Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

aardbeien


Veerkee

Aanbevolen berichten

Dat geld enkel voor de type ras die doordragers zijn, die hebben al in aanleg (niet zichtbaar) bloemen van vorig jaar die je best dus weghaald bij nieuwe aanplant.

De gewone type aardbeien hebben geen bloemen in aanleg en hoeven niet geplukt te worden.

Die van mij zijn doordragers. Ik weet niet of ik het over mijn hart kan verkrijgen om de eerste bloemetjes eraf te plukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet Essie als je niet wilt moet je niet doen, de ervaring is echter wel dat bij nieuwe aanplant dit zorgt voor veeel meer aardbeien

en sterkere planten dan waneer je de bloemen laat zitten.

Nieuw geplante doordragers bloeien dus eigenlijk te vroeg voor ze sterk/ontwikkeld genoeg zijn en je helpt de plant zich eerst goed te ontwikkelen wat betreft wortels en blad, je wordt beloont met extra veel aardbeien.

Je kunt het vergelijken met snoei fruit of pluizen bij tomaat met doel om juist meer oogst te verkrijgen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardbeien komen bij Frank vandaan. Dan zijn ze nu dus waarschijnlijk wel in hun eerste jaar he? Ze hebben al wel veel wortels (weet niet of dat wat zegt hoor).

Als hij gaat bloeien en ik haal de eerste bloemetjes eraf, hoe lang duurt het dan ongeveer voordat er weer nieuwe bloemetjes in komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook aardbeien van Frank maar geen doordragers, mooie planten gekregen in iedergeval.

Ja juist voor mensen zoals jij die deze inderdaad jonge doordragers hebben gekocht is het advies bedoeld,

vrij vlug komen er nieuwe bloemen dat is het mooie bij doordragers die gaan letterlijk maar door en door daarom moeten ze eerst sterk zijn

voor ze vruchten maken daar zul je veel plezier van hebben.

Denk aan aantal weken dat ze opnieuw gaan bloeien dat is beetje afhankelijk van temperatuur en verzorging.

 

Ik weet niet hoeveel plantjes je gekocht heb maar je kunt bv van twee plantjes de bloemen laten zitten en dan zelf zien dat opbrengst van je andere planten groter is en de planten waarvan je de bloemen weggehaald hebt ook mooier gezonder eruit zien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, Nicolette. Als je de bloemen niet plukt bij een doordrager dan gaat hij veel energie in een paar kleine aardbeitjes steken.

Pluk je 5 weken na het planten of ongeveer half april alle bloemtrossen weg dan gaat hij meer blad en wortels maken. Geef dan ook wat voeding.

een week of 4 later komen de eerste goede bloemtrossen tevoorschijn. Deze zijn ook anders dan die verwijderd zijn. Het zijn veel langere stelen met meer en grotere bloemen eraan. En grotere bloemen betekend ook grotere aardbeien.

Als je dit bloemen verwijderen blijft volhouden tot half juli! dan wordt de plant zo groot dat hij in augustus wel een pond tot een kilo aardbeien kan geven in 2 weken tijd. Blijf wel elke 3 weken bijmesten. Ze hebben dan wel de ruimte nodig. maxc 5 planten per m².

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een aardbeienvraag. Ik heb nu sinds kort een volkstuin, die samengesteld is uit twee kleinere. Op beide stukken bleken nog aardbeienplanten te staan, en met flink twijfelen, toch maar alles laten staan en niks weggehaald. Ik heb geen idee van leeftijd van de planten, ras of eigenschappen. Dat irriteert me een beetje, want zo weet ik niet precies wat ik optimaal voor de aardbeien zou kunnen doen, en of er wel vruchten aan gaan komen.

Zijn het doordragers? Bosaardbeien? Echt geen idee. Misschien doe ik nou veel moeite, voor geen aardbeien straks... als al die plantjes eigenlijk al te oud zouden zijn. Veel uitlopers verwijderd trouwens. Ook geen idee of die dit jaar van zichzelf ook vrucht kunnen geven. Ik heb er een handvol maar in een pot gestopt om dat uit te vinden.

 

De vraag is dus: moet ik nou wel of niet energie steken in aardbeien met een onbekende achtergrond? Ik scoor graag, dus als ik hard mijn best doe, zie ik graag resultaat...

Tot nu: best al veel tijd en energie er in gestoken... het schoonmaken van een verwilderd aardbeienbed, plus het verwijderen van verwaarloosd zwart folie, stro toegevoegd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klote zooi vorig jaar nieuwe plantjes er in.,., overtuigd er van dat het een doordrager was,.. dat hadden ze me ook verteld.. Nu nog eens op een kaartje gekeken: geen doordragers...

 

*&^%&$%()*^W&(*&@%& en nog wat ziektes wil ik dan het liefste opnoemen..

 

 

Ik kan nu nog wel nieuwe neer zetten denk? of valt daar dan ook deze zomer weinig van de oogsten... die er nu staan, stuk of 20, kunnen denk wel onder en tussen bessenstruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik ook wat aardbeienplantjes gezet. Geen idee welk ras. Weet alleen dat ze vorig jaar niets hebben opgebracht. Ze hebben de winter goed overleefd en als het goed is gaan ze dit jaar dus vrucht dragen. Zijn dit dan de doordragers??? Moeten ik van deze plantjes dus de eerste bloemen weghalen? En hoe zit het met oud blad? Lekker laten zitten of verwijderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik ook wat aardbeienplantjes gezet. Geen idee welk ras. Weet alleen dat ze vorig jaar niets hebben opgebracht. Ze hebben de winter goed overleefd en als het goed is gaan ze dit jaar dus vrucht dragen. Zijn dit dan de doordragers??? Moeten ik van deze plantjes dus de eerste bloemen weghalen? En hoe zit het met oud blad? Lekker laten zitten of verwijderen?

Kan maar hoeft niet, zoals dennis schrijft zijn alle aardbeien winterhard. Ik dacht dat je alleen bij doordragers de eerste bloemetjes moet verwijderen, bij eenmaaldragende aardbeien niet. Oud blad haal ik zelf pas weg als er geen kans meer is op vorst maar misschien kan Erwin hier en daar nog wat aanvullingen geven op je vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freggel een doordrager wil zeggen dat ze in 1 zomer meerdere keren bloeien en vrucht geven, aardbeien rassen die niet doordragen bloeien en geven slecht 1 soms 2 x vruchten.

Ik zou nog even niks aan je aardbeien doen het kan nog steeds koud worden en dan beschermd dat oude blad een beetje.

Nee je hoeft geen bloemen wegteplukken omdat je ze vorig jaar al geplant hebt en je niet weet of het een doordrager is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Freggel, Is het mogelijk om mij aan paar foto's te sturen van dichtbij. Close-up van het hart bv. En ook een van de plant. Kan ik waarschijnlijk wel zien of het een doordrager is of niet. Ik denk trouwens van niet omdat je vorig jaar geen aardbeien hebt gezien.

 

Ik hoop wel voor je dat de moederplant van deze stekken vorig jaar goed heeft gegeven want dit zijn allemaal klonen van de moederplant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb momenteel helaas geen werkend fototoestel hier, dus foto's blijf ik je nog even schuldig.

De moederplant heeft vorig jaar niks gegeven. Ik weet ook niet of dit normaal is in het eerste jaar. Ik heb ze ergens in juli gekocht op de markt en toen in de tuin gezet. Dat is natuurlijk erg laat in het seizoen. De vraag is nu eigenlijk hoe groot de kans is dat deze planten vrucht gaan geven dit jaar. Vandaag heb ik nieuwe plantjes (doordragers, weet nu wat dat is ) gekocht bij het tuincentrum en die gaan dit weekend de grond in. Die zien er ook wat steviger en gezonder uit dan de plantjes die ik vorige zomer op de markt gehaald had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mja eerste bloei, waneer ze bloeisteeltjes maken voor het eerst breek je deze eraf allemaal gedurende bv 2 weke dan gaat al hun kracht naar de plant en wortel dan slaajn ze mooi aan en worden sterk vanzelf

gaan ze dan voor de tweede x bloeien een paar weken later en dan doe je niks, behalve veel aardbeien oogsten

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mja eerste bloei, waneer ze bloeisteeltjes maken voor het eerst breek je deze eraf allemaal gedurende bv 2 weke dan gaat al hun kracht naar de plant en wortel dan slaajn ze mooi aan en worden sterk vanzelf

gaan ze dan voor de tweede x bloeien een paar weken later en dan doe je niks, behalve veel aardbeien oogsten

 

Ok, duidelijk, dank je wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...