. In ieder geval wil ik vijgen nog eens proberen als hoofingredient met citroen en gember en ook vijgen met wat gehakselde kruisbessen, kaneel en een licht vanille-aroma. 3 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 13 juni 2022 Geplaatst: 13 juni 2022 Dit topic maar even omhoog halen en doorlezen op zoek naar leuke recepten. Ik wil dit jaar veel gebruik maken van kruiden in mijn jammetjes. @redzebraik hoop dat je het niet erg vind dat ik de jam hier neerzet, is het gemakkelijker terug te vinden. Ik heb het gemaakt, met 1/5 kruisbessen simpelweg omdat ik niet genoeg rabarber had, de plant heeft ergens een opdonder van gehad, ik vermoed woelmuis. Rabarber rozemarijn confituur: recept uit boek "Madam confituur" voor 2 potjes 250ml 500g rabarber sap en geraspte schil van 1 citroen 2 tot 3 flinke takken rozemarijn 25ml water 250g confituursuiker. rabarbar/ ctroensap + geraspte schil/water/rozemarijn in kookpot 7min laten pruttel met deksel erop / af en toe roeren wanneer alles goed zacht is suiker erbij. roer om tot suiker opgelost is en breng dan 3min aan de kook haal de rozemarijn eruit en eventueel schuim eraf en klaar om de potjes te vullen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 13 juni 2022 Geplaatst: 13 juni 2022 Ik zit eigenlijk niet te wachten op jam met rozemarijn……maar ga het van de week toch proberen! 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 juli 2022 Geplaatst: 2 juli 2022 Straks kruisbessen plukken. Ik heb dezelfde twijfels als twee jaar geleden, zie enkele Posts hoger. Het zou wel eens chutney kunnen worden..voor de afwisseling. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
fre3ke Geplaatst: 2 juli 2022 Geplaatst: 2 juli 2022 (aangepast) Ik maak nu voor het tweede jaar gelei met munt en salie van de Hinnonmaki kruisbessen, dat is echt mijn favoriet op beschuit. Ik vind juist dat frisse pepermunt heerlijk met het zuur en het zoet. Maar het zal misschien ook van het ras afhangen hoe de smaak uitvalt. Ik heb een struik staan die waarschijnlijk Invictor is, die gebruik ik er niet voor. Ik neem 750 gram suiker per kilo sap. Het sap krijg ik door de kruisbes met een bodempje water 20 minuten te laten pruttelen, de prut door een zeef te duwen en de brei nog tweemaal te zeven zonder druk etc. Pas als de zeef is volgelopen met prut, gaat hij goed helder sap doorlaten. Dus je moet het beginzeefsel er voorzichtig opnieuw ingieten met een dun straaltje. Ik kook de gelei tot 106 graden, doe er dan de takjes pepermunt (mentha arvensis) en salie in en laat het 10 minuten trekken. Zeven, takjes goed uitdrukken, opnieuw aan de kook brengen en in potje doen. Edit: hier op Knäckebrot gevleid. Dat transparante rood maakt me al gelukkig. 4 september 2023 aangepast door fre3ke 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 juli 2022 Geplaatst: 3 juli 2022 Ik heb er uiteindelijk chutney mee gemaakt, met anderhalve kilo kruisbessen, enkele eetlepels vers geraspte gember, wat half droge vijgen en rozijnen, 4 pepertjes Tondo Calabrese, suiker, azijn en verse laurier. Een goede structuur chutney gekregen, zeer geparfumeerd! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.