Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey das handig! Ik gooi meestal de bovenkant weg als ik ze gebruik voor het zaaien of zelf maken van kaarsen (met kaarsresten). Als ik ze voor labels gebruik hoef ik nog minder in de container te gooien

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja, de onderkanten knip ik er ook af om als zaaibakjes te dienen. De plastic dop in de Plasticheroes zak, en we zijn helemaal verantwoord bezig

Kersenbloesem, mama van 2 kleine kersjes. Voor het eerst dit jaar een mini moestuin.

Geplaatst:

Ja wij doen die dop ook bij de plastic. Het is even een gedoe maar zo recycle je wel optimaal

Geplaatst:

Hier dan hoe je zelf kaarsen maakt met behulp van melk/drinkpakken. Uiteraard wel de pakken eerst op maat knippen en afwassen.

Hoe maak ik een nieuwe kaars van oud kaarsvet?

Benodigdheden:

Een oud pannetje

Een oude pollepel

Stukken oud kaarsvet in stukjes gebroken

Lege melkpakken

Kaars Lont voor kaarsen van ong. 8 cm

Sateprikkers of kleine stokjes

Speld

Plakband

Eerst gaan we de lege melkpakken voorbereiden, dit worden de mallen waar we straks het kaarsvet in gaan gieten.

Eerst prik je met een speld een kleine gaatje in het midden van de bodem van het melkpak. Daarna rijg je de lont door het gaatje. Let er wel op dat het gaatje smaller is dan de dikte van het lont, dan zit het er strak in en loopt er geen kaarsvet uit.

Daarna moet het lontje worden strakgetrokken, zodat hij straks mooi midden in de kaars gaat zitten. Bindt het uiteinde van de lont aan een stokje, leg deze dwars op het melkpak. Trek daarna de lont strak via de onderkant en plak het uiteinde van de lont vast aan de bodem met een plakbandje.

Zo, het melkpak is nu klaar, dan kunnen we straks het kaarsvet erin gieten. Maar eerst moet de oude stukjes kaars gesmolten worden.

Verwarm de pan au bain-marie. Zorg dat het water niet te warm wordt en roer zachtjes door de kaarsen. Langzaam zie je dat de stukken kaars steeds meer gaan smelten en kleiner worden. En uiteindelijk is de pan dan helemaal gevuld met vloeibaar kaarsvet.

Het is belangrijk dat het water niet gaat koken, anders verbrandt het kaarsvet en gaat de boel stinken. Ik heb het water flink warm laten worden en daarna het vuur op de kleinste stand gezet, wel op de grootste pit. Dat schijnt prima te werken.

Wanneer alle kaarsvet is gesmolten, is het tijd om het in de mal te gieten. Doe dat echt heel voorzichtig, want het kaarsvet is gloeiend heet!

Zorg dat de lont netjes in het midden zit en zet daarna het melkpak opzij, zodat alles kan afkoelen en stollen. Het is wel aan te raden om af en toe even een tik tegen het pak te geven, zodat alle luchtbelletjes naar boven schieten, dan zitten er straks geen gaatjes in de kaars.

Ga hetzelfde te werk voor eventuele andere kaarsen.

Na een aantal uren is het kaarsvet voldoende afgekoeld en stevig. Ik heb ze laten afkoelen bij kamertemperatuur. Misschien dat het sneller gaat in de koelkast, maar ik had het gevoel dat geleidelijk afkoelen beter zou zijn.

Nu is het tijd om de mal eraf te halen. Dat gaat heel simpel, met een schaar knip je een stukje in het melkpak en daarna scheur je voorzichtig het karton er van af.

Nog even de lont goed op maat knippen en zo heb je ineens twee mooie kaarsen. Helemaal zelf gemaakt van oude restjes kaars!

Helemaal in de geest van Earth Hour. Verlichting zonder stroom verbruik, en gemaakt van afval, met behulp van mallen, ook van afval, dus weinig verspilling.

En dan is het vanavond lekker genieten van mooi kaarslicht, van onze eigen zelfgemaakte kaarsen. Dit bevalt zo goed, dit wordt een vast ritueel!

Fijne avond allemaal, geniet ervan.

28tkykh.jpg

Hier de link met meer afbeeldingen hoe het in z'n werk gaat. Er staat ook nog in het artikel dat je bakpapier moet gebruiken, maar kan nergens terug vinden waar dat voor is dus dat heb ik er uit gehaald.

http://de-kleine-dingen.blogspot.com/2010/03/zelf-kaarsen-maken.html

Verder kan ik nog toevoegen dat je niet moet vergeten om de bubbels eruit te tikken. Doe je dat niet, en ik spreek uit ervaring, dan krijg je een vallei in je kaars en brand alleen de binnenkant op

Geplaatst:

Dan nu even mijn tip, je kan er heel simpel een tuinkaars van maken! Is alleen maar het lontje die je even moet veranderen, en ik zou de mal veranderen.

Als lont gebruik je heel simpel: Een stukje huishoudrol! (wc papier kan ook!) Dit stukje rol je erg strak op, ik heb hier een foto van mijn stukjes die nog hier liggen:

a0cjtt.jpg

Werkt iets beter als je ze nog nat zou maken en daarna laat opdrogen, is denk niet zeer belangrijk.

Steek dit zelf gemaakte lontje in je kaarsvet, en je krijgt een grote vlam omdat je een groot lontje hebt.

En inderdaad, je denkt: Huh? Lont van huishoudrol? De bovenste paar cm die er boven uitsteken zullen inderdaad verbranden, maar het onderstedeel zal je in de toekomst alleen maar terug vinden als giga stevig zwart lontje pas op: is breekbaar! en dat willen we niet denk. Dat lontje verbrand uiteindelijk niet omdat het vol met kaarsvet zit.

Ik ben van plan deze zomer een blikje van de knakwosten vol te gieten met oud kaarsvet, en daar zo'n lont in te steken, goedkope tuinkaars Tuinkaars ja, want van deze lont komt wel roet vrij.

En ach, als je geen kaarsvet afval hebt.. Een zak van die theelichtjes is nou ook niet zo duur bij de action bijv. En je kan er wel je creatieve geest op los laten!

Geplaatst:

vaak zijn kaarsen van binnen wit. als je ze smelt blijft er dus maar een heel klein beetje viezige kleur over.

wil je een kleurtje? gooi dan bij het smeltende kaarsvet een wasco restje...mooi kleurtje gegarandeerd

zo kun je ook heel leuk verschillende kleurtjes gebruiken.

doe een laagje gesmolten kaarsvet in een melkpak en wacht een paar minuten totdat de bovenste rand gestold is. giet voorzichtig maar snel een volgend laagje in het pak. als je te hard of te langzaam giet smelt de onderste laag weer en mengen de kleuren tot een vies grijzig kleurtje...

je kunt de laagjes ook laten golven door ze voordat ze gestold zijn even een minuutje scheef te houden!

je kunt ipv melkkarton ook verschillende plastic vormen gebruiken.

maak voordat je de kaars eruit wil halen dan de buitenkant een minuutje of 2 warm met warm water.zo glijd hij gemakkelijker uit de vorm.

leuk om je eigen creaties te maken!

Geplaatst:

Je kunt overigens restjes wasco ook prima omvormen tot nieuwe wasco krijtjes, alles verzamelen en met een paar stukken in een siliconen bakvorm leggen. De oven in tot alles vloeibaar is, af laten koelen, en je kunt ze er zo uit halen!

Kersenbloesem, mama van 2 kleine kersjes. Voor het eerst dit jaar een mini moestuin.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb bonsaibakjes in de schuur staan en dacht daar wel iets mee te kunnen. De vraag is -> wat?

Zoals de meesten weten zijn het nogal ondiepe schalen/bakjes want zo'n bonsai boompje heeft weinig wortels nodig. Maar wat kan daar, buiten bonsaiboompjes, ook in groeien. Ik kom zo snel niet op ideeën. Ik heb bonsaibakjes/schalen in diverse maten en vormen. Voor een idee (niet mijn foto) deze foto:

k9dv5s.jpg

Ik heb zowel de ovalen als de vierkante bakjes staan.

Tips zijn welkom!!

Edit: ik vraag me af of het verstandiger is hier een apart topic van te maken?

aangepast door Gast

Geplaatst:

Goed idee, inderdaad: microgroente...

jongegroentjes1.jpg

jongegroentjes3.jpg

http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/123

https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden&categorie=Kiemen%20en%20Microgroenten&groep=&zoekwoord=&pagenr=1

Er bestaat ook mini-mini paksoi... voordat ik mijn moestuin had, was ik van plan dit jaar veel micro te gaan 'verbouwen' en toevallig vind ik die mini-mini paksoi erg lekker...

spacer.gif

165260 MINI PAKSOI 'Hok Du' (Extra Dwarf)

ook wel genoemd: BOKSOY (Eng: Pak-Choi, Celery Cabbage)

(Brassica campestris chinensis)

Dit extra compacte dwergsoortje komt uit het dorp Hok Du in Hongkong en is extra compact (slechts 10 cm hoog) met een rozetvormige bladgroei. Dit prachtige dwergje heeft gebobbeld blad en schiet niet snel door.

gewicht per verpakking: 5 g € 1,50

https://www.vreeken.nl/2007/index1024x768.php?urloptions=&category=Kiemen%20en%20Microgroenten

Geplaatst:

Wat leuk die mini paksoy !

die bonsai bakjes verkocht ik op mp en kocht er wat praktisch van

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Of wat dacht je van kiem tarwe?

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=955&cat=62&group=5&productnaam=ZELF_SPRUITGROENTEN_KIEMEN_Tarwe_750_g

En op Jasmin; s foto.. de eerste, staan 3 dingen.. wat is dat middelste??

Iemand trouwens ervaring met basilicum kers?

Het zijn mijn eigen foto's niet, maar horen bij het artikel waarvan ik de link eronder heb gezet.

Geplaatst:

Hans, dat idee hadden we al eerder, maar toen ging t niet door of was t weer te duur. En gezien deze bakjes idd erg duur waren qua aanschaf (ze zijn van de vader van mijn vriend geweest) gaan we ze ook niet weggeven. Dus als we er geen leuke prijs voor kunnen krijgen en ze maar staan in de schuur kunnen we er net zo goed iets nuttigs mee doen.

Die mini mini paksoi (ik had al de baby variant zaden gekocht) is wel een leuke!

Die 1e foto ziet er goed uit wat kiemgroenten betreft.

Die kiemtarwe kan ook nog een oplossing zijn. Is dat van dat kweekgras waar zoveel vitamines in zitten?

Geplaatst:

Groenten die nu verkrijgbaar zijn in dwergformaat:

*

Artisjok (mini-artisjok)

*

Aubergine

*

Avocado (coctail-)

*

Bietjes

*

Bloemkool wit (mini bloemkool)

*

Bloemkool groen

*

Bospeen

*

Courgettes (groen en geel)

*

Groenkool

*

Komkommers

*

Mais (minimais)

*

Paprika (diiverse kleuren)

*

Pattipan (pattison - pompoenfamilie)

*

Peen

*

Prei (mini-prei)

*

Rodekool (mini-rodekool)

*

Tomaten (mini-pruim geel/rood, coctailtomaatjes)

*

Venkel

*

Witlof (chiconettes)

http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vemini_groente.htm

En wat mij vanaf nu leuk lijkt? Mini bloemkool!!!!!!!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...