snowie Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 Hallo allemaal, Ik heb een veldje met aardbeienplanten, deze planten zijn uitlopers van vorige jaar. Ze staan sinds vorig jaar Augustus op hun definitieve plek. Hiermee wil ik dus zeggen dat het behoorlijk grote planten al zijn. Ik lees overal dat je bij doordragend ras de eerste bloemen trossen moet weghalen.Alleen ik weet het ras niet . Ik kocht vorig jaar een aantal planten bij de boerenbond en heb die geplant en stekken van genomen. Dat was mijn 1e jaar tuinieren dus nooit gelet op het ras enz.. Kan ik nu gewoon mijn bloemen laten zitten? Iemand enig idee wat voor ras het is? (voorste rijtje op de afbeelding horen niet bij mijn verhaal die waren verdwaald dus zomaar geplant ) Quote
weknow Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 @Snowie. Eigenlijk vraag je: Heb ik "gewone" aardbeien of doordragers? Bij de gewone blijven bloemen zitten. Bij doordragers zou je de eerste bloemen verwijderen. Ik vermoed dat je "gewone" hebt, maar ben niet 100% zeker. Vooral omdat ze al behoorlijk ontwikkeld zijn. Wanneer hebben je aardbeien verleden jaar gebloeid? Was dat in mei/juni (en verder niet meer) dan zijn het geen doordragers. Bloeiden ze ook nog in september, oktober? Dan heb je doordragers. Daarmkee kun je zelf het zekere antwoord geven! Zowel van doordragers als "gewone" aardbeien zijn er vele rassen, die ook weer verschillen in bloei/draagtijd, smaak enzovoort. Je vraagt naar het ras (onmogelijk om dat zo te bepalen), maar je bedoelt het type aardbei...als ik het goed lees. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Stan Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 @Snowie Ik wil niet zeggen dat weknow geen gelijk heeft maar, jij hebt ongeacht het ras planten veel bladeren. Dus al zou het een doordrager zijn waar ik wel het idee naar heb zou ik de bloemen laten zitten. Ik denk dat het een Ostara is(garantie tot de hoek) aan de vorming van de bloemknoppen te zien. En het feit dat het het meest verkochte ras is in supermarkt en tuincentrum. Mijn Ostara's zitten ook vol knop en haal allen bij de planten die nog nauwelijs blad hebben de bloemstengels weg. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Claudia69 Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 (aangepast) Die lijken sterk op de Elsanta's die ik staan heb. Zijn ongeveer even ver ontwikkeld hier. Ostara's heb ik niet (was ff in de war, maar heb het nagekeken). Niet weghalen dus die bloemen 9 mei 2013 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 haha. Heerlijk. Ik zat dit topic ook net te bekijken, en ik dacht : In ieder geval geen Ostara's Op zich heb je wel gelijk dat dat het meest verkochte soortje is bij dat soort zaken. Maar bij Welkoop vorig jaar werden ook juist anderen aangeboden. ( Elsanta's )Ik dacht zelf net te willen posten , dat het geen Ostara's waren , vanwege de bladvorm en de zo duidelijk sterke tanding ook.Mijn Ostara's zijn toch veel meer rond. Maar is wel echt moeilijk met meer zekerheid te beweren hoor. Ik weet het dus niet. Quote
snowie Geplaatst: 8 mei 2013 Auteur Geplaatst: 8 mei 2013 Haha inderdaad Bit Ik zat ook te twijfelen aan elsanta's, want mijn broer kocht die namelijk pas bij de boerenbond. Ik weet niet of ze die elk jaar het zelfde hebben.Maar is het zo een ramp om je bloemen te laten zitten, ALS het doordragers zijn? ik weet ook niet meer of de moederplanten vaker vruchten gaven, dus dat schiet ook niet op.Naja dan maar afwachten.. Quote
Stan Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 Ga er dan van uit dat het eenmaal dragers zijn. Het ergste wat je zou kunnen overkomen is dat als het wel doordragers zijn dat je dan mogelijk minder aardbeien hebt en niet dat je geen aardbeien hebt. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Bit Geplaatst: 9 mei 2013 Geplaatst: 9 mei 2013 Kijk, dat laatste is in ieder geval het slimste. Jij hebt deze als enige soort min of meer. Dan is het risico te groot dat je anders niks hebt. En zo'n ramp is het helemaal niet om de doordragers gewoon te laten dragen op hun tijd hoor. Het enige wat je iets wint als je doordragers nog wat afknijpt, is dat de plant langer vegetatief doorgaat en daarmee sterker wordt voor wat later in het seizoen. Dat kan je ook nog wat bijsturen na die eerste bloei en je inmiddels ziet dát het doordragers zouden zijn; dán nog een keer een bloeifase inperken ( deels wegknippen ) en bijmesten. Gewoon laten gaan kan ook hoor. Kom je er straks achter dat het wél eenmaaldragers zijn, gelijk op zoek gaan naar doordragers en daar wat van bijpoten. steekkaartjes erbij. Ook bij uitlopers nemen, gelijk als je een potje plaatst ter plekke : steekkaartje in het potje.Je wordt einde seizoen gek van de chaos aan verschillende door elkaar Quote
Mindless Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 Wat doe je nu het beste ? die eerste bloemetjes afknippen of toch niet en alles laten staan? want er wordt gezegt al wat bloemetjes zijn dat die dan ook aardbeien gaan vormen.bloemen = zelfbestuiving of toch iets in die aard toch? of ben ik mis Quote
Bit Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 1 : weten welke aardbeien-soort ( en ) je hebt.2 : Heb je doordragers, kun je nu nog de bloemen verwijderen, is niet verplicht , maar is op zich wel goed voor het sterker maken van de plant en dan later meer oogst.3 : Heb je eenmaaldragers, dan nu géén bloemen verwijderen, want dat zijn de enige die die plant maakt dit jaar. Dan geld voor alle aardbeien : indien je wil, kan je krenten ( de tros uitdunnen ) om grotere aardbeien te verkrijgen. Zeker niet verplicht Zelfbestuiving :1 : weten welke aardbeien je hebt. Sommige aardbeien-rassen zijn NIET zelfbestuivend. En altijd geldt: meer soortjes bij elkaar maakt een betere oogst. Al zal 1 soort, maar zelfbestuivend ook best een grote oogst kunnen geven hoor. Quote
Bobjan10 Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 Ik was toevallig gisteren bij de boerenbond en heb ik nog even staan kijken bij de aardbei planten, er stond op het kaartje dat het door dragers waren. Er zat geen ras vermelding bij. Quote "Een onkruid is een plant die elke overlevingsstrategie beheerst, behalve die van het groeien in rijen." http://www.moestuinforum.nl/blog/Bobjan10/
Bit Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 Dikke kans dat dat óf E;santa's zijn , óf Ostara's. Ik heb ze ook gezien. Ik koop zoiets niet, alleen maar met de gedachte dat ik graag wil weten wat ik koop. Maar dat ben ik. De Lidl verkoopt gerust fruitbomen met de vermelding : perenboom of : appelboom of : kers. Ik heb daar niks mee. Wat moet ik met zoiets ? alleen maar kopen omdat het zo goedkoop is ? Mij niet gezien. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Als beginner weet je gewoon niet dat er überhaupt verschillende rassen aardbeien zijn Ik heb ook de 'tuinaardbei' van de Welkoop, een jaar of 4 geleden gekocht. Ik heb nu een mooi vak vol staan, en oogst elk jaar lekker veel aardbeien. Ik ben tevreden over de smaak, maar heb nu ook wel andere rassen staan. Gewoon voor de variatie en het verschil. Die 'tuinaardbeien' die ik toen kocht, zijn eenmaaldragers. Een grote oogst, vroeg in de zomer. En daarna bijna niets meer. Vind ik wel fijn, want het inmaken en verwerken mag van mij in 1 maand vallen. Daarna komt er weer ander fruit.Ik heb nu wat andere rassen staan, om wat langer te kunnen plukken. Maar dan minder planten, zodat dat te behappen valt. Ik haal bij mijn 'tuinaardbeien' dus geen bloemen weg, maar het kan heel goed dat Boerenbond/Welkoop in de afgelopen 4 jaar weer andere rassen is gaan verkopen omdat ze daar bijv. goedkoper aan konden komen o.i.d. En dat je dus weinig aan mijn verhaal hebt Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
janita Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Ik heb gisteren aarzelend de bloemen uit mijn doordragers gehaald, ik heb dat nog nooit eerder gedaan (geen idee dat dat moet ) , het voelt een beetje tegenstrijdig! Maar, dapper gedaan en nu afwachten wat het verschil is met vorige jaren Quote
Bit Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Maar er is ook écht niemand dacht ik, die zegt dat dat moet he ? aub niet he ? Het kan zijn voordelen hebben, niks moet. Quote
janita Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Nee hoor Bit, ik heb het misschien verkeerd verwoord Ik vond het eigenlijk ook wel heel logisch zoals het stond beschreven en ik heb net nieuwe planten dit jaar die nog wel iets dikker mogen worden voordat ze vruchten maken (..maar voor de zekerheid heb ik bij een paar plantjes toch de bloemen laten zitten.. om het verschil te zien en omdat ik niet helemaal durfde.. ) Quote
Bit Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 oké, want ik schrok al Een paar weken terug, het vroor nog, zag ik hier bij het plaatselijke tuincentrum een kar met doordragers. Hup, zo van de kweker, vanuit de kas, zo in de verkoop. Doordragers stond er bij. Geen soortje. De planten waren echt prachtig; volle pollen, met bloemen, en zelfs al ( van die vergroeide ) vruchten te zien. Lekker bleek natuurlijk Dat werd grif afgenomen, Na het weekend waren er geen planten meer over. Echt waar.Tja. En wat wordt het nou van zo'n plant ? Maar ook die planten zullen verderop in het seizoen nog een keer dragen hoor. En volgend jaar ook weer. Het is ook eigenlijk allemaal geneuzel op de millimeter Quote
janita Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Ik heb ook van die mooie planten gezien, ziet er heel aanlokkelijk uit! Ik heb me weten te beheersen en toch maar de baby aardbei plantjes gekocht (Ostara) ze slaan super aan! Ben er erg blij mee, nu hopen dat we een beetje een leuke oogst krijgen dit jaar Quote
dennislp Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Wat ik me nog afvraag..Bloemen haal je weg zodat de plant zich beter kan ontwikkelen: Moet je dit ook bij planten doen die je vorig jaar als stekje had, die dus nu hun 3e jaar (2e productie jaar) in gaan? Heb het bij een paar bakken wel gedaan, een paar ook niet (stonden in bloei voordat ik het door had). En die bakken waar ik het niet gedaan heb: de bloemetjes zijn gewoon van een mooi groot formaat.. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Bit Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Zelf doe ik dat niet, maar denk zeker dat je dat kan doen ja. Als je eenmaaldragers hebt én doordragers, is het effect natuurlijk ook dat een deel van je planten ( de doordragers ) dus later bloem geven, en dat betekent oogstspreiding. En óók dat die planten forser zullen worden nog ja. Althans. Dat lijkt mij de logica erachter.Wat ik wél doe is : sterk krenten bij de doordragers. Een beetje van alle walletjes willen eten dus Quote
Fatima Geplaatst: 16 mei 2013 Geplaatst: 16 mei 2013 6 plantjes (ostara) gehaald bij de intratuinvan 4 de bloemen weg gehaalden nu hopen dat dit ook een goed idee was en het dus positief uitwerkt. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 16 mei 2013 Geplaatst: 16 mei 2013 Zelf doe ik dat niet, maar denk zeker dat je dat kan doen ja. Als je eenmaaldragers hebt én doordragers, is het effect natuurlijk ook dat een deel van je planten ( de doordragers ) dus later bloem geven, en dat betekent oogstspreiding. En óók dat die planten forser zullen worden nog ja. Althans. Dat lijkt mij de logica erachter.Wat ik wél doe is : sterk krenten bij de doordragers. Een beetje van alle walletjes willen eten dus Wat bedoel je met krenten? Bladeren afsnijden? En welke bladeren doe je dan? Ik heb gisteren van mijn Ostara's de bloemen afgedaan, maar niet allemaal. Je hebt zo van die dunne bloemstengelstjes die kort op de plant zelf zitten. Die heb ik eraf gedaan. Die plantjes waren ook nog iets kleiner. Dan had ik ook nog grotere planten en die hebben al heel wat bloemen hoog boven de plant aan een stevige stengel. Die laat ik dan wel hangen. Uitlopers doe ik altijd weg nu, daar wil ik geen energie in steken (enfin, de plant). En idem met te grote bladeren die ver uitgroeien. Quote
Bit Geplaatst: 16 mei 2013 Geplaatst: 16 mei 2013 Nee. Blad, indien gezond, haal ik eigenlijk nooit weg. Ik zou ook niet goed weten waaróm ? Dat is zijn energie-centrale tenslotte. Met krenten bedoel ik , dat ik in een volle tros bloemen/ beginnende vruchtjes, een deel wegknip. Vooral als ik de verhouding bloemen -plant wat uit verhouding vind. Bij de doordragers wil het wel eens gebeuren dat er zó debiel veel bloemstelen en trossen gevormd worden, dat ik daar nooit volwaardige aardbeien van verwacht. Dan haal ik een deel weg. Kunnen ze ook verder aansterken voor een latere serie. Uitlopers heb ik nu nog niet gezien, maar zou ik tm de eerste oogst ook weghalen ja. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 16 mei 2013 Geplaatst: 16 mei 2013 Aha... sommige bloemen/vruchtjes weghalen dus. Dat is interessant. Denk dat daar ervaring veel meespeelt, want ik zelf heb geen idee wat nu weinig of veel bloemen per plant zijn. Ik heb hier al een plant die vrij groot is met toch zeker een stuk of 15 bevruchte bloemen aan, maar om nu te zeggen dat zoiets veel of weinig is... geen idee Quote
Bit Geplaatst: 17 mei 2013 Geplaatst: 17 mei 2013 Dan heb ik het over zulke pollen van doordragers, dit is Ostara. Verderop in het seizoen ( foto van vorig jaar ).Bij goede ( niet overdadige ) bemesting en watergift blijft de Ostara maar door en doorgaan. Dan ga ik bloemtrossen weghalen , of in de tros vruchten selecteren. Dat kan je natuurlijk alleen maar doen als je geen grote hoeveelheden aan planten hebt staan. Anders is dat geen doen. Meestal krent ik tijdens een rondje aardbeien plukken om pieken in te verwachten rijpe aardbeien te voorkomen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.